باهدف مدیریت کنترل سیلاب و کاهش هدررفت جریانهای سطحی و نیز کنترل فرسایش و ممانعت از انتقال رسوب به پایین‌دست، عملیات اجرایی آبخیزداری در ۲ حوضه شیخ‌جعفر و آجی‌چای قروه آغاز شد.

عملیات اجرایی طرح آبخیزداری و کنترل سیلاب در ۲ حوضه قروه آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قروه امروز  در مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح اظهار داشت: افزایش زمان تمرکز حوضه و تخلیه تدریجی هرزآب به منظور کنترل سیلاب، تغذیه بزرگترین آب آبخوان استان به میزان چهار میلیون متر مکعب در سال، توسعه ظرفیت کشاورزی و دامداری در منطقه و ایجاد فرصت به منظور استقرار پوشش گیاهی از دیگر اهداف این طرح است.

بهزاد شریفی‌پور با بیان اینکه مطالعات کامل و جامع این طرح طی ۱.۵ سال در سطح ۳۱ هزار هکتار انجام گرفته است، افزود: دشت قروه با کمبود منابع آبی مواجه است و آبخوانهای آن دچار تنش شده که اجرای این طرح می تواند در تغذیه مصنوعی نقش مهمی ایفا کند.

وی این حوضه را از سرشاخه‌های مهم سفیدرود برشمرد و گفت:  ۱۰ هزار هکتار حوضه شیخ جعفر  و ۲۱ هزار حوضه آجی‌چای است که در مجموع حوضه بخش غربی قروه را تشکیل می‌دهد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قروه طول آبراهه اصلی را ۳۳ کیلومتر اعلام کرد و اظهار داشت: سالانه ۳۲۵ میلیون مترمکعب نزولات آسمانی در این حوضه داریم که حجم نزولات آسمانی در  حوضه شیخ‌جعفر ۳۱ میلیون و در آجی چای ۷۱ میلیون مترمکعب است.

شریفی‌پور افزود: از این حجم بر اساس برآورد انجام شده ۶.۵ میلیون مترمکعب رواناب در حوضه شیخ‌جعفر  و ۱۲ میلیون مترمکعب هم در حوضه آجی‌چای از حوضه خارج می‌شود که سیاست اصلی ما در اجرای طرح آبخیزداری، مهار این روانابها با احداث سدهای تاخیری است.

وی به فرسایش سالانه هفت تُنی خاک در این حوضه ها اشاره کرد و گفت:  ۲۱۱ هزار مترمکعب حجم این فرسایش است و علاوه بر آن ۱۷۱ حلقه چاه در اطراف این حوضه‌های آبخیز قرار دارد که ۱۵ میلیون مترمکعب برداشت از آبخوان انجام می‌گیرد که ۱۶ حلقه آن برای تامین آب شرب است.

وی گفت: این حوضه ۶رشته قنات و ۱۴ دهنه چشمه را هم در خود جای داده که اولین هدف تثبیت پوشش گیاهی و آخرین نسخه در خروجی حوضه برای مهار آبهای سطحی است که مدیریت جامعی را شامل می شود و ننها به معنای احداث سازه نیست.

شریفی‌پور اضافه کرد: فاز اول این طرح ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار دارد و در برنامه سه ساله ۱۰ سازه برای آن پیش‌بینی شده‌است و در مجموع برنامه پنج ساله ۳۸ سازه آبخیزداری ‌احداث خواهد شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قروه گفت: با اتمام این طرح ۱۰ چهار میلیون مترمکعب آب در حوضه شیخ‌جعفر  و پنج میلیون مترمکعب هم در حوضه آجی چای به منابع آبی تزریق می‌شود.

 از مجموع ۸۱ هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان ۶۷ هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار بهره بردار عرصه جنگلی کردستان است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می‌آید،  در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.