اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با اشاره به مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی استان ها، خواستار هوشیاری هرچه بیشتر مرغداران و پرورش دهندگان طیور در روستاها و مرغداری ها و رعایت اقدامات و الزامات پیشگیرانه بهداشتی در این زمینه شد.

مشاهده مواردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور و ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از دامپزشکی خراسان رضوی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با اعلام این مطلب اظهار کرد: اکیپ های واکنش سریع دامپزشکی در تمام شهرستان ها به حالت آماده باش هستند تا در صورت مشاهده هر گونه کانون احتمالی، سریعا نسبت به معدوم سازی آن اقدام نمایند.

دکتر محمد رشتی باف گفت: با توجه به فصل سرما و تغییرات ویروسی مشاهده شده در سویه های در حال گردش در کشور، انجام و تشدید اقدامات امنیت زیستی توسط مرغداران به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری در گله ها و مراکز تولید و پرورش ضروری است.

وی در این باره به مرغداران اعلام داشت؛ افراد و تجهیزاتی را که به فارم تولید و پرورش مرغداران دسترسی دارند بایستی محدود شوند و سیستم ضد عفونی تجهیزات و فارم خود را همیشه کارا و به روز نگهدارند؛ همچنین ضروری است مرغداران، هرگونه  کاهش مصرف آب، دان  و نیز کاهش تولید را بلادرنگ به دامپزشکی اطلاع داده و ضمنا نسبت به ایمن بودن گله های خود با انجام واکسیناسیون  مطمئن باشند. 

او یادآور شد، پیشگیری و کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، صرفا از عهده یک دستگاه نظیر دامپزشکی خارج است و لازم است تا اتحادیه ها و نیز سایر دستگاه های عضو ستاد آنفلوآنزای پرندگان استان همکاری کامل را با این مجموعه در جهت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و کنترلی داشته باشند.

دکتر رشتی باف خاطرنشان ساخت: مرغداران بایستی هرگونه بیماری و تلفات را سریعاً به مقامات رسمی دامپزشکی گزارش دهند و دقت نمایند تا سیستم امحاء مناسب و براساس موازین بهداشتی را برای کود و لاشه های پرندگان مرده در فارم خود بکار بگیرند.

یادآور می گردد سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ آماده دریافت گزارش های مرغداران و تمامی دامپزشکان شاغل در این واحدها در این ارتباط می باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.