۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
کد خبر: 782686

نگاهی به چراییِ اهمیت حاج قاسم برای غرب

راهی که سلیمانی رفت

فاطمه فاطمی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل

رهبر معظم انقلاب در وصفش اینگونه جامع و کامل می‌فرمایند: این شهید عزیزِ ما هم دل و جگر داشت به دهان خطر میرفت و ابا نداشت؛ هم با تدبیر بود؛ منطق داشت برای کارهایش. این شجاعت و تدبیرِ توأمان، فقط در میدان نظامی هم نبود، در میدان سیاست هم همین جور بود.  ۹۸/۱۰/۱۸

متولد زمستان ۱۳۳۵ در روستای رابر کرمان بود و دوران پیش از انقلاب را به مبارزه با رژیم پهلوی و پس از پیروزی انقلاب به عضویت افتخاری در سپاه پاسداران درآمد. او در سال ۷۶ به فرمان رهبر انقلاب فرمانده سپاه قدس‌ی شد که تا آن زمان بیشتر در حوزه‌ی آموزشی فعالیت داشت و حالا ماموریتش فعالیت‌های برون مرزی‌ست.

دوران طلایی سپاه قدس را می‌توان به دوران فرماندهی شهید سلیمانی اشاره کرد. اولین فعالیت سپاه قدس در دوران شهید سلیمانی حمایت از احمدشاه مسعود و حمایت از مردم افغانستان بود.

ماموریت‌های بعدی "رزمندگان بدون مرز" کمک به جنگ ۳۳ روزه لبنان و جنگ ۲۲ روزه‌ی غزه بود که پیروزی بر رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت. رودررویی و نابودی داعش نیز یکی از فعالیت‌های مهم آن‌ها بود که کمک ایران به درخواست کشورهای عراق و سوریه اتفاق افتاد و منجر به تشکیل گروه حشدالشعبی در عراق و قوات دفاع وطنی در سوریه شد. این رودررویی تا جایی پیش رفت که در سال ۹۶، پایان داعش اعلام شد.

وجود شخصیتی مانند سپهبد سلیمانی در رأس یکی از محبوب‌ترین یگان‌های نظامی منطقه که تجارب بسیار زیادی در هر دو بعد جنگ سخت و نرم را دارا بود، یک تهدید جدی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شد. آنهم در شرایطی که لبنان، غزه، سوریه، عراق، یمن و افغانستان در برهه‌های زمانی مختلف درگیر مشکلاتی با یک سرمنشا واحد بودند که همان حمایت مستقیم یا غیر مستقیم غربی‌ها در پوشش ایجاد امنیت و در اصل با هدف ساخت خاورمیانه‌ای یکپارچه و تحت سلطه بود. 

ایستادگی در تمامی این جبهه‌ها نیاز به دانش کافی در تمام زمینه‌های دیپلماسی، مذاکره، نظامی، منطقه‌ای و سیاسی داشت و فردی میتوانست به پیروزی در این میدان‌ها دست یابد که هر کدام از این زمینه‌ها را چه در کشور مورد هدف واقع شده و چه کشور یا گروه متهاجم بداند. ویژگی‌هایی که خود غربی‌ها نیز به آن اذعان داشتند.

جایی از زبان حسین امیرعبداللهیان آمده بود: سردار سلیمانی یک سیاستمدار خوب و یک دیپلمات حرفه‌ای بود. این خیلی مهم است که شخصی این دو را کنار هم داشته باشد؛ فهم درست از مفهوم و جوهره سیاست در کنار مذاکره دقیق و حرفه‌ای. من سال ۹۴ سفری به بروکسل داشتم و قرار بود ملاقاتی با خانم اشمیت، معاون خانم موگرینی، داشته باشم اما به دلیل عقبه قوی و دست پری که در میدان به دست آورده بودیم، موگرینی به جای معاونش سه ساعت با من به گفتگو نشست»

حضور ایران در منطقه و دفع تهدیدات به دور از مرزهای اصلی کشور یکی از اقداماتی است که آمریکایی‌ها در پی تضعیف آن هستند. وجود سپاه قدس و شخص قاسم سلیمانی در این سال‌ها باعث دور شدن این تهدیدات از کشور عزیزمان شد؛ تاجایی که شکل‌گیری نیروهای مقاومت در دیگر کشورها و باور مردم مظلوم و آسیب‌دیده به خود که یکی از اهداف انقلاب بود را نیز محقق کرد. پیامد این امید، ادامه‌ی پیروزی‌های محور مقاومت در منطقه بود. پیشروی و مقاومت نیروهای سوریه و پیروزی در خان‌طومان و مناطق مختلف این کشور، مقاومت مردم فلسطین و اعتراض محورهای مقاومت به طرح معامله‌ی قرن، پیروزی یمنی‌ها در عملیات بنیان‌المرصوص و ... همگی گواه از روشن ماندن راه شهید سلیمانی دارد. راهی که غربی‌ها با ترور سردار دل‌ها سعی در به بی‌راهه کشیدن آن داشتند.

امروز در حالی دومین سالگرد شهادت این بزرگمرد را گرامی می‌داریم که ضرب‌الاجل خروج اشغالگران آمریکایی فرا رسیده و وعده‌ی انتقام سخت بیش از پیش در حال پیاده‌سازیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.