مردم جنوب کرمان که تا یک هفته قبل برای تأمین آب کشاورزی و شرب با چالش روبرو بودند طی دو روز گذشته با سیلاب گسترده مواجه شده‌اند.

لب تشنگانی که سیل زده شدند/ لزوم امدادهوایی فوری در جنوب کرمان

به گزارش قدس آنلاین، میزان بارندگی در استان کرمان تا یک هفته قبل ۶۷ درصد کمتر از متوسط بلند مدت بارندگی در این استان بود و در شهرستان‌هایی مانند قلعه گنج، منوجان و رودبار جنوب کمتر از ۱۰ میلیمتر باران باریده بود اما با ورود سامانه سودانی تنها در رودبار جنوب طی یک روز ۲۰۰ میلیمتر باران بر زمین بارید تا به دلیل عدم وجود سد و فقر وجود سازه‌های استحصال آب سیل اکثر شهرستان‌های جنوبی استان را فرا گیرد.

آب وارد شهرهای رودبار، قلعه گنج و کهنوج شد

هر چند که استاندار کرمان یک هفته قبل از سیلاب بر لایروبی فوری رودخانه‌ها و بازگشایی دهانه پل‌ها تاکید کرده بود اما میزان بالای بارندگی و عدم لایروبی رودخانه و البته وجود پل‌های غیر استاندارد موجب وارد شدن سیلاب به شهرهای رودبار، قلعه گنج و کهنوج و آب گرفتگی روستاهای جنوب کرمان شد بطوریکه تنها در منطقه جازموریان که بخش کوچکی از جنوب کرمان است ۸۰ روستا در محاصره سیل قرار گرفته است.

شکست پل‌ها و آبگرفتگی راه‌های ارتباطی نیز بر حجم مشکلات افزوده است و راه ارتباطی به روستاها را مسدود کرده از سوی دیگر فعالیت مداوم سامانه بارشی و وزش باد شدید امداد رسانی هوایی را غیر ممکن کرده است.

روز گذشته و صبح امروز مردم منوجان با تغییر مسیر رودخانه و ورود آب به بخش‌هایی از شهر مواجه شدند که موجب آب گرفتگی خانه‌های مردم و ساختمان‌های خیابان‌های اطراف رودخانه‌ها شد همچنین صدها خودرو نیز در سیلاب گرفتار شدند که با کمک امداد گران و گروه‌های جهادی تلاش برای تخلیه آب از این مناطق ادامه دارد.

همچنین در شهر کهنوج و اطراف پل سمیه نیز شاهد آب گرفتگی محله‌های اطراف این پل هستیم که مردم در تلاش برای جلوگیری از ورود آب به خانه‌ها هستند.

تا کنون این سیلاب در جنوب کرمان تلفات جانی مستقیم نداشته اما متأسفانه شب گذشته در شهر سیرجان به دلیل ورود خودرویی حامل یک مادر و دختر به زیر گذر راه آهن و آب گرفتکی این منطقه خودرو درون آب فرو رفت و جان این شهروندان سیرجانی گرفته شد.

آب گرفتگی مزارع و خسارت شدید به کشاورزان

از سوی دیگر آب گرفتگی شدید مزارع و باغ‌های جنوب کرمان مشکلات زیادی برای کشاورزان ایجاد کرده است به طوری که در زمان تولید و کشت محصولات کشاورزی جالیزی در برخی از مناطق به خصوص قلعه گنج و رودبار جنوب مزارع مملو از آب شده و یا سیل بوته‌های گیاهان و محصول را از بین برده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان ظهارداشت: هم اکنون ۱۳۲ روستا در جنوب کرمان در محاصره سیل قرار دارند و تلاش برای بازگشایی راه این روستاها ادامه دارد.

۱۷۲۵ خانه دچار آب گرفتگی شد

مجید سعیدی افزود: برق و آب تعدادی از روستاها نیز قطع شده است که گروه‌های فنی و امدادی در حال تلاش برای رفع مشکل قبل از تاریکی هوا هستند و برق برخی از روستاها وصل شده است.

وی تصریح کرد: امداد هوایی به دلیل بارندگی شدید و وزش باد امکان پذیر نیست و باید تا زمان اتمام بارندگی و ایجاد شرایط پرواز صبر کنیم و متأسفانه راههای زمینی نیز بسته است و در تلاش برای ایجاد راه اضطراری برای دسترسی به این روستاها هستیم.

امداد هوایی به دلیل بارندگی شدید و وزش باد امکان پذیر نیست و باید تا زمان اتمام بارندگی و ایجاد شرایط پرواز صبر کنیم و متأسفانه راههای زمینی نیز بسته است

وی با اشاره به هشدارهای مکرری که در روزهای اخیر داده شد گفت: خوشبختانه مردم هشدارها را جدی گرفتند و هیچ تلفات جانی در جنوب کرمان نداشتیم.

وی افزود: هزار و ۷۲۵ خانه دچار آب گرفتگی شده و وسایل خانه این خانوارها آسیب جدی دیده است.

وی ادامه داد: ۹ شهرستان کرمان درگیر سیل هستند و ستاد بحران در این روستاها تشکیل و گروه‌های امدادی در حال تلاش برای رفع مشکلات مردم هستند.

وی از توزیع بسته‌های غذایی بین مردم خبر داد و گفت: تعداد محدودی نیاز به اسکان اضطراری داشتند که اقدامات لازم انجام شده است.

در صورت نیاز اسکان اضطراری انجام می‌شود

استاندار کرمان نیز در این خصوص  بیان کرد: از شهرستان رودبار و قلعه گنج بازدید میدانی داشتم و اقدامات لازم برای رفع مشکلات مردم انجام شده و مسئولان شهرستان‌ها نیز در میدان کار هستند.

علی زینی وند گفت: بنیاد مسکن باید مساعدت کامل در راستای ساخت و بازسازی واحدهای صدمه دیده انجام دهد اما در حال حاضر باید به فکر ساماندهی وضعیت مردم سیل زده باشیم.

وی به تخلیه خانه‌های آب گرفته در اسرع وقت تاکید کرد و گفت: ماشین‌های سنگین و تجهیزات به مناطق سیل زده ارسال شده است.

وی ادامه داد: دستور داده شده در تمام مناطقی که مردم نیاز به اسکان اضطراری دارند بلافاصله اقدام لازم انجام شود.

بارش‌های تا فردا ادامه دارد

کارشناس هواشناسی استان کرمان نیز اظهارداشت: سامانه سودانی همچنان در جنوب کرمان فعال است و بارشها تا فردا در این مناطق ادامه دارد.

مریم سلاجقه افزود: هشدارهای لازم قبل از بروز سیلاب به دستگاه‌های مربوط در راستای لایروبی رودخانه‌ها داده شده بود.

وی افزود: حجم بارندگی در رودبار و قلعه گنج و منوجان بسیار بالا و چندین برابر میزان بارندگی طی سال گذشته بود که همین امر موجب بروز سیلاب شده است.

همچنان بسیاری از روستاهای جنوب کرمان با مشکل آبگرفتگی و سیلاب دست و پنجه نرم می‌کنند ضمن اینکه گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد که در ریگان در شرق استان نیز به دلیل ورود سیلاب جنوب کرمان به این شهرستان بسیاری از روستاهای اطراف رودخانه‌ها دچار آبگرفتگی و سیلاب شدید شده‌اند و مردم به کمک فوری نیاز دارند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.