دور هشتم مذاکرات برجامی در وین که از ۶ دی آغاز و پیش بینی می شد ۱۰ روز به‌طول انجامد، همچنان ادامه دارد که این موضوع از جدیت طرفین برای حل اختلافات حکایت دارد. گویا در پای میز مذاکره دیگر خبری از خنده و پرتاب خودکار هم نیست!

برای ارزیابی زود است

همین جدیت تیم ایرانی از همان ابتدا حساب کار را به دست طرف خودخواه غربی داده است. با این حال چانه‌زنی و رایزنی برای کسب امتیاز در جریان است.

حال آمریکایی‌ها که در عقب زدن تیم ایرانی موفق نبوده‌اند، اروپایی‌ها را جلو انداخته اند تا با القای دروغ بزرگ موفقیت مذاکرات در درون کشورمان، مطالبات هیجانی درست کرده و در ادامه با اعمال فشار بر اتاق مذاکرات، طعم چماق آمریکایی و هویج کره ای را به تیم مذاکره بچشانند.

اما چیزی که آشکار است این است که مذاکره کنندگان کشورمان با توجه به تجربیات گذشته دوباره در دام آمریکایی‌ها نیفتاده و تا امتیازات مدنظرش را نگیرد، عقب‌نشینی در کار نخواهد بود. 

آمریکا می‌خواهد جامعه ایرانی را شرطی کند

دکتر سید مصطفی خوش‌چشم در گفت‌وگو با قدس در این باره معتقد است دور هشتم مذاکرات درحال رسیدن به بحث داغ لغو تحریم‌هاست و درنتیجه برای هرگونه ارزیابی زود است.

این تحلیلگر سیاسی می‌گوید: این روزها غرب و آمریکا با ترویج خوش‌بینی افراطی در بین مردم ایران می‌خواهند سطح توقعات از مذاکرات وین را بالاببرند و به گونه ای سیاست داخلی را به سمت سیاست خارجی سوق بدهند. هدف آن‌ها از این رویه هم ایجاد کانال فشار اجتماعی برای تغییر رفتار دولت و تیم مذاکره کننده است که تصمیم دارد بر حقوق کشور و مردم استقامت کند. درپی این فشارها، بازارهای نقدشونده مانند بازار ارز و طلا و سکه  نیز دچار شوک می‌شوند و با صعودی شدن فشارها شرایط در اتاق مذاکرات برای تیم ایرانی سخت‌تر می‌شود.

خوش‌چشم ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه در هفته‌های نخست مذاکرات وقتی طرف‌های غربی نتوانستند اراده حریف ایرانی را بشکنند، با راه‌اندازی جنگ روانی بر طبل اعلام شکست مذاکرات کوبیدند تا افکار عمومی را به یاری خودشان بیاورند، اما موفق نبودند.  در این بازی کره‌ای‌ها هم به میدان آمده اند و با نقض حاکمیت خودشان ضمن بازی آمریکا اقدام به شوآف رسانه ای کردند. در حالی که بدهی ۷تا ۸ میلیارد دلاری سئول به ایران ربطی به مذاکرات ندارد. آمریکایی‌ها با نمایش حسن نیت می‌خواهند جامعه ایرانی را شرطی کنند.

توافق موقت اصلاً روی میز مذاکرات نیست 

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه دیدیم برخی رسانه‌ها مانند روزنامه رأی الیوم نیز با انتشار مطلبی که از اساس دروغ بود وارد بازی حمایت از عملیات روانی آمریکایی‌ها شد و از توافق طرفین در توافقی دوساله و موقت دم زد، افزود: توافق موقت اصلاً روی میز مذاکرات نیست و آن را رد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: درباره ضمانت‌هایی که باید برای لغو تحریم‌ها گرفته شود، باید در سه بخش ابتکار عمل داشته باشیم. بخش اول راستی آزمایی است. در صورت شکل گرفتن توافقی در وین و مدعی شدن آمریکا برای لغو تحریم‌ها ما باید با راستی‌آزمایی و مکانیسم‌های درست و بررسی دقیق همه حوزه‌ها مطمئن بشویم تحریمی در کار نیست؛ زیرا آمریکا و غرب به‌شدت دروغگو هستند و نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. دومین ضمانت آن است که ما براساس قوانین موجود و سازوکارهای اتحادیه اروپا و آمریکا اعم از قانون انسداد مصوب دهه ۹۰ میلادی که در مورد کوبا استفاده شد، وارد عمل شویم. به طور کلی کارکرد قانون انسداد این است که از فعالان اقتصادی یعنی اشخاص و شرکت‌های اروپایی در مقابل مجازات‌هایی که تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا ایجاد می‌کند، محافظت کند. 

سومین تضمینی که باید گرفته شود آن است که ایران خودش اقداماتی انجام بدهد که جنبه وجه‌الضمان داشته باشد. یعنی ماشین‌های پیشرفته هسته‌ای و اورانیوم‌های غنی شده دارای درصد بالای غنی سازی را در عین مهر و موم شدن از طرف نهادهای بین‌المللی ناظر تحت حاکمیت خود حفظ کند و اجازه انتقال آن‌ها را ندهد. در این صورت اگر آمریکایی‌ها بدعهدی کنند و  غرب زیر میز مذاکرات بزند به سرعت به موضع قدرت برمی‌گردیم و دیگر شاهد اکسید شدن دستاوردهای هسته‌ای نخواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.