۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
کد خبر: 780627

وزارت امور خارجه آمریکا فروش احتمالی کشتی‌های جنگی نیروی دریایی این کشور به دولت آتن را که توافق ماه سپتامبر میان فرانسه و یونان را به چالش می‌کشد، تایید کرده است.

آمریکا باز هم فرانسه را دور زد؟

به گزارش قدس آنلاین،‌ به نقل از شبکه خبری فرانس ۲۴، آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، فروش ۶.۹ میلیارد دلاری چهار فروند کشتی جنگی ساخت کمپانی لاکهید مارتین آمریکا به یونان را تایید کرد و این درست ۱۰ هفته پس از آن صورت می‌گیرد که آتن یک تفاهم‌نامه را با پاریس منعقد کرد تا در معامله‌ای مشابه از فرانسه ناو خریداری کند.

این آژانس همچنین برنامه  ۲.۵ میلیارد دلاری لاکهید مارتین را برای تقویت و ارتقای ناوچه کلاس "MEKO" یونان شامل افزودن و ارتقای سیستم‌های تسلیحاتی و الکترونیکی تایید کرده است.

در بیانیه‌های وزارت خارجه آمریکا آمده است که آژانس همکاری امنیتی دفاعی گواهینامه مورد نیاز را ارائه کرد و کنگره را از فروش احتمالی مطلع کرد.

در این بیانیه آمده است: این فروش پیشنهادی از سیاست خارجی و اهداف امنیت ملی ایالات متحده با کمک به بهبود امنیت متحد ناتو، که شریک مهمی برای ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی در اروپا است، حمایت خواهد کرد. این فروش پیشنهادی توانایی یونان را برای مقابله با تهدیدات فعلی و آتی با ارائه یک قابلیت بازدارنده رزمی موثر برای حفاظت از منافع دریایی و زیرساخت‌ها در حمایت از موقعیت استراتژیک آن در جناح جنوبی ناتو، بهبود می بخشد. آژانس تاکید کرد که این خریدها "ثبات و امنیت دریایی" را در منطقه مدیترانه شرقی افزایش می‌دهد و به اهداف امنیتی و استراتژیک ناتو و ایالات متحده کمک می کند.

در این بیانیه آمده است: "یونان به عملیات ناتو در کوزوو و همچنین مبارزه با تروریسم و ​​تلاش های دریایی مبارزه با دزدی دریایی کمک می کند. یونان در جذب این اقلام و خدمات در نیروهای مسلح خود مشکلی نخواهد داشت."

در این بیانیه ها همچنین آمده است که فروش پیشنهادی تجهیزات و پشتیبانی «توازن نظامی اساسی در منطقه را تغییر نخواهد داد». برای اینکه فروش انجام شود، کمیته‌های مربوطه کنگره نباید ظرف ۳۰ روز به این مصوبات اعتراض کنند.

این توافق تسلیحاتی نشان می‌دهد که فرانسه با یک تهدید جدید تجارت تسلیحاتی پس از توافق آکوس میان آمریکا، استرالیا و انگلیس روبرو شده است.

فرانسه بر سر توافق آکوس سفرایش را از آمریکا و استرالیا فراخواند و این پیمان را "خنجری از پشت" از سوی متحد خود دانست چون کانبرا توافق چندین میلیادر یورویی برای خرید زیردریایی‌های متعارف فرانسوی را به هم زده و با آمریکا وارد معامله شد.

دو هفته پس از آن ماجرا، نخست وزیر یونان تفاهم نامه‌ای را با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به منظور خرید سه یا چهار فروند ناوچه فرانسوی "بلهارا" به ارزش سه میلیارد یورو امضا کرد.

این ناوهای فرانسوی که قرار بود توسط "گروه ناوال" فرانسه ساخته شوند برای سال ۲۰۲۴ به یونان تحویل داده می‌شدند. در این توافق، دو طرف باید تا پایان سال جاری میلادی منتظر می‌ماندند تا توافق نهایی امضا می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.