وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز شنبه، بیستم آذر از دوباره به صفر رسیدن شمار شهرستان‌های قرمز با عبور کشور از موج پنجم کرونا خبرداد و اینکه پس از گذشت ۴۶۰ روز، مبتلایان روزانه کرونا در کشور به کمتر از ۲ هزار نفر رسید.

۲۰ آذر و آخرین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش قدس آنلاین، آنطور که وزارت بهداشت اعلام کرده است آخرین باری که شمار مبتلایان روزانه کرونا کمتر از ۲ هزار نفر در کشور به ثبت رسید ، ۱۶ شهریور سال گذشته بود.  همچنین در شبانه روز گذشته ۱۹ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته اند.

ضمنا اینکه این دومین بار در آذر ماه است که هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد. در واقع پنجم آذر سال جاری برای نخستین بار و پس از ۲۸۹ روز همه شهرهای ایران از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی کشور، امروز، هشت شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهرستان در وضعیت زرد، ۳۲۱ شهرستان در وضعیت آبی هستند و هیچ شهرستانی با رنگ قرمز کرونایی در نقشه کشور وجود ندارد.

بر اساس رنگ بندی ها، آبی به معنای کم خطر، زرد خطر متوسط، نارنجی پرخطر و قرمز خیلی پرخطر تعریف شده است. رنگ زرد به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که با این رنگ مشخص می شوند به این معناست که در آنجا بستری روزانه کرونایی در بیمارستان ها بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر جمعیت است.

رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنی خطر کم است. این رنگ به مناطقی داده می شود که آمار بیماران کرونایی بستری روزانه در آنجا ۲ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت باشد.

آغاز بررسی جزییات رنگ ها با بوشهر آبی

بیشتر وقت ها وقتی می خواهند یک خبر خوب و یک خبر بد را به کسی بدهند از او می پرسند اول کدام خبر را می خواهی بشنوی؟ او هم بیشتر وقت ها می خواهد در ابتدا خبر خوب را بشنود و سپس به خبر بد برسد.

بد نیست ما هم امروز از بین اخبار کرونایی استان ها از یک خبر خوب شروع کنیم و آن بوشهر آبی است. دکتر سعید کشمیری رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بر اساس سامانه ماسک اعلام کرده است که با تغییر رنگ شهرستان بوشهر از زرد (خطر متوسط) به آبی (کم خطر) همه این استان در وضعیت کم خطر قرار دارد.

وقتی رنگ کرونایی بوشهر، آبی شده یعنی چه اتفاقی رخ داده است؟

ممکن است سوال بالا را خیلی از هموطنان بپرسند. دکتر کشمیری در این خصوص این پاسخ را داده است: براساس بررسی‌های انجام شده روند ابتلا و بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این استان کاهش یافته و میزان مثبت شدن تست‌های انجام شده به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و همین امر باعث شده است امروز تمام شهرستان‌های ۱۰ گانه استان در وضعیت کرونایی آبی کم خطر قرار گیرد.   

به گفته کشمیری استان بوشهر در زمینه روزهای بدون مرگ درجایگاه خوبی قرار دارد، طوریکه در ۱۵ روز گذشته هشت روز بدون مرگ ناشی از کرونا در استان بوشهر به ثبت رسیده است.

کدام شهرهای لرستان آبی هستند؟

امروز در مرکز لرستان این خبر را داده است که براساس آخرین رنگ‌بندی در اپلیکیشن(نرم افزار) ماسک، رنگ‌بندی وضعیت شیوع کرونا در شهرهای ازنا، الیگودرز، چگنی و دلفان از زرد به آبی تغییر کرد.

بنابراین اکنون شهرستان های پلدختر، خرم‌آباد و رومشکان در وضعیت زرد و شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، سلسله، الیگودرز، چگنی، دلفان و ازنا در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

دیگر آنکه طی شبانه روز گذشته در این استان مرگ بر اثر کرونا ثبت نشده و  تاکنون شمار جانباختگان این ویروس به ۲ هزار و ۶۷۲ نفر رسیده است.

رنگ آبی در  سه شهر استان سمنان

طبق اعلام جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی یک شهرستان در استان سمنان تغییر رنگ داشت و در مجموع سه شهر استان به رنگ آبی درآمدند.

در خصوص تغییر رنگ در استان سمنان بر اساس اعلام سامانه ماسک در روز شنبه ۲۰ آذر  شهرستان مهدیشهر از زرد به آبی تغییر وضعیت داد.   

طبق جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک، شهرستان های دامغان، شاهرود، سمنان، گرمسار و سرخه، در وضعیت زرد و شهرستان‌های مهدیشهر، آرادان و میامی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

هشت شهر استان کردستان در وضعیت آبی

دکتر بهروز اخوان، سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان امروز اعلام کرد: بر اساس آخرین رنگ بندی رسمی شیوع کرونا، در استان تا این لحظه شهرهای سقز، سنندج، بیجار، دهگلان، دیواندره، سروآباد، مریوان و قروه در وضعیت آبی و کامیاران و بانه در وضعیت زرد قرار دارند.  

به عبارت دیگر تعداد شهرهای دارای وضعیت زرد کرونا در استان براساس جدیدترین رنگ‌بندی کاهش یافته است و در حال حاضر فقط کامیاران و بانه در شرایط «خطر متوسط» بسر می‌برند.

اخوان البته این را هم تاکید کرده است که از فردا یکشنبه، ارائه همه خدمات در مراکز دولتی،  مشروط به ارائه کارت واکسیناسیون کرونا یا تست پی سی آر منفی خواهد بود. بنابراین از روز یکشنبه تمام ادارات غیر از بانک‌ها موظف هستند از ارائه خدمات عمومی و اداری به افراد فاقد کارت واکسیناسیون خودداری کنند.

کاهش چشمگیر بستری ها وفوتی های کرونا در اردبیل آبی

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، هم اکنون شیوع بیماری کووید. ۱۹ در این استان در وضعیت آبی قرار دارد وشاخص‌ بستری روزانه، مجموع بیماران بستری و فوتی مبتلایان کووید. ۱۹ در استان اردبیل به شکل معنادار و چشمگیری کاهش یافته است.

وقتی از کاهش کرونا در اردبیل می گوییم یعنی اینکه بررسی آمار شیوع کرونا در استان اردبیل نشان می دهد که شمار مبتلایان روزانه کرونا در این استان پس از هفت ماه به ۱۴ نفر تنزل کرده است.

بر اساس اعلام دکتر شهرام حبیب زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، هم‌اکنون شهرستان‌های بیله‌سوار، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز و نمین در وضعیت آبی و شهرستان مشکین‌شهر، پارس‌آباد و اردبیل در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

دیگر آنکه بنا به گزارش ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، آمار جان‌باختگان کرونا در این استان نیز روند نزولی را طی می‌کند به طوری که طی شبانه روز گذشته پانزدهمین روز بدون فوتی کرونا طی ۲ ماه اخیر در این استان به ثبت رسید و مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید. ۱۹ در این استان، در رقم ۲ هزار و ۵۸۷ نفر باقی ماند.

کاهش شمار بستری های کرونا در خراسان رضوی نسبت به ۱۰ روزگذشته

دکتر محمد پهلوان، مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز امروز این خبر را از خراسان رضوی داد که تعداد بستری شدگان روزانه کرونا در خراسان رضوی به ۱۲۵ نفر رسیده است که کمترین میزان طی ۱۰ روز گذشته است.

تبریز آبی با پوشش ۹۰ درصدی نوبت دوم واکسن

تبریز این روزها در وضعیت  آبی کرونایی قرار داد و آن طور که احمد مردی رییس مرکز بهداشت تبریز گفته است ۹۰ درصد دریافت کنندگان نوبت اول واکسن کرونا برای تزریق نوبت دوم مراجعه داشته اند اما تاکید می شود که برای اینکه واکسن نوبت اول آنها بی اثر نشود، در موعد مقرر برای ادامه واکسیناسیون مراجعه کنند.  

به گفته مردی، باوجود اینکه روزانه ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در تبریز واکسن دریافت می کنند، ولی تاکنون ۲۳۵ هزار نفر در شهرستان تبریز اصلاً برای تزریق واکسن مراجعه نکرده اند و جزو جاماندگان از واکسیناسیون محسوب می شوند. به گفته رییس مرکز بهداشت تبریز، ۱۹درصد جمعیت شهرستان تبریز نوبت سوم واکسن را دریافت کرده اند .

مازندران با ۱۷ شهر آبی 

یک مازندران است و یک منطقه پرطرفدار گردشگری  و به نظر می رسد کمتر کسی در کشور بسر برد که نسبت به رنگ کرونایی این استان سرسبز بی تفاوت باشد.

قابل توجه این هموطنان که در تازه‌ترین گزارش سامانه ماسک از وضعیت کرونایی کشور، رنگ ۱۷ شهرستان مازندران، آبی و پنج شهرستان دیگر را زرد، ارزیابی شده است. این در حالی است که هفته گذشته تعداد مناطق زرد مازندران سه شهرستان بوده است.

طبق ارزیابی سامانه ماسک طی یک هفته گذشته نه تنها وضعیت کرونایی شهرستان های رامسر، نور، و گلوگاه تغییری نکرده و همچنان زرد باقی مانده است، بلکه ۲ شهرستان بهشهر و نکا نیز از آبی به وضعیت زرد تغییر رنگ داده اند.

 پیش از این شهرستان بهشهر در تاریخ پنجم آذر ماه از رنگ زرد کرونایی وارد رنگ آبی به معنای منطقه کم خطر کرونایی شده بود. شهرستان نکا نیز از تاریخ ۲۱ آبان ماه تا امروز در محدوده کم خطر کرونایی قرار داشت.

طبق ارزیابی جدید سامانه ماسک در حال حاضر شهرستان های آمل، بابل، بابلسر، تنکابن،   میاندورود، ساری، سیمرغ، قائم‌شهر، جویبار، فریدونکنار، محمودآباد، کلاردشت، عباس آباد، نوشهر، چالوس، سوادکوه و سوادکوه شمالی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و وضعیت شهرستان های گلوگاه، بهشهر، نکا، نور و رامسر زرد است.

ضمنا طی یک هفته اخیر مازندران سه روز اول هفته را بدون فوتی کرونایی پشت سر گذاشت ولی در روزهای بعدی هشت بیمار کرونایی  جان خود را  بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ ازدست دادند.

افزایش شمار شهرستانی آبی در گیلان

استان گیلان هم، دیگر، قطب مهم گردشگری است و قابل توجه هموطنان گردشگری است که تقریبا هر روز وضعیت این استان را رصد می کنند حداقل برای وقت هایی که می خواهند به گیلان سفری داشته باشند.

طبق تازه‌ترین ارزیابی نرم‌افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که صبح امروز شنبه اعلام شد، شمار شهرستان های آبی در نقشه کرونایی استان گیلان افزایش یافته و به ۱۴ شهرستان رسیده اما از طرفی  طبق این این گزارش شهرستان های زرد از چهار به سه کاهش یافته است.

به این همین ترتیب تالش و لاهیجان از زرد کرونایی به آبی و رودسر که پیش از این در وضعیت آبی کرونایی قرار داشت وارد رنگ بندی زرد شده است.

مجموعاً املش، لنگرود، لاهیجان،  سیاهکل، رشت، خمام، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه سرا، ماسال،  رضوانشهر و تالش در نقشه جدید کرونایی استان گیلان در وضعیت رنگ‌بندی آبی قرار دارند.

اشنویه تنها شهرستان نارنجی آذربایجان غربی 

بر اساس گزارش های رسیده، اشنویه تنها شهرستان با وضعیت نارنجی در آذربایجان غربی است. این شهر با ۷۵ هزار نفر برای چندمین هفته متوالی در وضعیت نارنجی کرونایی به سر می برد.

 حسین زرزا، رییس شبکه بهداشت و درمان اشنویه گفته است: این شهرستان با توجه به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تنها شهرستان آذربایجان غربی به لحاظ وضعیت نارنجی کرونا تبدیل شده است.

به گفته زرزا طی هفته‌های گذشته، روند صعودی مبتلایان به کرونا در این شهرستان آغاز شده و بی‌توجهی به هشدارهای کادر درمانی مبنی بر رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و افزایش تجمع و مراسم‌ های خانوادگی افزایش یافته و  میزان استفاده از ماسک به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسیده است و حضور در تجمع ها و دورهمی های خانوادگی همچنان تداوم دارد.

وضعیت رنگ های کرونایی آذربایجان غربی چگونه است؟

هر چند اشنویه در این استان به رنگ نارنجی کرونایی است، علی مصطفوی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی به نقل از اعلام وزارت بهداشت گفته است: در حال حاضر، به جز اشنویه که در وضعیت نارنجی است  هفت شهرستان در وضع آبی و ۹ شهرستان در وضع زرد کرونایی قرار دارد.

همچنین طبق آخرین برآورد صورت گرفته، شهرستان های شوط، چایپاره، چالدران و سلماس در شمال آذربایجان غربی و شاهین دژ، بوکان و مهاباد در جنوب استان به وضعیت آبی رسیده است.

به گفته معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی شهرستان های ارومیه، خوی، پلدشت و ماکو در شمال آذربایجان غربی و نقده، تکاب، میاندوآب، سردشت و پیرانشهر در جنوب استان وضعیت زرد کرونایی دارند.

خراسان شمالی با رنگ ها آبی و زرد کرونایی

به گفته طاهر رستمی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان شمالی براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است، شهرستان های مانه و سملقان،  رازوجرگلان،  فاروج و گرمه در وضعیت رنگ بندی آبی کرونایی و چهار شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین و جاجرم نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

رنگ آبی ۱۲ شهر استان گلستان

عبدالرضا فاضل، رییس دانشگاه علوم‌ پزشکی گلستان‌ امروز، روند شیوع این ویروس را طی ۲ هفته اخیر در استان بدون تغییر ارزیابی کرده و گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ ناشی از کرونا در استان صفر بوده و در این شاخص گلستان جزو ۱۸ استان بدون فوتی کشور قرار گرفته است.

جدیدترین رنگ بندی کرونایی گلستان بر اساس اظهارات فاضل به غیر از کردکوی و بندرترکمن با وضعیت زرد بقیه ۱۲ شهرستان استان در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

آبی بودن هشت شهرستان استان همدان و  هفت شهر البرز

 بر اساس سامانه ماسک از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، هشت شهرستان «همدان، تویسرکان، ملایر، بهار، فامنین، درگزین، اسدآباد و رزن» در وضعیت آبی و ۲ شهرستان «نهاوند و کبودراهنگ» نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنین اکنون تمام  هفت شهرستان تابعه  استان البرز در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند

هنوز چهار شهرستان چهار محال و بختیاری در وضعیت زرد بسر می برند

زرد بودن چهار شهرستان چهارمحال و بختیاری را غلامعلی حیدری، استاندار این استان بیان کرده و عادی انگاری را مهمترین آسیب در افزایش شیوع کرونا دانسته است.

وی گفته است: اگر چه بسیاری از شهرستان‌های استان در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند اما هنوز چهار شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و می‌طلبد دستورالعمل‌های بهداشتی به طور جدی رعایت شود.

بر این اساس در حال حاضر شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، سامان، خانمیرزا، بن و کیار در وضعیت آبی (کم‌خطر) و شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، اردل و لردگان نیز کماکان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

۶ شهرستان استان زنجان در وضعیت آبی هستند

طبق اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان  پس از مدتها و با توجه به واکسیناسیون گسترده در استان زنجان و طبق آخرین رنگبندی اعلام شده، ۶ شهرستان این استان از جمله زنجان در وضعیت آبی کرونایی و ۲ شهر دیگر زرد شده اند.

دکتر محمدرضا صائینی افزوده است: در زمان حاضر رنگ کرونایی شهرستان‌های زنجان، سلطانیه، ایجرود، ابهر، خدابنده و خرم‌دره  آبی  و  طارم و ماهنشان رنگ زرد به خود گرفته اند.

افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در استان مرکزی

انگار همیشه و همه وقت، خبرهای ناخوش کرونایی باید کنار خبرهای خوش قرار گیرد و خودنمایی کند. امروز بهروز اکرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان هفته سوم آذرماه جاری نسبت به هفته دوم آذرماه افزایش یافته و شمار فوتی‌ها از ۱۰ مورد به ۱۶ مورد رسیده است.

اکرمی  روز شنبه در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا استان مرکزی در اراک، سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح ملی و استانی را مناسب ارزیابی نکرده و گفته است که برای جلوگیری از موج‌های جدید کرونا، مردم همچنان نسبت به موازین بهداشتی و انجام واکسیناسیون حساس باشند.

وی البته این نکته مهم را نیز خاطرنشان کرده است که خیلی نباید به دنبال رنگ‌بندی کرونا بود زیرا بسیاری از شهرهای آبی استان مرکزی در روزهای اخیر با افزایش شمار مبتلا نسبت به هفته گذشته همراه شده‌اند.

به گفته معاون استاندار مرکزی،  وضعیت موارد ابتلا به کرونا در استان به وضعیت ایستا رسیده اما موارد ابتلا در شهرهای خمین، خنداب، زرندیه و فراهان روند افزایشی دارد.

تغییر رنگ ایلام از آبی به زرد

دکتر جمیل صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم امروز گفته است که وضعیت کرونای ایلام بار دیگر از رنگ آبی به زرد تغییر یافته و آبدانان نیز از زرد به آبی تغییر کرد.

دیگر آکه هم اکنون شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد هستند.


۵۸ بیمار کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند

بر اساس اعلام امروز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متاسفانه امروز ۵۸ تن از هموطنان که به کووید ۱۹ مبتلا بودند جان خود را از دست دادند.

همانطور که در بالا بدان اشاره شد در شبانه روز گذشته ۱۹ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته اند.

در استانهای لرستان، گلستان، قم، اردبیل، هرمزگان، بوشهر، خراسان شمالی و قزوین هیچ موردی از مرگ بیماران کرونایی گزارش نشده و در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، زنجان، همدان، مازندران، خوزستان، چهار محال و بختیاری، کردستان، ایلام، البرز و سمنان فقط یک مورد مرگ و میر بیماران کرونایی ثبت شده است.  

همچنین چهار استان کشور در شبانه روز گذشته، مرگ و میر پنج و بالاتر داشته اند. تهران با ۹ مورد، خراسان رضوی و فارس با ۶ مورد و گیلان با پنج مورد، بیشترین تعداد فوتی های شبانه روز گذشته را داشته اند.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.