رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه کار اصلی دشمن در حوزه فضای مجازی این است که مدیریت دولت دینی در مقوله فرهنگی به حداقل و حتی به صفر برسد،: گفت: همه حاکمیت و دست اندرکاران باید جلوی این رویه ایستادگی کرده و مدیریت فرهنگی کشور نباید خارج از حاکمیت دینی اتفاق بیفتد.

مدیریت فرهنگی کشور نباید خارج از حاکمیت دینی اتفاق بیفتد

به گزارش قدس آنلاین، هفتصدوشصت و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیش دستور برنامه‌ها و دستاوردهای مرتبط همزمان با سالگرد شهادت سردار جبهه مقاومت حاج قاسم سلیمانی و با دستور جلسه اصلاحیه شیوه نامه اجرایی آیین نامه نظارت بر نامگذاری شهرها، خیابان ها، اماکن و موسسات عمومی و تحول دستگاه های فرهنگی در تراز شرایط پلتفرمی و عصر دیجیتالی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی در این جلسه -روز سه شنبه ۱۴ دی‌ماه- با بیان اینکه توجه به مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در تمامی برنامه‌ها و بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اولویت‌های کاری این دوره از فعالیت وزارتخانه بوده است، گفت: شخصیت حاج قاسم سلیمانی به گونه‌ای است که خداوند به وی عزت داده و ایشان را به جایگاهی رساند که برای ما نماد ملی شود.

وی ادامه داد: در کشورمان قهرمانان ملی بسیاری داریم که مردم با آن‌ها آشنا هستند ولی موضوع حاج قاسم و شهادتش کاملا متفاوت است و در آن حکمت الهی نهفته که به این درجه از محبوبیت رسید و مراسم تشییع پیکرش با شور و دلدادگی آحاد مردم برگزار شد.

اسماعیلی تصریح کرد: امسال در جشنواره فیلم فجر بخشی را به موضوع حاج قاسم سلیمانی اختصاص داده ایم و از سال آینده بنیاد سینمایی فارابی فیلم‌های فاخری با موضوع این شهید والا مقام تولید خواهد کرد.

وی با اشاره به اکران سراسری مستند «قاسم» در سینماهای سراسر کشور، ادامه داد: همزمان با سالروز شهادت سردار بزرگ انقلاب، در ۱۱۰ سینمای کشور این فیلم اکران شد و مردم استقبال خوبی از این فیلم داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در پهنه رودکی (حدفاصل محوطه تالار وحدت تا تئاتر شهر) نیز برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در حال برگزاری است و شاعران آیینی کشورمان به شعر خوانی در این زمینه می پردازند.

در ادامه این جلسه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فضای مجازی تاکید کرد: شورای عالی فضای مجازی کشور در این حوزه اقدامات خوبی مانند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، مقابله با اخبار جعلی و ... انجام داده است.

اسماعیلی افزود: کار اصلی دشمن در حوزه فضای مجازی این است که مدیریت دولت دینی در مقوله فرهنگی به حداقل و حتی به صفر برسد و این مدیریت را در قالب رویه های جهانی خود به دست بگیرد. بنابراین همه حاکمیت و دست اندرکاران باید جلوی این رویه ایستادگی کرده و مدیریت فرهنگی کشور نباید خارج از حاکمیت دینی اتفاق بیفتد.

وزیر فرهنگ در ادامه با اشاره به فعالیت های بسترهای مجازی در کشور ادامه داد: اگر بخواهیم همه فعالیت های خود را در بسترهای خارجی تعریف کنیم با سانسور رسمی و خشن و به دور از منطق مواجه خواهیم شد؛ بنابراین شورای عالی فضای مجازی باید فعالیت های خود را در این زمینه ارتقاء بدهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه «شاد» آموزش و پرورش هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دانش آموزان و معلمان کشور عضو این برنامه هستند که یک تجربه کم نظیر در این حوزه به شمار می آید و فرصت خوبی برای کشورمان است که باید برای رفع نواقص آن تلاش شود.

اسماعیلی به موضوع دستور جلسه گذشته درباره حجاب و عفاف اشاره کرد و افزود: حجاب و عفاف موضوع مهمی در حوزه فرهنگ است و در سفر استانی رئیس جمهور محترم به استان قم یکی از موضوعات مورد تاکید مراجع عظام تقلید مسئله حجاب و عفاف بود.

وی تاکید کرد: با توجه به تاکیدات رئیس جمهور محترم، در گام اول فعالیت در حوزه حجاب و عفاف، دستگاه های اجرایی باید پیشگام اجرای قانون حجاب و عفاف باشند و ما نیز در شورای فرهنگ عمومی کشور به صورت جدی این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

در ابتدای این جلسه سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به پیش دستور جلسه مبنی بر اصلاحیه شیوه نامه اجرایی آیین نامه نظارت بر نامگذاری شهرها، خیابان ها، اماکن و موسسات عمومی، گفت: شورای نظارت بر تبلیغات محیطی کشور در سال ۱۳۸۸ متشکل از اندیشمندان شکل گرفته است و اعضای حقیقی در این شورا نیز باید مشخص شوند؛ بنابراین لازم است اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور برای انتخاب دو نماینده برای حضور در شورای نظارت بر تبلیغات محیطی نامزدهای خود را معرفی کنند.

 در این جلسه حمیدرضا مقدم‌فر دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در سخنانی گفت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مردمی شدن مراسم بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی، این دغدغه محقق شده و مردم در بزرگداشت این شهید بزرگ جلودار و پر شور حاضر شدند.

وی با اشاره به برخی ویژگی های شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: اخلاص و صداقت دو رکن اصلی شخصیتی سردار سلیمانی بود و در ارادت به مردم همواره جلو دار بوده و نسبت به آن ها خضوع و تواضع داشت و جانش را برای امنیت مردم نثار کرد.

مقدم فر سردار سلیمانی را نماد مقاومت توصیف کرد و گفت: حاج قاسم فقط در جبهه های نظامی فعال نبود بلکه به حوزه‌های دیگر از جمله بخش های فرهنگی نیز توجه و همواره تاکید داشت که آثار فرهنگی کشور باید در جامعه جهانی معرفی شوند.

در بخش دیگری از این جلسه محمدرضا بهمنی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نیز گزارشی از مجموعه موضوعات همکاری مشترک با شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه کرد.

در این جلسه برخی از اعضا نظرات و پیشنهادهای خود را درباره دستورهای جلسه ارائه کردند و مقرر شد در جلسه آینده نامزدهای خود را برای انتخاب دو نفر صاحبنظر در حوزه تبلیغات و ارتباطات به منظور عضویت در کارگروه نظارت بر سیاست ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی معرفی کنند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.