بالا بودن قیمت میوه و آجیل شب یلدا در این روزها سبب شده تا بازار بی رونق تر از همیشه باشد و مردم با توجه به شرایط سخت اقتصادی تمایلی به خرید این اقلام نداشته باشند.

بازار شب یلدا بی رونق تر از همیشه/گرانی اقلام و جیب‌های خالی مردم

به گزارش قدس آنلاین، تنها چند روز به خداحافظی با فصل پاییز و رسیدن به طولانی‌ترین شب سال یعنی یلدا مانده است. در دو سال گذشته با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دورهمی ها این شب بیشتر به صورت مجازی برگزار شده بود.

تصور می‌شود امسال با بهبود شرایط کرونا و همچنین روند مطلوب واکسیناسیون بیشتر مردم بخواهند این شب را در کنار عزیزان خود سپری کرده و جشن بگیرند اما آنچه امسال مردم را نگران و سفره‌های شب یلدا را خالی کرده قیمت‌های باور نکردنی میوه و آجیل است. اگر به بازار سری بزنید متوجه می‌شوید که برگزاری یک مهمانی معمولی برای شب یلدا حدود چند میلیونی برای صاحب خانه هزینه بردار خواهد بود.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد به رسم بازار و بازاریان افزایش قیمت کالاها به قیمت دلار بستگی دارد و هرگاه دلار افزایش یابد قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد اما این موضوع برای اقلام شب یلدا مثل انواع میوه‌ها و آجیل که تولید داخل بوده و اصلاً قیمت آن نباید با سایر کالا مقایسه کرد فرق می‌کند.

هیچ نظارتی وجود ندارد

این موضوع گلایه‌های شهروندان را نیز به دنبال داشته و از خواستار نظارت بیشتر از توسط متولیان و مسئولان هستند. رضا یکی از شهروندان رشتی اظهار کرد: متأسفانه با قیمت‌هایی که امروز در بازار مشاهده می‌شود بسیاری از خانواده‌ها توان خرید حداقل‌ها را هم ندارند.

وی با بیان اینکه در سال یک بار حقوق کارمندان اضافه می‌شود اما چندین بار قیمت کالا و مواد غذایی مورد نیاز خانواده‌ها افزایش می‌یابد، گفت: مشاهده این قیمت‌ها نشان می‌دهد هیچ نظارتی وجود ندارد.

رضا با اشاره به اینکه سختی این وضعیت برای کارگران و افراد کم درآمد بیشتر از سایر اقشار است، افزود: کارگری که ماهیانه حدود سه میلیون درآمد دارد و باید بخشی زیادی از این مبلغ را برای اجاره خانه پرداخت کند چگونه می‌تواند پسته کیلوی ۲۵۰ هزار تومانی بخرد.

بازار شب یلدا بی رونق تر از همیشه/ گرانی و جیب های خالی مردم

مردم قدرت خرید ملزومات شب یلدا ندارند

احمد یکی دیگر از شهروندان رشتی با بیان اینکه نابسامانی در قیمت کالاها پذیرفتنی نیست، اضافه کرد: زمانی که اعتراض هم می‌کنی فروشنده صحبت از از افزایش نرخ دلار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این در حالی است که این کالا تولید داخل بوده و ربطی به نرخ ارز ندارد، تصریح کرد: موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که این کالا در هر مغازه با یک قیمت دلخواه فروش می‌رودو این یعنی نظارتی وجود ندارد.

احمد به بازار شب یلدا نیز اشاره و با بیان اینکه متأسفانه قیمت میوه و آجیل آنقدر بالا است که حتی نمی‌توان مقدار اندکی از آن را خرید، گفت: قیمت آجیل شب یلدا الان از ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود تا حدود ۴۰۰ هزار تومان و قطعاً فردی که درآمد اندکی دارد نمی‌تواند آن را تهیه کند و تنها شرمنده خانواده اش می‌شود.

این شهروند رشتی در ادامه با بیان اینکه قیمت میوه نیز جای خود دارد، افزود: الان برای خرید چند کیلو میوه باید حدود چند صد هزار تومان هزینه کنیم و با توجه به بقیه هزینه‌ها زندگی قطعاً بسیاری از خانواده شرایط خرج کردن چنین هزینه‌ها را ندارند.

شور و حال گذشته در بازار وجود ندارد

صاحب یکی از مغازه‌های میوه فروشی رشت با اشاره به بالا بودن قیمت میوه‌های شب یلدا، اظهار کرد: ما هم به عنوان فروشنده از این وضعیت ر اضی نیستیم.

وی با بیان اینکه هر چقدر مشتری بیشتری داشته باشیم سود بیشتری نصیب ما می‌شود، افزود: متأسفانه با چنین قیمت‌های خیلی از مردم توانایی و قدرت خرید میوه برای شب یلدا و حتی روزهای عادی را ندارند و این یعنی ضرر برای ما.

صاحب میوه فروشی با اشاره به اینکه ما هم میوه‌ها را از میدان میوه و تره بار گران می خرید با سودی که تعیین شده به دست مشتری می‌رسانیم، گفت: البته این قیمت‌ها برای میوه‌هایی که تولید داخل هستند و به ارز نیاز ندارند مناسب نیست و قدرت خرید مردم و فروش ما را کم کرده است.

وی با بیان اینکه همان طور که از حال و هوای بازار پیداست کسی با این قیمت‌ها رغبتی برای خرید میوه شب یلدا ندارد، ادامه داد: در گذشته چند روز مانده به شب یلدا بازار میوه فروشی رشت غوغا بود و این شور و نشاط ما را هم شاد می‌کرد اما چند سالی است که زندگی از بازارها رفته است.

بازار شب یلدا بی رونق تر از همیشه/ گرانی و جیب های خالی مردم

سازمان صمت در حوزه نظارت کمک کار جهاد کشاورزی است

رئیس سازمان صمت گیلان در گفتگو با اشاره به اینکه بر اساس قانون دبیری ستاد تنظیم بازار به سازمان جهاد کشاورزی داده شده است، اظهار کرد: سازمان صمت برای حوزه نظارت ۲۶ نیرو در اختیار جهاد کشاورزی قرار داده است.

فرهاد دلق پوش با بیان اینکه وظیفه تأمین، توزیع و قیمت گذاری و نظارت بر عهده جهاد کشاورزی است، افزود: سازمان صمت نیز با توجه به در اختیار داشتن سیستم بازرسی و نظارت و رسیدگی شکایت‌ها را دارد در این زمینه به جهاد کشاورزی کمک می‌کند.

وی با تأکید بر ضرورت وجود نظارت و کنترل مناسب در حوزه بازار به ویژه در ایام خاص سال، گفت: تمام حوزه مواد غذایی و محصولات کشاورزی در بخش تأمین و نظارت جهاد کشاورزی استان گیلان برنامه‌هایی دارد و سازمان صمت نیز در قالب کارگروه تنظیم بازار مشارکت می‌کنیم.

حضور ۲۰ اکیپ گشت مشترک نظارت در بازارهای گیلان

مدیر کل تعزیرات حکومتی گیلان با اشاره به نزدیک شدن به شب یلدا و افزایش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان برای خرید میوه، خشکبار و شیرینی، اظهار کرد: نظارت بر بازار این کالاها لازم و ضروری است.

مرتضی امینی افزود: بر اساس مصوبات شورای تحول سازمان طرح نظارتی یلدا از ۲۰ آذر ماه آغاز و تا یکم دی ماه با همکاری دستگاه‌های نظارتی ادامه دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان با بیان اینکه در همین راستا نظارت بر بازار کالاهای اساسی در دستور کار گشت‌های مشترک قرار گرفته است، گفت: با هماهنگی سایر دستگاه‌های نظارتی استان ۲۰ اکیپ در اجرای این طرح مشارکت دارند.

وی ادامه داد: این گروه‌ها به صورت روزانه در دو شیفت صبح و عصر با حضور رؤسای شعب در سراسر استان، نسبت به بازدیدهای میدانی از اصناف مذکور و برخورد سریع و قانونی با تخلفات احتمالی به ویژه گران فروشی، اقدام می‌کنند.

امینی تصریح کرد: شهروندان می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه اینترنتی و یا شماره تماس ۱۳۵ سازمان تعزیرات و شماره تماس ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت گزارش و پیگیری کنند.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.