کاهش تلفات روزانه کرونا را بدون تردید باید مرهون تلاش و نگاه دولت سیزدهم به افزایش واردات واکسن، انجام واکسیناسیون عمومی و تاکید بر تولید داخل دانست، اقداماتی که در حدود دو هفته اخیر تعداد جانباختگان را دو رقمی کرده است.

۲۳ آذر ماه با آخرین اخبار کرونا در استان ها

به گزارش قدس آنلاین، به گفته مسئولان حوزه بهداشت و درمان صفر شدن شهرهای قرمز، کاهش شمار مبتلایان به کرونا و جانباختگان ناشی از این بیماری و همچنین زرد و آبی شدن وضعیت شهرها در نقشه ایران را می توان متاثر از واکسیناسیون عمومی،  تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، اعمال محدودیت های هوشمندانه و  تلاش کادر درمان دانست.

تداوم این وضعیت و جلوگیری از ابتلا به کرونا بویژه  سویه جدید " اومیکرون "بستگی به واکسیناسیون جمعیت باقی مانده،  تزریق دز سوم و همچنین رعایت شیوه نامه ها دارد.

به باور کارشناسان، پوشش بالای واکسیناسیون موارد مرگ و میر کرونا را کاهش داده است و تا وقتی که ۸۰ تا ۸۵ درصد جمعیت دنیا در برابر این بیماری واکسینه نشوند، کرونا همچنان یکه تازی می کند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم  کاهش تلفات روزانه کرونا را نتیجه پوشش خوب واکسیناسیون در کشور و رویکرد واکسیناسیون حداکثری دانست.

مسعود مردانی  افزود: به دلیل پوشش وسیع واکسینه شدن افراد و رعایت شیوه نامه های بهداشتی اکنون بسیاری از بخش های کرونایی بیمارستانهای کشور بیمار ندارد و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

این متخصص بیماریهای عفونی تاکید کرد: افرادی که از دریافت واکسن به واسطه برخی شایعات خودداری می کنند سخت در اشتباه هستند زیرا واکسن بهترین راه مقابله با کرونا و اومیکرون بوده و این ویروس نیز همانند کرونا است و اگر مردم واکسن های خود را به موقع زده و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند هیچ جای نگرانی نیست.

واکسیناسیون عمومی 

مسوولان بهداشت و درمان همچنان مهمترین راه برای مقابله با کرونا و کنترل شیوع را  رعایت پروتکل های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک می دانند و تاکید می کنند افرادی که به واسطه شایعات از دریافت واکسن خودداری می کنند سخت در اشتباه هستند.

بر اساس گزارش های منتتشر شده، بیشتر افرادی که در بیمارستان‌ها به دلیل ابتلا به کووید۱۹ بستری می شوند، واکسن تزریق نکرده و یا به طور کامل(۲ دُز) واکسینه نشده اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: تاکنون بیش از ۹۸ درصد دانش‌آموزان گروه هدف این شهرستان معادل ۱۰هزارو ۶۰۱ نفر واکسن کرونا دریافت کرده اند.

 محمد صادق رضایی  با بیان اینکه واکسیناسیون دانش آموزان گروه هدف ۱۲ تا ۱۸ سال در این شهرستان هم اکنون در حال انجام است، افزود: بیش از ۱۰هزارو ۸۷۱ دانش آموز در این گروه سنی باید در مقابل ویروس کرونا واکسینه شوند.

وی ابراز کرد: تاکنون بیش از ۱۷هزار و ۵۶۸ نفر در این شهرستان به بیماری کرونا مبتلا شدند که ۲۲۷ نفر بر اثر ویروس کرونا  جان باخته اند.

فرماندار آبدانان هم با اعلام اینکه طبق سند ملی واکسیناسیون یک هزار و ۵۰۰ دزُ سوم واکسن کرونا تاکنون در این شهرستان تزریق شده است افزود : اولویت دُز سوم واکسن کرونا با افراد بالای ۶۰ سال،  گروه های پرخطر و افراد دارای بیماری زمینه ای است که روزانه بطور میانگین بیش از ۹۰ دُز در این شهرستان تزریق می شود.

سیروس مراد حاصلی افزود: همچنین روزانه بطور میانگین ۲۸ دُز اول و ۶۷ دُز دوم در این شهرستان تزریق می شود.

هم اکنون شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد کرونا هستند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین نیز با اعلام اینکه ۱۶۱ هزار و ۷۵۹ دُز واکسن کرونا در سه نوبت برای گروه‌های هدف این شهرستان تزریق شده است افزود: این میزان واکسن شامل ۸۴ هزار و ۲۵۲ دُز نوبت اول، ۷۲ هزار و ۷۸۷ دُز نوبت دوم و چهار هزار ۷۲۰ دُز نوبت سوم است.
دکتر " مجتبی دیده دار"  تاکید کرد: از تمام شهروندانی که تا کنون نسبت به واکسیناسیون کرونا اقدام نکردند درخواست می‌شود با حضور در مرکز تجمیعی تزریق واکسن خمین هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت واکسن خود اقدام کنند.

 این شهرستان در وضعیت آبی رنگ بندی کرونا قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در ادامه اعلام کرد: تاکنون بالای ۹۳ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال ساکن در استان اردبیل دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به تزریق ۲ دُز واکسن برای بیش از ۷۷ درصد جمعیت هدف در استان اردبیل افزود: تاکنون ۸۹۸ هزار و ۸۳۵ دُز واکسن نوبت اول و ۷۶۱ هزار و ۶۸۹ دُز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده است.

وی بیان کرد: به رغم افزایش سرعت و امکان واکسیناسیون در استان اردبیل با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا، در روزهای اخیر استقبال مردمی از واکسیناسیون کاهش یافته است.

 در خبری به نقل از مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، طرح هوشمند شناسایی افراد واکسینه نشده توسط این دانشگاه به اجرا درآمده که بر اساس آن این افراد از دریافت خدمات مختلف اجتماعی محروم خواهند شد.

مهندس علی اصغر حسنی افزود: در این طرح با ثبت کدملی افراد، شرایط واکسیناسیون آنان مشخص می‌شود و افرادی که واکسن کرونای خود را دریافت نکرده باشند نمی‌توانند خدمتی از ادارات و ارگان‌ها دریافت کنند،  این طرح به صورت کشوری و با دستور ابلاغی وزارت بهداشت به اجرا درآمده است.

بر اساس اعلام معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی از زمان آغاز اجرای طرح واکسیناسیون کرونا تاکنون ۷۴ درصد افراد گروه هدف در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان دُز دوم واکسن کرونای خود را دریافت و ۹۱ درصد افراد زیر پوشش این دانشگاه دُز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.  

 از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی،  پنج شهرستان شامل بردسکن، کاشمر، گناباد، نیشابور و سبزوار در وضعیت زرد و ۲۸ شهرستان دیگر استان در وضعیت آبی قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم هم اشاره ای به واکسینه شدن بیش از ۱۳۰ هزار اتباع خارجی در این استان کرد و گفت: تمدید اقامت اتباع خارجی به تزریق واکسن کرونا توسط فرد متقاضی بستگی دارد.

سیامک محبی در حاشیه جلسه هماهنگی آمادگی برای موج ششم و سویه جدید اومیکرون، افزود: تا زمانی که واکسیناسیون در کشور به حد قابل قبولی نرسد، ایمنی و مصونیت مناسب نیز حاصل نخواهد شد. برای رسیدن به حد مناسبی از مصونیت، واکسیناسیون همه افراد یک کشور فارغ از مرز گذاری‌ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد، چرا که اگر همه ایمن نباشند، هیچ‌کس ایمن نخواهد بود.

وضعیت کرونایی قم هم اکنون آبی است.

تا کنون ۵۸ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۲۱۳ نفر دُز اول، ۴۹ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۶۴۴ نفر دُز دوم و دو میلیون و ۹۷۱ هزار و ۸۰۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۱ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۶۶۳ دُز رسیده است.

همچنین در شبانه روز گذشته ۴۷۳ هزار و ۹۲۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

وضعیت کرونا در استانها 

 مدیرکل بهزیستی قم با اشاره به افزایش اختلافات خانوادگی در این استان در نتیجه شیوع کرونا، گفت: از زمان شیوع کرونا خشونت‌های خانگی، دعوای زوجین و اختلافات خانوادگی با ۳۶ درصد بالاترین رتبه را در تماس‌های اورژانس اجتماعی بهزیستی استان قم کسب کرد.

مهدی پهلوانی افزود: با شیوع کرونا و در دوران قرنطینه برخی از تعارضات در خانواده‌ها نمود پیدا کرده و باعث اختلافات و درگیری هایی شده است.

وی اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد تماس‌ها با موضوع اختلافات خانوادگی از سوی خانم‌ها و کمتر از ۲۰ درصد از سوی آقایان است.

 ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته مجموع شمار مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل به ۱۱۸ نفر تنزل کرده و همزمان شمار جان‌باختگان به سه نفر افزایش یافت.

 بنا به اعلام این مرجع، میزان بستری همزمان مبتلایان کرونا در استان اردبیل ۷۷۹ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه پیش و کمترین میزان هفت ماه گذشته در این استان است.

هم‌اکنون شهرستان‌های بیله‌سوار، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز و نمین در وضعیت آبی و شهرستان مشکین‌شهر، پارس‌آباد و اردبیل در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

در خبری به نقل از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم آمده که ۴۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد که مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

 دکتر "مریم کوشکی" اعلام کرد: در شبانه روز گذشته مرگ به دلیل ابتلا به کرونا در استان ثبت نشده و شمار قربانیان این ویروس همچنان ۲ هزار و ۶۷۳ نفر است.

 اکنون شهرستان های پلدختر، خرم‌آباد و رومشکان در وضعیت زرد و شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، سلسله، الیگودرز، چگنی، دلفان و ازنا در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین هم گفت: طی شبانه روز گذشته پنج بیمار بستری در بیمارستان‌های استان براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

عبدالله دیدبان اظهار داشت : در شبانه روز گذشته ۳۳ مورد ابتلای قطعی به کرونا در استان قزوین مورد شناسایی قرار گرفته است.  ۱۹۰ بیمار مبتلا به کرونا هم در بیمارستان های استان قزوین بستری شده و در حال درمان هستند.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز اعلام کرد که ۲۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی با بیان اینکه یک بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان خود را از دست داده است، اظهار داشت: ۶ هزارو ۴۶۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون در استان البرز جان باخته‌اند.

تمام  هفت شهرستان استان البرز اکنون در وضعیت آبی کرونایی به سر می برند.

۲۳ آذر ماه با آخرین اخبار کرونا در استان ها

آمارهای جدید وزارت بهداشت / فوت ۶۷ هموطن دیگر 

 مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۶۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

 از دیروز(دوشنبه) تا امروز(سه شنبه)  ۲۳ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۷۸۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۳۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۳۰۳ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون ۹۸۰ هزار و ۵۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین سه هزار و ۴۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

اکنون هشت شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ نقطه ای از کشور در وضعیت قرمز کرونایی نیست.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی کووید ۱۹ می‌شود؛  این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر "ووهان" واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین نهم دی ماه همان سال به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

 از جمله راه‌های انتقال این ویروس عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه شده‌ است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.