کارشناس روابط بین الملل گفت: به نظر می‌رسد روند مذاکرات در حال شکل گرفتن یک نقطه تعادل است و قطعا در ادامه مسیر طرف‌ها به یک توازن خواهند رسید.

روند مذاکرات در حال رسیدن به توازن است

به گزارش قدس آنلاین، رحمان قهرمان پور کارشناس روابط بین الملل، درباره دور جدید مذاکرات در وین موسوم به دور هشتم می‌گوید باید منتظر بود و دید مذاکرات چگونه پیش می‌رود ودو طرف چگونه می‌توانند انتظارات از  یکدیگر  را به نوعی  تعادل بخشند.  به نظر می رسد روند مذاکرات   در حال شکل گرفتن یک نقطه تعادل است و قطعا در ادامه  مسیر مذاکرات  طرف ها به یک توازن   خواهند رسید.

دور هفتم مذاکرات پس از وقفه‌ای چندماهه، در دولت جدید از هشتم آذر آغاز شد و روز جمعه پایان یافت. تیم ایران در این مذاکرات بر رفع تحریم‌های آمریکا علیه تهران تمرکز دارد. بعضی مقامات اعلام کرده اند که دور بعدی مذاکرات در دی ماه برگزار می‌شود.

او گفت: اخیرا  طرف های مذاکره در مورد متن یک پیش نویس به توافق کلی رسیده‌اند. این متن جدید که قرار است مبنای مذاکرات بعدی باشد، و البته  متشکل از متنی  بوده که در دولت قبلی و در دور ششم مذاکرات، ایران و طرف‌های دیگر در مورد آن توافق کرده بودند، همچنین آنچه تیم جدید مذاکراتی ایران در دو دور مذاکره مطرح کرده‌اند.  در واقع این دو متن با هم تلفیق شده و قرار است مبنای مذاکرات بعدی باشد.

قهرمان پور معتقد است اختلافات میان  دو طرف مذاکره کننده  و  همکاری اخیر در بحث  نصب دوربین ها در سایت کرج  شاید تا حدودی حل شده باشد. هر چند تهیه و توافق کلی روی این متن به معنای رفع  کامل اختلافات نیست.

امیر عبداللهیان وزیر امور  خارجه گفت: ایران با حسن نیت و با جدیت و مذاکرات را در وین دنبال می‌کنیم. طرف‌های مقابل تردید نکنند که اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و ده امتیاز بگیرند ایران زیر بار آن نخواهد رفت. سند ما رسیدن به تعهداتی است که همه طرف‌ها در برجام به آن اشاره کردند. این‌که می‌گویند ما نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستیم با صدای بلند می‌گوییم اگر می‌خواهید نگرانی شما برطرف شود تمامی تحریم‌های برجامی باید برطرف شود. هر زمان طرف‌های مقابل اراده جدی خود را نشان دهند روزی است که می‌توانیم از بازگشت همه طرف‌ها از تعهدات به برجام سخن بگوییم.

او می گوید در موضوع سانتریفیوژها، رفع کامل تحریم‌ها و غنی سازی اورانیوم  هنوز شاهد  اختلافات زیادی هستیم. اختلافات به این معناست که طرفین در مورد اینکه چگونه کار را پیش ببرند، چه اقداماتی  باید  اول انجام شود. اختلاف نظر میان طرف های مذاکره کننده  همچنان وجود داشته به دلیل اینکه که برخی  کشورهای حوزه خلیج فارس  در صدد هستند تا  در روند مذاکرات خلل وارد کنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل معتقد است طرف‌های غربی هم در رسانه‌های‌شان فشار می‌آوردند که ایران باید طبق خواسته های ما رفتار کرده و انتظارات ما را در توافق برآورده کند. در حال حاضر طرف های مذاکره کننده  به این نتیجه رسیده اند که مسیر مذاکرات را ادامه دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.