شهر ۲۵۰ هزار نفری سبزوار، سومین شهر بزرگ خراسان رضوی واقع در غرب این استان حدود پنج ماه پس از آغاز کار شورای اسلامی شهر همچنان بدون شهردار اداره می‌شود.

سومین شهر بزرگ خراسان رضوی، پنج ماه بدون شهردار

به گزارش قدس آنلاین، این کمبود در سلسله مراتب مدیریت شهری علاوه بر ایجاد وقفه در روند توسعه و آبادانی سبزوار، به عنوان نخستین مرکز بزرگ شهرستان در ورودی غربی خراسان رضوی از سمت غرب و شمال کشور، که در شرایط عادی گذرگاه و میزبان میلیونها مسافر و زائر است، نگرانی شهروندان سبزواری را نیز در پی داشته است.

این در حالی است که ۹ عضو  شورای اسلامی شهر سبزوار در دستور کار دومین نشست رسمی خود "احسان فرجام‌طلب" را با رای کامل به عنوان شهردار انتخاب کرده بودند، اما پس از حدود سه ماه انتظار، اوایل آبانماه امسال صلاحیت این شهردار منتخب، به علت آنچه که از سوی مراجع ذیصلاح سوابق مدیریتی عنوان شد، احراز نشد.

پس از آن فراخوانی از سوی شورای اسلامی شهر سبزوار در رسانه‌ها برای انتخاب شهردار منتشر شد که مهلت آن نیز به پایان رسید.

اکنون نشست های اعضای شورای شهر سبزوار برای بررسی گزینه‌ها و برنامه‌های پیشنهادی داوطلبان آغاز شده است تا شاید سکاندار جدید مدیریت شهر سبزوار پس از ماهها  انتظار مشخص شده و بلاتکلیفی در امور اداری و اجرایی این نهاد به پایان برسد.

انتظار شهروندان، شتاب در نصب شهردار  

یک شهروند سبزواری در این خصوص گفت: با توجه به اینکه همدلی و انسجام خوبی بین اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر سبزوار وجود دارد، انتظار شهروندان آن است تا انتخاب شهردار هرچه سریعتر انجام شود تا امور شهری بر زمین نماند.

حسین قربانی افزود: تعلل در انتخاب شهردار سبزوار ظرف ماههای گذشته، با وجود تلاشهای سرپرست شهرداری، بطور یقین سبب کندی اجرای طرحهای عمرانی شاخص مورد نیاز شهروندان سبزواری شده است.

وی به احصای ۱۰۰ شاخص و مساله اصلی شهری سبزوار از سوی شورای شهر و بررسی کارشناسی آنها اشاره و بیان کرد: نخستین شرط لازم برای تحقق سریع این برنامه‌ها در دوره چهار ساله فعالیت شورای شهر، تعیین تکلیف انتخاب شهردار است. 

این شهروند سبزواری ادامه داد: انتظار داریم شورای شهر توجه به گزینه اصلح را در انتخاب شهرداری که در امور شهری تخصص لازم را داشته باشد، مبنای عمل قرار دهد.

تلاش برای انتخاب 

رییس شورای اسلامی شهر سبزوار نیزگفت: صلاحیت شهردار منتخبی که از سوی شورای این شهر انتخاب شده بود از سوی مراجع ذیصلاح به علت سوابق مدیریتی احراز نشده است.

امین‌الله مظلوم افزود: مبنای شورای شهر سبزوار برای انتخاب شهردار، تعهد، تخصص، توانمندی و جوانگرایی بوده است و بر همین مبنا احسان فرجام طلب به عنوان شهردار سبزوار معرفی شده بود.

وی ادامه داد: پس از پیگیری های فراوان برای دریافت حکم شهردار منتخب سبزوار، مراجع ذیصلاح اعلام کردند که صلاحیت وی به دلیل سوابق مدیریتی و تجربی برای شهری در سطح سبزوار، احراز نشده است.

رییس شورای شهر سبزوار گفت: با فراخوان هایی که  از سوی  شورا و رسانه ها برای انتخاب شهردار اعلام شد ٣۴ نفر اعلام آمادگی کردند که اعضای شورا پس از بررسی شرایط و بعد از چند مرحله بررسی، ۲۵ نفر را رد کرده و در نهایت ٩  نفر را انتخاب کردند.

وی افزود: ٩ کاندیدای باقیمانده سکانداری شهرداری سبزوار در هفته جاری  با اعضای شورا جلسه دارند که از میان آنها سه نفر انتخاب و پس از ارائه برنامه در جلسه رسمی شورا، سکاندار جدید مدیریت این شهر انتخاب و معرفی می شود.

مظلوم ادامه داد: با وجود اینکه اداره شهرداری در دوره سرپرستی سخت تر است، اما سرپرست شهرداری به خوبی از عهده این کار برآمده است و طی این مدت مشکلی در اداره  امور و مسائل شهری ایجاد نشده است.

اولویتهای انتخاب شهردار جدید 

یکی از اعضای شورای شهر سبزوار نیز گفت: انتخاب شهردار یکی از وظایف مهم این نهاد است که برای  مدت چهار سال سرنوشت شهر و مدیریت آن در عرصه های مختلف را رقم خواهد زد.

حسین بروغنی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: انتظار مردم از اعضای شورا، به عنوان نمایندگان خود آن است که با انتخاب شهرداری با تحصیلات مرتبط شهری و سابقه مدیریت اجرایی، بزرگترین خدمت را به شهروندان و توسعه شهری داشته باشند.

وی ادامه داد: بطور یقین انتخاب شهرداری بومی، متخصص، توانمند و متعهد، توسعه مناطق شهری را در ابعاد مختلف عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی و سلامت روانی شتاب خواهد بخشید.

رییس کمیسیون توسعه مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: شهر بزرگ سبزوار نیاز به شهرداری انقلابی با تحصیلات مرتبط حوزه شهری و تخصص معماری و عمران و تجربه کافی در امور اداره شهری دارد تا با انتخاب مدیرانی قوی و کارآمد در سازمان های شهرداری، جهش عمرانی، توسعه و شکوفایی شهر محقق شود.

وی افزود: برخی چالش های کنونی شهر همچون تکمیل ساخت کمربندی، مشکلات حاشیه نشینی، توقفگاه های عمومی، زیرساخت های حوزه گردشگری، ساخت وساز و توسعه اقتصاد شهری در این شهر وجود دارد که باید در ردیف اولویت های شهردار جدید قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.