وزیر آموزش و پرورش گفت: باید پژوهشگری از دوره کودکی شکل بگیرد و ما به این امر نیاز جدی داریم. در این میان مدرسه حتماً باید یک زیست بوم کارآفرین باشد.

مدرسه باید یک زیست بوم کارآفرین باشد

به گزارش قدس آنلاین، مراسم روزملی پژوهش دانش آموزی صبح امروز با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری در تالار فرهنگ برگزار شد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: باید پژوهشگری از دوره کودکی شکل بگیرد و ما به این امر نیاز جدی داریم. در این میان مدرسه حتماً باید یک زیست بوم کارآفرین باشد.

وی ادامه داد: دانش‌آموز در یک مدرسه یکسان و با یک کلاس واحد و آموزه های یکسان چیزی یاد نمی‌گیرد و محیط یادگیری به تنوع نیاز دارد. باید عبارت‌هایی مانند معلم پژوهشگر، دانش‌آموز پژوهشگر و مدرسه پژوهش محور بر اساس سند تحول را به گفتمان رایج تحول تبدیل کنیم.

نوری گفت: باید و لازم است که در مدارس ما محتوا برای هر دانش‌آموزی سازگار و متناسب با نیازهای وی باشد و مورد بعدی معلم پژوهشگر است که خودش باید اول پژوهش را قبول داشته باشد. وقتی دانش آموز پژوهشگر باشد شیوه برخورد با مسائل را فرا می‌گیرد و استقلال عمل پیدا می‌کند. مدیر پژوهش محور باید زمینه‌ای را فراهم کند که پژوهش را در مدرسه و میان اولیاء ترویج و راهبری کند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنانش، ضمن عرض تسلیت درگذشت دو دانش‌آموز در سانحه تصادف و طلب عافیت برای بهبودی مصدومان، گفت: خود را در غم خانواده‌های داغدار شریک می‌دانیم.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تیز در این مراسم ربیان کرد: واقعیت این است که بنیان علم و فناوری در وزارت آموزش و پرورش است. کشورهایی که آموزش و پرورش خود را قدر می‌دانند و بر صدر می‌نشانند در عرصه‌های علمی و بین‌المللی پیشتاز هستند. اگر معلم و استاد دانشگاه بدانند سر کلاس درس در جمع فرهیختگان هستند، برنامه ریزی ها به گونه دیگری خواهد بود.

وی تاکید کرد: بهترین نوع سرمایه گذاری برای آینده کشور، منابع انسانی است که در دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم رشد پیدا می‌کنند و تربیت می‌شوند.

زلفی گل ادامه داد: باید تصمیمات برمبنای علم و پژوهش باشد. باید به مطالعات تطبیقی ملی و فراملی توجه کنیم و از تجربیات خوب جوامع دیگر استفاده و آن را بومی کنیم. وقتی کتب درسی و شیوه تدریس را در ابعاد ملی و فراملی بررسی می‌کنیم،. امروزه آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور در دستور کار متولیان آموزش و پرورش کشورهای دیگر است. اگر می‌خواهیم آموزش معلمان ما پژوهش محور باشد، ما باید آموزش معلمان را جدی بگیریم.

وی با اشاره به اینکه آموزش پژوهش‌محور شیوه و روش خاص خودش را دارد، اظهار کرد: اگر بخواهیم به افتخارات گذشته خودمان بازگردیم، باید هر زمان معلمان را قدر بدانیم و بر صدر نشانیم. هر زمان آرزوی نخبگان این بود که معلم شوند، نشان می‌دهد مسیر ما درست است. امیدوارم مسئولین کشور این نکات را در برنامه‌ریزی‌های خود مدنظر قرار دهند.

فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش نیز در این مراسم اظهار کرد: برنامه کشوری معلم پژوهنده در هفته پژوهش سال گذشته به‌پاس قدردانی از سال‌ها مجاهدت خاموش در عرصه اعتلای علم و پژوهش کشور به‌نام نامی دانشمند شهید دکتر محسن فخری‌زاده نام‌گذاری شد و در سال جدید با افزایش چشمگیر میزان مشارکت معلمان پژوهنده کشور روبه‌رو بودیم.

به گفته وی بیش از ۳۳ هزار و پانصد تن از معلمان اقدام‌پژوه کشور در برنامه معلم پژوهنده سال ۱۴۰۰، گزارش اقدام‌پژوهی ارسال کردند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.