صادرات اقلام صنعتی و دارای ارزش افزوده، اهمیت بسیار زیادی در دنیای اقتصادی امروز دارد که برای توسعه این بخش، شهرک های صنعتی آذربایجان غربی، از ابتدای سال تا کنون ۱۲ میلیون یورو صادرات داشته اند و همین امر را می‌توان محرکی اولیه برای توسعه اقتصادی این شهرک ها دانست.

صادرات ۱۲ میلیون یورویی؛ محرک اقتصاد شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی

به گزارش قدس آنلاین، شهرک‌های صنعتی بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید و جذب سرمایه گذاران مختلف هستند و می‌توان از این ظرفیت ایجاد شده در راستای توسعه صنعتی هر شهرستان استفاده کرد زیرا افزایش تولید، مهمترین بخش توسعه هر کشور و موتوری محرک برای رشد و توسعه بوده و در ایجاد رفاه عمومی بیشترین نقش را برعهده دارد.

ایجاد فرصت‌های شغلی، رونق تجارت خارجی، فراهم کردن زمینه‌های صادرات و هزاران مورد دیگر، مواردی است که تنها از طریق شهرک‌های صنعتی می‌توان به امر توسعه و تحرک چرخ اقتصادی دست یافت.

آذربایجان‌غربی نیز از این نعمت بی بهره نبوده و با داشتن ۲۰ شهرک و ناحیه صنعتی توانسته در این بخش فعال باشد و جرقه‌ای به موتور چرخ اقتصاد زده تا رشد صادرات را فراهم و ارزآوری به منطقه داشته باشد.

آذربایجان غربی طی سالیان طولانی گذشته، یکی از مناطق کم برخوردار در حوزه صنعتی بود و بهره چندانی از این بخش نداشت ولی با تغییر رویکرد روند توسعه صنعتی و تولیدی دراین خطه از کشور نیز سرعت گرفت و امروزه، این استان با محوریت صنایع کوچک، گام های بلندی برمی‌دارد و نواحی صنعتی، نقش ویژه‌ای در این خصوص دارند و حتی سالانه هزارن یورو از محصولات خود را صادر می‌کنند.

صادرات شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی به مرز ۱۲ میلیون یورو رسید

صادرات محصولات تولیدی از مهمترین مزایا و فرصت‌ها برای تولیدکنندگان به شمار می‌رود؛ این امر می‌تواند موتور محرکی برای چرخ اقتصاد در شمال غربی ترین نقطه کشور باشد و فرصتی برای تعاملات بیشتر را با کشورهای هم مرز خود فراهم می‌کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با تایید این مطلب که طی امسال حدود ١۲ میلیون یورو ارزش صادرات انواع محصولات تولیدی در شهرک‌های این استان است، معتقد است تعهد این سازمان برای صادرات ١٠ میلیون یورو بود که این رقم تحقق یافته بیش از رقم تعهدی بوده است.  

حسن حاتمی افزود: صادرات شهرک های صنعتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا این صادرات با ارزش افزوده اقلام تولیدی همراه بود و صادرات به اصطلاح خام به شمار نمی رود.

وی با اشاره به اینکه امسال ٨۰ واحد صنعتی راکد در استان با رفع مشکلات، به چرخه تولید باز می‌گردد، تاکید دارد که برای بازگشت این واحدهای صنعتی به چرخه تولید ابتدا در کارگروه عارضه‌یابی صنعتی، مشکل این واحدها بررسی شده و پرونده آنها بر اساس نوع مشکل به کارگروه‌های رفع موانع تولید یا کارگروه اقتصاد مقاومتی فرستاده می‌شود.

وی مشکل واحدهای صنعتی را این گونه عنوان می‌کند که برخی واحدهای صنعتی راکد مشکل حقوقی و برخی دیگر مشکل سرمایه درگردش دارند که با بررسی موضوع در کارگروه ویژه سعی می‌شود در اولین فرصت مشکل واحد برطرف و واحد به چرخه صنعتی بازگردد.

تحقق ۷۶ درصدی تعهدات بازگشت به چرخه تولید

بازگرداندن واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی از مهمترین مواردی است که مورد تاکید دولت مردمی قرار دارد و از روی کار آمدن این دولت توجه به واحدهای صنعتی و حل مسولات آنها از مسائلی است که با جدیت دنبال می‌شود.

شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و توانسته طی امسال ۶۱ واحد تولیدی از ۸۰ واحد شناسلیی شده نیازمند احیا، را به چرخه تولید بازگرداند.

مسوول روابط عمومی و اطلاع رسانی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با تایید این مطلب معتقد است که با این آمار حدود ۷۶ درصد واحدهای مورد تعهد شناسایی شده و در اولویت به چرخه تولید بازگشته است.

عباس خورشیدی به این مطلب نیز اشاره دارد که ۲ هزار و ۱۸۰ واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان‌غربی دارای قرارداد حق انتفاع هستند که از بین آنها یک هزار و ۳۸۰ واحد موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری شدند.

وی اضافه کرده از بین واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان یک هزار و ۵٠ واحد فعال و ۲۵ درصد از آنها غیر فعال هستند که پنج درصد از میانگین کشوری بیشتر است.  

وی با اشاره به اینکه ۳۴ شهرک و ناحیه صنعتی در آذربایجان‌غربی وجود دارد، بیان داشته که در حال حاضر ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین‌های این استان در اختیار این تعداد شهرک و ناحیه صنعتی است

وی با اشاره به اینکه بیشتر واحدهای فعال آذربایجان‌غربی در زمینه صنایع غذایی و کانی‌های غیرفلزی فعالیت می‌کنند، اظهار داشته این واحدها در زمینی به مساحت ۴۷۲ هکتار به بهره‌برداری رسیده و برای راه‌اندازی آنها ۱۹ هزار و ۲۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

مسوول روابط عمومی و اطلاع رسانی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با اشاره به اشتغال واحدهای صنعتی اظهار داشته که ۲۳ هزار و ۵۲۸ نفر در واحدهای فعال موجود در این شهرک‌ها و نواحی مشغول به‌کار هستند که این آمار نشان از جایگاه صنعت در آذربایجان‌غربی دارد.

وی اضافه کرده استفاده از فناوری‌های نوین، بهبود کیفیت محصولات تولیدی، افزایش مزیت رقابتی تولیدکنندگان و استانداردسازی واحدها و تولیدات از مهمترین عوامل توسعه صادرات و ورود به بازارهای بین‌المللی به‌شمار می‌رود که باید مورد توجه تولیدکنندگان قرار گیرد.

حل مشکلات فعالان بخش تولید آذربایجان غربی از جذب سرمایه جدید مهمتر است

توجه به مشکلات این بخش و توسعه شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولید از مهمترین برنامه‌هایی است که توسط مسوولان پیگیری می‌شود تا مشکلات فعالان این بخش رفع و چرخ اقتثاد تحرک خود را از موتوری تازه جان گرفته بگیرد و به حرکت درآید.

استاندار آذربایجان غربی در این باره با اشاره به نگاه ویژه دولت مردمی به موضوع رفع موانع تولید، معتقد است که حل این مشکلات و به حداکثر رساندن ظرفیت تولید واحدهای موجود، از جذب سرمایه جدید مهمتر است و باید روی این موضوع، اهتمام ویژه ای صورت گیرد.

محمد صادق معتمدیان افزوده در صورتی که در همین حوزه توفیق داشته باشیم، انقلابی در تولید آذربایجان غربی رخ می دهد که هم در بخش اشتغال و همچنین در بخش صنعت و تجارت بین الملل می تواند اثرات قابل توجهی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه البته باید به فکر جذب سرمایه جدید نیز باشیم، اضافه کرده این امر زمان بر است و باید در جای خود مورد توجه مسوولان حوزه های مرتبط قرار گیرد ولی کمک به رفع موانع بخش تولید به ویژه در حوزه اعطای سرمایه در گردش، می‌تواند در مدت کوتاهی، زمینه اشتغال و رونق تولیدات بخش های مختلف را فراهم کند.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه ظرفیت ۲۵ درصدی برخی واحدهای تولیدی با اعطای سرمایه در گردش مناسب می‌تواند طی کمتر از هشت ماه، به حدود ۱۰۰ درصد برسد، بیان داشته در بازدیدی که از واحدهای تولیدی در ارومیه داشتیم، صاحب یکی از کارخانه ها قول داد که در صورت تحقق کمک سرمایه در گردش، میزان اشتغال واحد خود را به پنج برابر افزایش دهد که این رقم بزرگی خواهد بود.

معتمدیان با اشاره به اینکه به علت مشکلات اقتصادی مردم و فشار موجود روی اقشار مختلف، باید از زمان بیشتر استفاده را ببریم، ادامه می‌دهد ما به دنبال یافتن و جایگزین کردن حلقه های مفقوده بخش تولید و همچنین ایجاد مسیرهای میان بر در بخش تولید هستیم و با قدرت این راه را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه فقط بازدیدکردن، مشکلی را از بخش تولید حل نمی کند، اظهار داشته در این بازدیدها، نهادهای مختلف حضور دارند و سعی داریم با همراهی بانک ها، رفع موانع تولید را در همان بازدید کلید بزنیم و پیگیر همه مصوبات در این بازدیدها نیز هستیم تا به طور کامل اجرایی شوند.

وی، برگزاری یکشنبه های رفع موانع تولید در آذربایجان‌غربی را نخستین گام در راستای توجه به این بخش مهم اقتصادی دانست و معتقد است برنامه ما این است که یک روز کامل به حمایت از بخش تولید اختصاص دهیم و نیازها، موانع، ضروریات توسعه این بخش را از نزدیک ببینیم و برای آن، در جلسات و شوراها راهکار و برنامه ریزی داشته باشیم.

استاندار آذربایجان غربی همراهی رسانه ها در این بازدیدها را بسیار موثر ارزیابی کرد و ادامه داده که رسانه ها در انعکاس مشکلات و در کنار آن، امیدبخشی به جامعه نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند که در این حوزه نیز می توانند اثرگذاری لازم را داشته باشند.

ارائه خدمات کلینیک صنعت توسط ۳۵ مشاور متخصص در آذربایحان‌غربی

اما بابد در کنار حمایت از صادرات واحدهای تولیدی، به فکر رفع مهندسی مشکلات و موانع تولید باشیم و در این راستان نیز یک کلینیک صنعت در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی راه اندازی شده تا مشکلات واحدهای تولیدی را بررسی و رفع کنند.

در این کلینیک‌ها مهندسان و حقوقدانان خبره حضور دارند و با بررسی‌های دقیق و کارشناسانه مشکلات را شناسایی و راه کارها را ارائه می‌دهند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با تایید اینکه ۳۵ مشاور متخصص در کلینیک‌ صنعتی برج خدمات فناوری و کسب و کار شهرک فناوری ارومیه مستقر است تا مشاوره‌های لازم را به متقاضیان ارائه کنند، به این مهم نیز اشاره کرد که تاکنون بیش از ۹۰ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان از خدمات پنج دپارتمان کلینیک تخصص صنعت بهره‌مند شده‌است.

امیر شهسوار جلاوت بیان داشته که این واحدها از تولیدی‌های فعال در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی هستند که از خدمات مشاوره‌ای در بخش‌های کیفی، بهره‌وری، بازاریابی، مسائل بانکی، دانش‌بنیان و فناورانه بهره‌مند شده‌اند.

وی معتقد است کلینیک تخصصی عارضه‌یابی این شهرک به عنوان کلینیک استانی بر تمام واحدهای صنعتی نظارت دارد و می‌تواند خدمات لازم را به متقاضیان ارائه کند.

وی ادامه داده کلینیک‌های صنعتی ویزیت واحدهای تولیدی دارای مشکل طرف قرارداد را برعهده دارند و با احصای مشکلات آنها و گرفتن مشاوره از متخصصان مربوطه در جهت رفع مشکلات آنها اقدام می‌کنند.

شهسوار اضافه کرده ‌که پنج دپارتمان تخصصی در زمینه‌های عارضه‌یابی و بهره‌وری، سیستم‌های مدیریت و کیفیت، بازاریابی و برند، امور بیمه‌ای و بانکی و مالی، امور فناوری و دانش بنیان در کلینیک تخصصی صنعت این استان فعال شده و آماده ارائه خدمات به حوزه صنعت است.

وی اظهار داشته خدمات توسعه کسب و کار مشمول حمایت در این طرح مسائلی از قبیل حقوقی، عارضه یابی، توسعه نظام مدیریت، تأمین مالی و سرمایه گذاری را شامل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد بازاریابی، فناوری اطلاعات، توسعه محصول و فناوری، زیرساخت و تأمین مواد اولیه از دیگر خدمات قابل ارائه توسط این طرح به واحدهای تولیدی، صنعتی و به صورت مشاوره است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفته که ارتقای رقابت پذیری و توسعه فعالیت برای واحدهای تولیدی از اهداف اجرای این طرح است.

شهسوار جلاوت ادامه می‌دهد در عارضه یابی عمیق از واحدها، تیم‌های تخصصی مشکلات واحدهای تولیدی را دسته بندی می‌کنند و مشکلاتی که نیاز به پیگیری از طریق مسوولان بالادستی دارد، به آنها ارجاع می‌شود.

آذربایجان‌غربی از نظر صنعتی یکی از استان‌های کم‌برخوردار کشور به شمار می‌رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید و جذب سرمایه آغاز شده‌ است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از شهریور ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یک سازمان توسعه‌ای به‌شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.