رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: برای افزایش صادرات کالای ایرانی به افغانستان باید مساله ارز در مبادلات تجاری بین این دوکشور و همچنین تولید کالای رقابتی در مقایسه با کشورهای نظیر هند و چین مورد توجه قرار بگیرد.

 بانک مرکزی باید مساله ارز در مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان را برطرف نماید /برای رشد صادرات باید به فکر تولید کالای رقابتی بود

محمد حسین روشنک در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: تجارت یک فرایند دوطرفه و هدفمند است از این رو  در کنار صادرات کالا به یک کشور نظیر افغانستان باید واردات کالا نیز آز آن کشور مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: مثلا اگر به علوفه دام و طیور در کشور نیاز داریم باید جهت تامین آن به جای وارادات از کشورهایی نظیر برزیل که هیچ صادراتی به آن  جا نداریم  ،  ابتدا اولویت را بر کشورهای همسایه نظیر قزاقستان،ازبکستان،  تاجیکستان که مسیر صادرات کالای ایرانی می باشد  قرار دهیم .
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: یکی از دلایل دیگر موانع تجاری بین ایران و افغانستان  و اینکه بازار این کشور ان طور که باید توسط ایران تصاحب نشده است این  می باشد که ما وارادات کالا از این کشور را با ایجاد تعرفه های سنگین بسیار محدود کرده ایم .
وی با بیان اینکه  برخی مشکلات ساختاری روند تجارت بین ایران و کشورهای همسایه را کند کرده است ادامه داد: دلیل دیگر این مساله آن است که تجارت ایران و افغانستان سال های متمادی است  که به دلیل مسائلی نظیر گمرک  در نوسان بوده است که البته با تحول سیاسی  که در افغانستان ایجاد شد و جمهوری اسلامی با سیاست خوبی که در پیش گرفت مسیر تجارت را نه تنها کاهش نداد بلکه بیش از گذشته افزایش داد و این مسیر در شرایط فعلی  روند مثبتی را به خود گرفته است که  البته این ظرفیت وجود دارد که صادرات کالای ایرانی به افغانستان بیشتر شود در صورتی که اولا تولیدات مبتنی بر نیازهای مردم این کشور تولید کنیم  و در کنار صادرات کالا به واردات از این کشور نیز نیم نگاهی می داشتیم و همچنین  بانک مرکزی مساله ارز در مبادلات تجاری بین این دو کشور را برای همیشه برطرف می کرد.


وی افزود: در حال حاضر حوزه تجارت بین  ایران و افغانستان  درگیرمشکل دیپلماسی نمی باشد این در حالی است که تا قبل از دولت سیزدهم و سفر ایت الله رئیسی به تاجیکستان و ترکمنستان این مشکل برای تجارت با کشورهای همسایه از جمله افغانستان وجود داشت .
روشنک  در باره اینکه چرا کشورهایی نظیر هند، چین و ترکیه بیشتر از ایران بازار افغانستان را در دست گرفته اند، افزود: شاید یکی از دلایل اصلی این موضوع ان است که کالاهای این کشورها بر اساس  بهای تمام شده کمتری که دارند  از کیفیت بالاتری برخوردار می باشند  از این رو بازرگان افغانی رغبت بیشتری برای واردات آنها نسبت به کالاهای ایرانی نشان می دهد به طوری که مثلا در کالاهایی نظیر مواد شوینده و فولاد به دلیل اینکه کالای ایرانی در مقایسه با کالای مشابه سایرکشورها ارزان تر می باشد صادرات آنها به افغانستان بیشتر است.
وی ادامه داد: از این وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این موضوع باید فکر اساسی داشته باشد و  مسیر رقابتی  کردن  تولید  کالا در کشور از حیث بهای تمام شده و کیفیت  را به طور جدی دنبال نماید .

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.