تولیت آستان قدس رضوی انفاق و صدقه را راه رهایی انسان از تعلقات مادی و کسب کمالات انسانی دانست.

صدقه راه رهایی انسان از تعلقات مادی و کسب کمالات انسانی است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در مراسم جشن گلریزان آزادی مادران و زنان معسر زندانی که با عنوان «نذر امام رضا(ع)» همزمان با شب میلاد حضرت زینب کبری(س) در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد؛ فرارسیدن سالروز میلاد عقیله بنی هاشم(س) را تبریک گفت و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم، اظهار کرد: رزمندگان مدافع حرم با شجاعت، صلابت و مجاهدت خود اجازه ندادن دست آلوده فرزندان ناپاک ابوسفیان که روزگاری اهل‌بیت پیامبر(ص) و زینب کبری(س) را اسیر کرد، به مرقد مطهر و حرم شریف آن بانوی بزرگوار برسد.
وی در ادامه به اهمیت و جایگاه صدقه در اسلام و آثار و برکات معنوی و مادی آن در زندگی انسان اشاره و با بیان اینکه در آیات قرآن و روایت معصومین(ع) صدقه بسیار مورد تأکید قرار گرفته و ارزش‌گذاری شده است، ابراز کرد: صدقه گستره‌ای وسیع و مصادیق مختلف و متنوعی دارد که یکی از آن‌های کمک مادی به نیازمندان است، هر مساعدتی که موجب رفع مشکلی از زندگی بنده‌ای از بندگان خداوند شوند، به نوعی صدقه به‌شمار می‌رود.
تولیت آستان قدس رضوی به سفارش‌های خداوند برای دستگیری از نیازمندان اشاره و توضیح داد: خداوند از طریق کمک به هم نوع راه سعادت و کمال انسانی را پیش پای بندگان خود گشوده است؛ مهم‌ترین جنبه تربیتی انفاق و صدقه دل کندن انسان از تعلقات مادی و اموال دنیوی است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی افزود: آدمی به اموال و ثروت خود تعلق‌خاطر دارد و این تعلقات همچون غل و زنجیری دل را محبوس می‎کند و مانع پرواز انسان به‌سوی کمال و قرب الهی می‌شود و تا زمانی که این تعلقات باشد دل انسان همانند کبوتری در قفس است.
وی با بیان اینکه انسانی که در بند تعلقات و وابستگی‌های مادی باشد نمی‌تواند از جا برخیزد و در مسیر الهی اوج بگیرد، تصریح کرد: صدقه و انفاق از جمله اعمال بسیار ارزشمند در اسلام بوده و هموار کننده راه رهایی انسان از تعلقات دنیوی و کسب نورانیت است؛ کسی که بتواند خود را از تعلقات مادی آزاد کند، رهایی از دیگر وابستگی‌ها برای او آسان می‌شود.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به جایگاه دو فریضه «نماز» و «زکات» در اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: در قرآن هرکجا نماز آمده در کنارش زکات نیز آورده شده؛ نماز ارتباط محض انسان با خداوند است که در قرآن همراه با زکات آمده زیرا این دو موجب طهارت معنوی و مادی انسان می‌شود.
وی با بیان اینکه زکات، صدقه و انفاق نقش بسیار مهمی در تعالی روح آدمی دارد، بیان کرد: زکات موجب پالایش روح و مکملی برای نماز است، پیوستگی این دو فریضه واجب در قرآن به این معناست که اگر انسان می‌خواهد نماز معراجش باشد، باید خود را از وابستگی‌های مادی رها کند و زکات عامل رهایی از تعلقات است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی به دیدگاه اسلام نسبت به مقوله فقر اشاره و تصریح کرد: از منظر اسلام فقر ناپسند است و انسان باید تلاش کند که خود را از فقر و احتیاج نجات بخشد، اما تعلق‌خاطر به ثروت و اموال نیز مذموم است؛ اسلام فقر را توصیه نمی‌کند بلکه تعلق‌خاطر به اموال را ناشایست می‌داند.
وی کوشش در راه رفع مشکلات نیازمندان را سیره ائمه اطهار(ع) و اولیاء دین معرفی و خاطرنشان کرد: رسیدگی به مشکلات و احوالات مردم و گره‌گشایی از زندگی دیگران مورد اهتمام حضرات معصومین(ع) بوده است، مقام معنوی و عرفانی ائمه اطهار(ع) برای ما قابل درک نیست اما آن چیزی که برای ما در دسترس و قابل‌فهم بوده، سلوک این بزرگواران است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ماجرای بخشیدن پیراهن نو به فقیر در شب عروسی از سوی حضرت فاطمه زهرا(س)، عنوان کرد: حضرت زهرا(س) در شب عروسی از لباس عروسی خود گذشت و این درس بزرگ را به بشریت داد که انسان باید آنچه را که دوست می‌دارد انفاق کند تا بتواند خود را از تعلقات و بندهای وابستگی‌ رها سازد.
وی با اشاره به آیه شریفه «لَن تَنالُوا البِرَّ حَتی تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» ابراز کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه انسان را به انفاق آنچه دوست دارد سفارش می‌کند؛ انسانی به سعادت و کمال خواهد رسید که در راه کسب رضایت الهی، انسانیت و نیکوکاری بتواند از اموال و دارایی‌های دنیوی که دوست دارد، بگذرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی صدقه و انفاق را یکی از راه‌های افزونی رزق و فراوانی مال دانست و با اشاره به داستان‌هایی از دستگیری ائمه اطهار(ع) از فقرا، گفت: از دیدگاه اسلام کمک کردن به دیگر مخلوقات خداوند اعم از انسان یا حیوان ارزشمند و موجب اجر و ثواب الهی است. انسان با کمک به تمام موجودات زمین تا آنجا که از دستش ساخته است و توان دارد، می‌تواند موجب خشنودی خداوند و کسب رحمت الهی شود.
وی خطاب به خیرانی که به نام امام رضا(ع) زمینه آزادی مادران و بانوان جرائم غیر عمد و بدهکار مالی از زندان را فراهم می‌کنند، گفت: کمک امشب شما برای آزادی عده‌ای از بانوان بدهکار مالی از زندان به نام امام رضا(ع) موجب بازگرداندن دوباره زندگی این افراد و احیای خانواده‌های آن‌هاست که بدون تردید خوشنودی و رضایت حضرت رضا(ع) را به دنبال خواهد داشت. 
تولیت آستان قدس رضوی گفت: تلاش خیران برای رفع مشکلات مردم در راستای عمل به سیره ائمه اطهار(ع) بوده و موجب خوشنودی آن حضرات و سعادت خیران است.
گفتنی است، چراغ اول گلریزان امشب را حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی روشن و با اهدای مبلغی کمک نقدی زمینه آزادی جمعی از مادران و زنان بدهکار مالی و جرائم غیر عمد را فراهم کرد.
  انتهای پیام

منبع: استان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.