کجای این کره خاکی هستید؟ خیلی دور یا خیلی نزدیک؟ اگر حرم مطهر امام رضا(ع) را مرکز زمین تصور کنیم، شما در چند قدمی، چند متری یا چند کیلومتری آن هستید؟ دور یا نزدیک؟

حضور در بهشت از هر نقطه دنیا

اصلاً پرسشمان را یک‌ جور دیگر مطرح می‌کنیم. اگر یک روز یا یک ساعت یا حتی آنی، دلتان پر بکشد سمت گنبد و ایوان طلایی حرم، یا هوای بیتوته کردن در کنج مسجد گوهرشاد و ریز ریز نجوا کردن و دانه دانه اشک ریختن به سرتان بزند، خودتان را می‌توانید مثل کبوتران حرم، جَلدی به صحن و سرایش برسانید؟

اگر خیلی دور باشید مثلاً آن ‌سوی آب‌های تیره اقیانوس؛ تا لحظه وصال، شاید ماه‌ها و حتی سال‌ها به انتظاری سخت و جانکاه بگذرد. حالا فرض کنیم که خیلی نزدیک هستید؛ یعنی مجاورید و آن هم ساکن یکی از خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به حرم مطهر. در این صورت فکر می‌کنید هر زمان که هوای حرم در سرتان افتاد می‌توانید چادر و کفش و کلاه کنید و خودتان را به خلوتگه یار برسانید؟ اگر در بستر بیماری بودید چه؟ اگر در صحت و سلامت، اما بی‌حال و حوصله یا پرمشغله بودید چه طور؟

اصلاً چطور می‌شود همان لحظه که آدم بی‌قرار و هوایی و بی‌تاب زیارت می‌شود، همان موقع که دلش یک کنج خلوت و مجال شِکوه و نجوا و درددل می‌خواهد، حالا هر کجای عالم که باشد، بتواند خودش را جمع‌وجور کند و به حرم و مولایش برساند؟

یکی دو سالی است که این آرزوی محال، دست یافتنی شده است؛ آن‌ هم به مدد فناوری، فضای مجازی و سامانه‌ای که به همت مدیریت بخش خبر و رسانه آستان قدس تعبیه شده است.  در این سامانه که به «حرم مجازی» معروف است و بر پایه جدیدترین روش‌ها و سرویس‌های مبتنی بر وب طراحی شده، نرم‌افزاری ارائه شده که تحت پنج پلتفرم قرار دارد و از این طریق بسیاری از استفاده‌کنندگان از فضای مجازی را زیر پوشش قرار می‌دهد. نسخه جدید «اندروید»، نسخه جدید «آی‌اواس»، «نسخه تحت وب»، «نسخه تحت عینک واقعیت مجازی» و «نسخه ویندوز» در این دسته قرار می‌گیرند.

مثل یک زیارت واقعی

به گفته جمال رستم‌زاده، مدیر خبر و رسانه آستان قدس رضوی مهم‌ترین ویژگی سامانه حرم مجازی، مدل‌سازی تازه آن است که بر اساس عناصر معماری حرم مطهر طراحی شده است. در این مدل‌سازی که به روش فتوگرامتری و با استفاده از فناوری «اچ‌دی‌ آرپی» صورت گرفته است، تعداد زیادی عکس و شات‌ تصویری از حرم به صورت سه‌بعدی در نرم‌افزاری به کار گرفته‌ شده تا احساس زیارت هر چه بیشتر به زائر مجازی منتقل شود. تابش‌های مختلف نور بر تصاویر، شبیه‌سازی آب و هوا، گردش شبانه‌روز طبق تغییر ساعت و فصل واقعی، حرکت صحن به صحن با نمایش حضور جمعیت و صدای کبوتران و صدای ساعت حرم از جمله این قابلیت‌هاست.

رستم‌زاده درباره دلایل ایجاد چنین فضایی که به چهار زبان انگلیسی، فارسی، عربی و اردو ارائه شده، چنین توضیح می‌دهد: در این دو سه سال که تمام جهان درگیر ویروس کرونا بود و محدودیت بسیاری برای آمد و شدهای رایج همیشگی به ویژه در حوزه سفر و زیارت به وجود آمد، نیاز به چنین سامانه‌ای احساس می‌شد. در نهایت با همتی که صورت گرفت بسته‌ای فراهم شد که بیشترین حس و حال زیارت را به بیننده منتقل کند. اگر چه قبول داریم هیچ برنامه و فضایی، زیارت حضوری نمی‌شود اما تلاش کردیم از پلتفرم‌ها و فناوری روز دنیا برای این مهم استفاده کنیم تا بتوانیم بیشترین حس زیارت را به علاقه‌مندان منتقل کنیم.

تور حرم‌گردی

مدیر خبر و رسانه آستان قدس رضوی یادآور می‌شود در بخش زیارت برخط فرصتی فراهم شده تا زائران و مشتاقان حضرتش در هر نقطه دنیا که هستند، بتوانند تنها با ورود به سایت به صورت زنده و از طریق مجازی زیارت کنند. در سامانه حرم مجازی همچنین می‌توانید نمایش صحن‌ها، رواق‌ها و مراکز علمی را ببینید. در تور حرم‌گردی که به صورت سه‌بعدی، پانوراما و فیلم ۳۶۰ درجه تحت انواع پلتفرم قرار دارد، شرکت کنید.

مسیریابی بین صحن‌های حرم مطهر برای راهنمایی زائران، معرفی رواق‌ها، اماکن، مراکز علمی و آموزشی، پارکینگ‌ها، بازدید مجازی از موزه، بخش سؤالات شرعی، خاطرات زیارت، مسابقه، نذورات، بانک حدیث، زندگی‌نامه امام رضا(ع) به صورت متن و موشن‌گرافی و آداب زیارت و زیارت‌نامه به صورت موشن‌گرافی از جمله دیگر امکانات دیده شده در سامانه حرم مجازی است که بسیاری از آنان برای نخستین بار است که ارائه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.