دور هشتم مذاکرات برجامی میان ایران و ۱+۴ ، چهارشنبه گذشته و پس از وقفه‌ای سه روزه که به علت تعطیلات کریسمس و آغاز سال نو میلادی پیش بینی شده بود، دوباره از سر گرفته و اخبار منتشر شده از مثبت بودن فضای کلی نشست‌ها حکایت دارد

از آب «کره» گرفتن آمریکا

علاوه بر «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد کشورمان، نمایندگان روسیه، چین و فرانسه هم در اظهاراتی مشابه نسبت به خروجی این گفت‌وگوها ابراز خوش‌بینی کرده‌اند. به نظر می‌رسد با گذشت بیش از یک ماه از آغاز دور جدید گفت‌وگوها می‌توان ادعا کرد مذاکرات روی ریل پیشرفت قرار گرفته و شمارش معکوس تا دستیابی به توافق نهایی آغاز شده است.

جومونگ وارد می‌شود

همزمان با این تحولات اخباری درباره آزادسازی پول بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی نیز به گوش می‌رسد. بر این اساس چوی جونگ کان معاون وزیرخارجه کره جنوبی که خود را به وین رسانده، پس از دیدار با علی باقری کنی، عنوان کرد این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند. بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، درمجموع به ارزش ۷ میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است. 

چوی جونگ کان روز سه‌شنبه ۱۴ دی ماه برای دیدار با نمایندگان کشورهای عضو برجام و ایالات متحده عازم وین شد تا در یک دیدار پنج‌روزه در خصوص روند پیشرفت مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یک‌جانبه علیه آمریکا و روشن شدن وضعیت دارایی‌های مسدود شده ایران با نمایندگان آلمان، روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و ایران و معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کند. این دیدار ارتباط مستقیمی با مذاکرات جاری میان ایران و گروه ۱+۴ نداشته و در چارچوب رایزنی‌های دوجانبه معمول میان دو کشور و به درخواست طرف کره‌ای انجام گرفته است .

تضمین مهم است

اما همه خوش‌بینی‌ها درباره این دور از گفت‌وگوهای برجامی در حالی است که کشورمان همچنان روی برخی از خواسته‌های مشروع خود از جمله دریافت تضمین از طرف آمریکایی در راستای برچیدن تحریم‌ها تأکید دارد. بر این اساس وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه تلویزیونی الجزیره روی این نکته تأکید کرد. حسین امیرعبداللهیان در این باره گفت: نمونه عملی تضمین این است  که «ما نفت صادر کنیم و بتوانیم به درآمدهای [حاصل از] آن دسترسی داشته باشیم».

در نهایت با توجه به اخبار منتشر شده، در ارزیابی کلی درباره مذاکرات وین می‌توان به چند نکته اشاره کرد. نخست اینکه همه اطراف مذاکره به این نتیجه رسیده اند که برای جلوگیری از بن بست در حوزه سیاست بین‌الملل، تنها راه محتمل و موجود گفت‌وگو و اعطای حقوق جمهوری اسلامی ایران است. درثانی شاهد بازی چندوجهی آمریکایی‌ها هستیم. از یک سو از رژیم صهیونیستی به عنوان اهرم تهدید امنیتی علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کند. از سوی دیگر به آلمان فرانسه و انگلیس نقش پلیس بد را اعطا کرده و آن‌ها را با هدف اعمال فشار دیپلماتیک به میدان فرستاده است.

با وجود این در این شرایط شاهد وارد کردن کره جنوبی به عنوان برگی دیگر برای تطمیع کردن کشورمان هستیم. هدف آمریکایی‌ها از وارد کردن کره جنوبی به مذاکرات می‌تواند نمایش دروغین امتیاز دهی به ایران باشد.

این در حالی است که با توجه به اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان، سئول موظف به پرداخت حقوق ملت ایران است و این هیچ ربطی به برجام ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.