مسکو از ناتو خواسته است که تصمیمی را که در نهایت منجر به عضویت اوکراین و گرجستان در این سازمان می شود، لغو نماید چرا که عضویت کی یف در ناتو تهدیدی برای امنیت روسیه به شمار می رود.

روسیه خواستار لغو تصمیم عضویت اوکراین در ناتو شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از رویترز، روسیه خواستار لغو تعهد سال ۲۰۰۸ ناتو به اوکراین و گرجستان مبنی بر عضویت آنها در این سازمان شد.

مسکو همچنین اعلام کرد که ناتو باید متعهد شود که در کشورهای همسایه روسیه سلاح مستقر نکند چرا که این مسئله می‌تواند امنیت این کشور را تهدید کند.

وزارت خارجه روسیه خواسته‌های مذکور را طی بیانیه‌هایی مطرح کرده است.

درخواست‌های مذکور همچنین شامل پیشنهادهایی درباره برقراری گفتگوی دفاعی منظم و اجتناب از برخورد نزدیک بین هواپیماهای نظامی و کشتی‌های جنگی است که می‌تواند مبنای گفتگو با واشنگتن پس از تماس ویدئویی دو ساعته این هفته بین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «جو بایدن» همتای آمریکایی وی باشد.

درخواست وتوی روسیه در مورد عضویت اوکراین در ناتو، چیزی است که واشنگتن و کی یف قبلاً قاطعانه آن را رد کرده اند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز روز جمعه با اشاره به اینکه موضع این سازمان در این باره تغییری نکرده است، در جمع خبرنگاران گفت: این یک اصل اساسی است که هر ملتی حق دارد مسیر خود را انتخاب کند، از جمله اینکه می‌خواهد بخشی از چه نوع ترتیبات و سازوکارهای امنیتی باشد.

وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه ناتو می‌خواهد اوکراین را به این سازمان ملحق کند تا بتواند موشک‌هایش را برای هدف قرار دادن روسیه در آنجا مستقر سازد، اعلام کرد: چنین رفتار غیرمسئولانه ای تهدیدهای غیرقابل قبولی را برای امنیت ما و خطرات نظامی جدی برای همه طرف‌های درگیر ایجاد می‌کند، تا جایی که درگیری‌های گسترده در اروپا رخ بدهد.

وزارت خارجه روسیه در ادامه می‌افزاید: در راستای منافع اساسی امنیت اروپا، لازم است که رسماً تصمیم نشست سال ۲۰۰۸ ناتودر بخارست مبنی بر عضویت اوکراین و گرجستان به عضویت در این سازمان، رد شود.

پیشتر و در همین رابطه نیز، ولادیمیر پوتین در نشستی خبری اعلام کرده بود: ساختار ناتو نسبت به ما غیردوستانه است. آنها و روسیه را دشمن خود اعلام کرده‌اند. در این خصوص هیچ چیز خوبی وجود ندارد. ما به‌دنبال هیچ گونه تقابل با هیچ طرفی نیستیم.

پوتین همچنین افزود: ناتو در حال اجرای یک سیاست تقابلی علیه روسیه است. گسترش ناتو به شرق، یکی از مهمترین مسائل امنیتی پیش روی مسکو به شمار می‌رود.

رسانه‌های غربی اخیراً با انتشار برخی تصاویر ماهواره‌ای مدعی شدند که روسیه به دنبال حمله به اوکراین در ماه ژانویه است.

مسکو بارها گزارش رسانه‌های غربی در مورد تجمع گسترده و آماده باش نیروهای نظامی خود در مرز با اوکراین را رد و تاکید کرده که روسیه نیروهای خود را در داخل خاک خود جابجا می‌کند و هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند.

کرملین همچنین اتهامات مربوط به طرح‌های تهاجمی روسیه را بهانه‌ای برای اعزام بیشتر نیروهای ناتو به مرزهای روسیه عنوان کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.