با بازگشایی مدارس به عنوان یکی از مراکز تجمعی، برای پیشگیری از انتقال کرونا، ضروری است که به صورت مستمر، نظافت سطوح دارای تماس مشترک نظیر میزهای خدمت، مبلمان، تخت، میز و صندلی‌های سلف سرویس، راه پله‌ها و دستگیره‌ها در مدارس انجام شود.

لزوم ضدعفونی مستمر سطوح دارای تماس مشترک در مدارس

به گزارش قدس آنلاین، با بازگشایی مدارس،  علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، پیشگیری از تجمع، رعایت فاصله‌گذاری در ترددها، تهویه مناسب و بهداشت مواد غذایی، توجه به بهداشت ابزار و تجهیزات و ... در مدارس ضروری است که در مدارس  به عنوان یکی از اماکن تجمعی، اقدامات مربوط به نظافت و ضدعفونی هم برای پیشگیری از انتقال کرونا انجام شود.

بر این اساس باید برنامه مدون گندزدایی همه سطوح دارای امکان تماس زیاد در مدارس تهیه و به نیروی مسئول آموزش‌دیده ارائه شود.  در مدارس دو شیفته نیز زمان مناسب برای گندزدایی و آماده سازی مدرسه برای شیفت بعد در نظرگرفته شود.

همچنین تامین و دپوی حداقل ۲ هفته ای مواد ضدعفونی کننده، صابون مایع، دستکش، ماسک، دستمال کاغذی و ... از دیگر الزامات جهت بازگشایی مدارس است.

در عین حال از ایمنی محل دپوی موادضدعفونی کننده و گندزدا اطمینان حاصل شود.  

درصورت وجود سالن های ورزشی و بازی، وسائل و تجهیزات بعد از هربار استفاده گندزدایی شوند. در رختکن و حمام سالن ورزشی، استفاده از وسایل بهداشتی شخصی یک بار مصرف ضروری است.

همچنین نصب ظروف حاوی مواد ضدعفونی کننده دست ها با پایه نگهدارنده به تعداد مناسب در هرطبقه و راهروها انجام شود.

به صورت مستمر نظافت سطوح دارای تماس مشترک، نظیر میزهای خدمت، مبلمان، تخت، میز و صندلی های سلف سرویس، راه پله ها، دستگیره ها، کمدهای وسایل، سرویس های بهداشتی، اتاق ها، راهروها، سالن اجتماعات، کارگاه ها و سایت کامپیوتر، تجهیزات در محوطه و حیاط و ... انجام شود.

همه لوازم شخصی دانش آموزان استثنایی شامل ویلچر، عصا، وسایل توانبخشی و ... مشمول گندزدایی بدو ورود و خروج هستند.

باید توجه کرد که دو مرحله نظافت و گندزدایی جدا از یکدیگر بوده و نباید هیچگونه اختلاطی بین مرحله شوینده و گندزدایی انجام شود. همچنین هنگام گندزدایی و نظافت، سالن ها باید خالی از افراد بوده و درها و پنجره ها باز گذاشته شوند و جهت تهویه بهتر هواکش نیز روشن باشد.

محلول‌های گندزدای کلر باید روزانه تهیه و استفاده شود؛ چراکه کارایی محلول پس از گذشت ۲۴ ساعت کاهش می یابد.

امکانات لازم برای شستشوی مرتب دست ها و استفاده از ماسک یک بار مصرف در طول شیفت برای شستشو و گندزدایی روزانه لباس کار پرسنل مسئول نظافت باید فراهم شود.

از تی مخصوص فقط برای گندزدایی مکان هایی که امکان آلودگی دارند، استفاده شود و افراد مسئول نظافت در هنگام نظافت از وسائل حفاظت فردی شامل ماسک و لباس کار مناسب و مقاوم در برابر خوردگی استفاده کنند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، گفتنی است نظافت از یک نقطه آغاز و در طرف یا نقطه مقابل به پایان برسد. تجهیزات و ماشین آلات گندزدایی بعد از پایان کار شسته و به روش مناسب بسته به ظرفیت تجهیزات و ماشین آلات خشک شوند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.