مدیر جهاد کشاورزی درگز گفت: از راه‌های جلوگیری از ورود، انتقال و انتشار آفات و بیماری‌های گیاهی، مبادی ورودی کشور و گمرک‌های مرزی است که به همین منظور در پست قرنطینه گیاهی مرزی لطف‌آباد بر ورود و خروج محصولات کشاورزی کنترل و نظارت لازم انجام می‌شود.

از بین رفتن ۳۵ درصد محصولات کشاورزی به دلیل آفات/استقرار قرنطینه گیاهی در گمرک‌ها ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، اکبر یونسی عنوان کرد: طبق برآوردهای انجام شده سالانه ۳۵ درصد از محصولات کشاورزی دنیا به دلیل آفات و بیماری‌ها از بین می‌روند که این میزان، می‌تواند بخش مهمی از مواد غذایی مردم جهان را تأمین کند.

یونسی اظهار کرد: آفات و بیماری‌ها علاوه بر از بین بردن محصول که خسارت زیادی هم به بار می‌آورد، باعث کاهش تولید و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی می‌شود که باز هم خسارت مالی زیادی را به همراه دارد، همچنین همه‌ساله به منظور مقابله با آفت‌ها و بیماری‌ها، مبالغ زیادی برای آفت‌کش‌ها و سم هزینه می‌شود که همراه با تحمیل هزینه‌ به کشورها، سلامت انسان و محیط زیست را تهدید می‌کند.

وی افزود: یکی از مواردی که باعث انتشار بیماری‌ها و ضرر و زیان در بخش کشاورزی می‌شود، آفات و بیماری‌هایی است که همراه محصولات کشاورزی وارد گمرک می‌شود.

یونسی خاطرنشان کرد: اگر به دنبال توسعه و تجارت کشاورزی هستیم توجه به کنترل آفات و قرنطینه نباتات، اهمیت زیادی دارد و استقرار قرنطینه گیاهی در مبادی ورودی کشور و گمرک‌ها ضرورت دارد.

وی تأکید کرد: هر محموله کشاورزی باید از مبدا تولید و بارگیری عاری از آفات زنده و مرده و بیماری‌ها و خاک و... باشد و در مورد بعضی از محصولات کشاورزی نیز کشور وارد کننده به موارد خاصی تأکید می‌کند به عنوان مثال سیب‌زمینی وارد شده به کشور ازبکستان باید عاری از خاک باشد و یا و در کشورهای اوراسیا(قرقیزستان، ارمنستان، بلاروس، روسیه) مخلوط خاک در سیب زمینی و سایر غده‌ها و سبزیجات ریشه‌ای نباید از یک درصد وزن واقعی محصول تجاوز کند، همچنین این محصولات باید عاری از آلودگی به دو نوع آفت نماتد خاص باشد، علاوه بر آن این محصولات باید تأییدیه سازمان جهاد کشاورزی و حفظ نباتات استان محل کاشت و برداشت محصول و تأییدیه کلینیک گیاهپزشکی استان مبدأ و یا استانی را که از گمرک آن، محصول صادر می‌شود، داشته باشد تا برای ورود به کشور وارد کننده مجوز بگیرد.

وی با اشاره به فعالیت پست قرنطینه گیاهی مرز لطف‌آباد درگز گفت: قرنطینه گیاهی با هدف جلوگیری از ورود و انتقال و انتشار آفات و بیماری‌های گیاهی قرنطینه‌ای و غیر قرنطینه‌ای در مبادی ورودی کشور و گمرک‌های مرزی از جمله گمرک مرزی لطف‌آباد استقرار دارند و طبق قوانین و مقررات و موازین بهداشت گیاهی بر ورود محموله‌های گیاهی وارداتی از کشورهای مختلف نظارت داشته و با اقداماتی همچون بازدیدهای میدانی از محموله‌ها در کامیون‌ها، اسکله‌ها، کشتی‌ها و انبارها، از محموله‌ها نمونه‌برداری شده و پس از بررسی آزمایشگاهی نمونه‌ها و تشخیص دقیق آفات و بیماری‌های گیاهی، نسبت به گندزدایی، ضد عفونی و رفع آلودگی اقدام می‌کنند و در صورت عدم رفع آلودگی، از ورود این محصولات کشاورزی به کشور جلوگیری کرده و آن‌ها را به مبدأ برگشت داده و یا آن را امحاء می‌کنند.

یکی از اقدامات قرنطینه‌ای کنترل و نظارت بر کالاهای کشاورزی همراه مسافر است

یونسی گفت: یکی از اقدامات قرنطینه‌ای دیگر، کنترل و نظارت بر کالاهای کشاورزی است که همراه مسافر است که از این طریق نیز ممکن است با مختصر کالای کشاورزی همراه مسافر، آلودگی به کشور منتقل شود که در این زمینه، اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: با ایجاد سامانه جامع پایش عوامل خسارت‌زای گیاهی و ثبت ورود و خروج محموله‌های ترانزیتی که از یک مرز وارد شده و از مرز دیگر خارج می‌شوند و شرایط قرنطینه‌ای ورود به کشور را ندارند، با بازدید و کنترل، از رسوب محموله‌هایی که ممکن است، آلوده باشند جلوگیری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی درگز توسعه و تجهیز آزمایشگاه با لوازم و امکانات پیشرفته برای بررسی و تشخیص آزمایشگاهی آفات و بیماری‌های گیاهی را از جمله تجهیزات مورد نیاز پست‌های قرنطینه گیاهی برشمرد که می‌تواند با دقت بیشتر و سرعت بیشتر، کار بررسی و تشخیص نمونه‌ها را انجام دهد، همچنین می‌توان از کلینیک‌های گیاه‌پزشکی که مجهز به لوازم آزمایشگاهی پیشرفته هستند در تشخیص آفات و بیماری‌های گیاهی بهره گرفت.

وی یادآور شد: نظارت دقیق بر شرکت‌های دفع آفات که عملیات گندزدایی و ضدعفونی را انجام می‌دهند، از اهمیت زیادی برخوردار است و در این زمینه نیز باید کنترل و نظارت کافی وجود داشته باشد

با بسته شدن گمرک به دلیل شیوع کرونا، ترانزیت کالاهای کشاورزی طی ۱۰ ماه به صفر رسید

یونسی در ادامه به تأثیر همه‌گیری کرونا بر میزان ترانزیت کالاهای کشاورزی اشاره کرد و در این زمینه توضیح داد: شیوع ویروس کرونا تأثیر زیادی در کاهش تردد ناوگان حمل و نقل ترانزیتی و توقف محموله‌های کشاورزی داشته است به طوری که از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ حرکت ناوگان حمل و نقل تمام کشور تحت‌الشعاع قرار گرفته و مختل و یا متوقف شد.

وی افزود: در همین راستا مراودات تجاری در مرز ترکمنستان متوقف شد و کالاها نیز برگشت خورد و در برخی موارد محموله‌های کشاورزی ترانزیتی در نهایت به کشورهای مبدأ برگشت خورد و موجب ضرر و زیان زیادی شد.

وی یادآور شد: به مدت ۱۰ ماه گمرک بسته شد و ترانزیت کالاهای کشاورزی به صفر رسید که این امر علاوه بر خسارات زیاد باعث از بین رفتن فرصت‌های شغلی زیادی شد و این روند کاهشی ترانزیت به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تا مدتی ادامه داشت.

یونسی گفت: با تلاش همه اقشار جامعه و به خصوص جامعه پزشکی و بهتر شدن اوضاع به لحاظ شیوع کرونا، دوباره از چند ماه قبل مراودات بین ایران با سایر کشورها از سر گرفته شده و رو به افزایش است و در همین راستا مرز لطف آباد و ترکمنستان نیز بازگشایی شده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گفته مدیر جهاد کشاوزی درگز، در پست قرنطینه گیاهی لطف‌آباد عمده محصولات کشاورزی صادراتی، سیب درختی، سیب زمینی، مرکبات، گوجه فرنگی، خرما، پسته، پنبه، کشمش و کنجد است و در نیمه نخست سال جاری حدود ۲۳۰۰ دستگاه با وزن در حدود ۵۰۰۰ تن محصولات کشاورزی از این مرز صادرات و واردات صورت گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.