درست چند روز پس از حضور مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فدراسیون فوتبال و جلسه با عزیزی خادم و داریوش مصطفوی، نامه‌ای عجیب از کنفدراسیون فوتبال آسیا به سئول جنوبی رسید که نشان می‌داد استقلال و پرسپولیس و چند باشگاه لیگ برتری دیگر در آستانه حذف از آسیا قرار دارند.

  سپاهان تنها باشگاه حرفه‌ای تأیید شده در AFC

با دریافت این نامه مشخص شد هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده و استقلال و پرسپولیس همچنان در خطر حذف از رقابت‌های آسیایی قرار دارند. هرچند مسئولان کمیته استیناف صدور مجوز حرفه ای ادعا کردند پنج روز برای نجات استقلال و پرسپولیس زمان وجود دارد، اما اظهارنظر مسئولان نزدیک به فدراسیون  و برخی منابع خبری نشان از این داشت که مشکل فراتر از این است که استقلال و پرسپولیس دوباره نجات پیدا کنند. 
در این میان فدراسیون فوتبال بدون اشاره به جلسه چند روز قبل  در این رابطه و ادعا برای حل مشکل به وجود آمده برای دو باشگاه بزرگ پایتخت، صرفاً بیانیه‌ای کوتاه و چند خطی منتشر کرد تا این‌گونه وانمود کند موضوع را با قدرت پیگیری خواهد کرد.

 خرید وقت با مجوز موقت

در لابه‌لای این کش‌وقوس‌ها برخی اخبار تأیید نشده حکایت از این داشت که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از چند هفته پیش از گردونه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند، اما فدراسیون فوتبال برای خرید وقت بیشتر موضوع مجوز موقت را مطرح کرد تا به این ترتیب با سیستم قطره چکانی موضوع حذف را به آن‌ها اعلام کند، در همین رابطه برخی مسئولان سابق فدراسیون فوتبال نیز با انتشار توییت‌هایی جداگانه ادعا کردند اصلاً کنفدراسیون فوتبال آسیا فرایندی به عنوان مجوز موقت ندارد و تصمیم‌گیری در این خصوص به صورت قطعی گرفته می‌شود.

سندسازی و راستی آزمایی

اما چرا چنین اتفاقاتی مطرح شد؟ گفته می‌شود بخشی از این ماجرا به موضوع عدم پرداخت به موقع طلب گابریل کالدرون برمی‌گردد و در حالی که این مبلغ پرداخت نشده بود، از سوی فدراسیون فوتبال به نوعی وانمود می شود باشگاه پرسپولیس مشکل بدهی ندارد به همین دلیل پس از بررسی‌های نهایی این مسئله به اثبات رسیده که در این فقره سندسازی صورت گرفته شده است.

از طرف دیگر موضوع مجامع مشترک دو باشگاه و اداره آن‌ها توسط دولت و تصمیم‌گیری‌های نهایی مرتبط با انتخاب مدیران آن‌ها برخلاف ادعای اولیه دو باشگاه بوده به همین دلیل کنفدراسیون فوتبال آسیا با راستی آزمایی در این رابطه به این باور رسیده که آن‌ها مالکیتی مشترک دارند.

موضوع بعدی که در این ارتباط شنیده می شود، مسئله نداشتن استادیوم اختصاصی دو باشگاه است؛ در حالی که برابر قواعد و مقررات مورد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا این دو باشگاه فارق از دو زمین اختصاصی برای برگزاری بازی‌های رسمی خود باید دو زمین تمرین در قالب زمین تمرین اختصاصی با استانداردهای مدنظر کنفدراسیون داشته باشند تا بتوانند نمرات لازم برای دریافت مجوز حرفه ای را بدست آورند. مسئله مهم‌تر بدهی سنگین مالیاتی هر دو باشگاه است که هنوز درباره آن‌ها تصمیم‌گیری لازم صورت نگرفته است. هرچند هنوز این موضوع به صورت رسمی اعلام نشده، اما بعید نیست در روزهای آینده این خبر از سوی مراجع ذی ربط اعلام شود.

سپاهان تنها نماینده

بر اساس اطلاعات موجود از هفت باشگاه متقاضی برای دریافت مجوز حرفه‌ای ، ۶ باشگاه مدارک خود را روی سیستم بارگذاری کردند که در این میان یک باشگاه همان ابتدای کار از دریافت این مجوز منصرف می‌شود و یک باشگاه نیز به دلیل کسری مدارک از شرایط بررسی خارج می شود و تنها پنج باشگاه دیگر باقی می‌مانند که حالا از پنج باشگاه مدارک چهار باشگاه از جمله استقلال، پرسپولیس ، گل گهر و تراکتورسازی رد شده و تنها باشگاه سپاهان موفق به دریافت مجوز حرفه ای شد که به احتمال فراوان این باشگاه به عنوان تنها باشگاه ایرانی حاضر در مسابقات، راهی لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.