با اعلام نخست وزیر استرالیا، این کشور بازی‌های المپیک زمستانی پکن را تحریم دیپلماتیک کرد.

استرالیا هم المپیک زمستانی پکن را تحریم دیپلماتیک کرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از رویترز، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا روز چهارشنبه گفت، در حالی که سایر متحدان در اعتراض به سابقه حقوق بشر چین، اقدامات مشابهی را بررسی کردند، استرالیا در تحریم دیپلماتیک بازی های المپیک زمستانی در پکن به ایالات متحده خواهد پیوست.

ایالات متحده تنها چند هفته پس از گفت‌وگوها با هدف کاهش روابط پرتنش بین دو اقتصاد بزرگ جهان، اعلام کرد که مقامات دولتی این کشور المپیک پکن در ماه فوریه را به دلیل آنچه "جنایت‌های حقوق بشری چین" می‌داند تحریم خواهند کرد.  

چین گفت که ایالات متحده «بهای» تصمیم خود را خواهد پرداخت و نسبت به اقدامات متقابل هشدار داد، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

موریسون گفت که تصمیم روز چهارشنبه به دلیل تلاش استرالیا برای بازگشایی کانال های دیپلماتیک با چین برای بحث در مورد نقض حقوق بشر در منطقه غربی سین کیانگ و اقدامات پکن علیه واردات استرالیا گرفته شده است. 

کمیته المپیک استرالیا اعلام کرد که تحریم هیچ تاثیری بر آمادگی ورزشکاران برای بازی‌ها نخواهد داشت و افزود که «گزینه‌های دیپلماتیک» موضوعی در اختیار دولت‌ها است.

به گزارش ایسنا،  در حالی که کشورهای متعدد و ده‌ها گروه مبارز از تصمیم ایالات متحده حمایت می‌کنند، سایر کشورها گفته‌اند که به بررسی این موضوع ادامه خواهند داد که آیا در اجرای تحریم‌ها پیروی خواهند کرد یا خیر.

گفته می‌شود به زودی بریتانیا و ژاپن نیز چنین تصمیمی را اعلام خواهند کرد.

واکنش چین

سفارت چین در استرالیا روز چهارشنبه از کانبرا خواست تا اقدامات مشخصی را برای ایجاد شرایط مطلوب برای بهبود روابط پس از پیوستن استرالیا به ایالات متحده در تحریم دیپلماتیک بازی‌های زمستانی در پکن اتخاذ کند. سفارت چین در بیانیه ای اعلام کرد: همانطور که همه می دانند، استرالیا تنها مسئول مشکلات کنونی روابط چین و این کشور است.

تصمیم استرالیا مبنی بر عدم اعزام مقامات به بازی‌های المپیک زمستانی پکن در تضاد با اظهارات عمومی این کشور مبنی بر به اصطلاح امیدواری به بهبود روابط چین و استرالیا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.