معاون بهداشت وزارت بهداشت، بحث جمعیت را موضوعی فراملی خواند و گفت: نباید وقت را از دست داد؛ چون ما مسئول هستیم و باید همت کنیم. اصلاح این بحث فراملی نیازمند استمرار و تلاش است.

«جمعیت» بحثی فراملی است / نباید وقت را از دست داد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر کمال حیدری در نشست توجیهی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حوزه وزارت بهداشت، گفت: خدا را شاکریم که سایه رهبری معظم بر سر ما است که دغدغه نظام شبکه را دارند و از هفته گذشته هم تمام تلاش ما این شده است که موضوع نظام شبکه را تقویت کنیم.

او تاکید کرد: موضوع جمعیت وظیفه سنگینی است. در دهه ۶۰ با وضعیت و سیاست‌هایی که بود راهبردها به سمت کاهش جمعیت پیش رفت، اما اکنون مشکلات جدی در حوزه جمعیت به وجود آمده است. این بحث فراملی است و تنها در حوزه سلامت نیست. با ابلاغ قانون جوانی جمعیت به ما و معاونت زنان ریاست جمهوری و... به دلیل احساس نیاز جدی که بود و امیدواریم بعدا سایر نهادها هم به این بحث فراملی ورود کنند تا توفیق یابیم. بحث جمعیت، اشتغال، ازدواج و... به حوزه بهداشت متصل است‌ که باید مشکلات این زمینه رفع شود تا بتوانیم به درستی به افزایش جمعیت کمک کنیم‌ و در بودجه سال آتی آمده است و اینها لحاظ شده است و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد. 

وی افزود: البته در کنار این چون رویکرد خدمات تغییر می‌کند، تنش‌هایی به سیستم بهداشتی در موضوع توزیع نیرو و... خواهد زد. تاکید مقام وزارت تلاش بی‌وقفه بر موضوع جمعیت است. در شبکه مراقبت بهداشت اولیه موثرترین نقطه را در بحث جمعیت داریم. باید باور کنیم اراده الهی را و بدانیم رزق و روزی دست کس دیگری است و نباید نگاه دینی و معنوی به زندگی را فراموش کنیم.

او با تاکید بر اینکه در زمینه مشاوره‌های پیش از ازدواج به درستی اقدام نشده است، تصریح کرد: باید از قبل ازدواج، نوجوان و جوان برای انتخاب همسر آموزش ببینند. یکی از آسیب‌ها این است که به مسائل سلامت روانی و معنوی به درستی پرداخته نشده است. بلد نبودن مهارت انتخاب، ممکن است سبب بروز مشکل در مسیر فرد شود و چون مدارس ما این مباحث را آموزش محور دنبال نمی‌کند، در نتیجه آمار طلاق روز به روز بیشتر می‌شود. آن طور که باید به این آموزش‌ها، بهداشت باروری و سلامت جنسی کار نشده است. در فاصله عقد تا عروسی می‌توان مهارت زندگی پایدار و این آموزش‌ها را به زوجین انجام داد.

او ادامه داد: عدد TFR حدود ۱.۷ برای ایران نگران کننده است و جای کار داریم و این مسئله ملی است‌. حدود ۵۰ سال طول می‌کشد تا کشوری به پنجره طلایی جمعیتی برسد و اتفاقات مثبت در کشورهای توسعه یافته در همین پنجره جمعیتی رخ داده است. ۳۳ درصد عامل رشد توسعه کشورهایی مثل کره به دلیل استفاده درست از این پنجره جمعیتی است. در سندی که چند سال قبل از MI6  لو رفت، آمده بود که  ایران را به بهانه هسته‌ای به خودشان مشغول کنید تا مسائل جمعیتی آنها را از پا درآورد. ۲۰ سال دیگر ۷۵ درصد تخت‌های ما را سالمندان اشغال می‌کنند. آنها می‌خواهند ساختار خانواده را در ایران بهم بریزند و ما باید شرایط را تغییر دهیم.

حیدری با اشاره به موضوع سقط، بیان کرد: مو به تن انسان سیخ می‌شود که این تعداد سقط جنایی در کشور رخ می‌دهد و فکر می‌کنند این امر عادی است و به مسائل شرعی آن فکر نمی‌کنند یا حتی نمی‌دانند. اگر همکار ما هم در این موضوع موثر باشند در شکل‌گیری جنایت نقش دارند. برای آموزش بهورز و مراقب سلامت در حوزه بهداشت در این راستا باید تلاش کنیم.

وی افزود: البته اجرای قانون جوانی جمعیت به اعتبارات نیاز دارد و مثلا فکر کردیم تسهیلاتی فراهم شود که خوابگاه‌های متاهلی افزایش یابد و یا در هزینه درمان ناباروری به خوبی به زوجین کمک شود. مقام معظم رهبری بر موضوع جمعیت تاکید ویژه دارند و این امر درستی است و ریاست جمهوری هم به جدیت پیگیر موضوع هستند.

او با اشاره به شکل‌گیری پدیده سالمندی، گفت: این موضوع بحرانی است و شور و نشاط خانواده کاسته می‌شود. باید برنامه‌ریزی کنیم تا موضوع فرزندآوری جدی گرفته می‌شود و مسائل آموزشی هم جدی گرفته شود و تمام اقدامات ما بر افزایش جمعیت متمرکز شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، بیان کرد: اگر کمتر از یک دهه نتوانیم جهت را عوض کنیم، آسیب بزرگی از منظر ژئوپولتیک و ... برایمان رخ خواهد داد. نباید وقت را از دست داد چون ما مسئول هستیم و باید همت کنیم. اصلاح این بحث فراملی نیازمند استمرار و تلاش است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.