۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۶
کد خبر: 783848

در پی بحران همه گیری کرونا در نقاط مختلف جهان، ایران نیز به صورت رسمی در ۳۰بهمن ۱۳۹۸ وجود کرونا را تأیید کرد.

مقایسه کرونا در ایران و اروپا

به گزارش قدس آنلاین، هرچند به گفته برخی متخصصان از دی ماه ۱۳۹۸ بیمارانی با علائم کرونا ویروس به مراکز درمانی مراجعه کردند اما به علت نوپدید بودن، این بیماری مورد شناسایی قرار نگرفتند و به گفته معاون وزیر بهداشت، چون در مقطع اوج همه گیری بیماری آنفلوآنزا بود، نظام سلامت به اشتباه آن را آنفلوآنزا تشخیص داده و دیر متوجه ورود بیماری شد.

سرانجام در ۳ اسفند ۱۳۹۸ وضعیت در ایران، از سفید خارج و وارد وضعیت زرد شد.

از همان ابتدا وجه اشتراک همه تحقیقات، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از دورهمی ها بود. 

از موج اول تا پایان پنجم چه بر مردم جهان و ایران گذشت؟ 

در حالی که ویروس کرونا همچنان شمار زیادی از شهروندان کشورهای آمریکای لاتین و شمال آمریکا را به کام مرگ می‌برد و در ایران نیز مدتی، شاهد بالارفتن تعداد بیماران کووید۱۹ و سه رقمی شدن شمار قربانیان این بیماری بودیم، نشانه‌هایی از موج دوم شیوع کرونا مسئولان اروپایی را به شدت نگران کرده است.

بریتانیا فهرست کشورهایی که به مسافران آنها اجازه ورود می‌دهد را مدام تغییر می‌دهد و به تازگی آن دسته از شهروندان خود، که از فرانسه باز می‌گردند را به قرنطینه می‌فرستد.

در آلمان، بلژیک و یا اسپانیا نیز نشانه‌های جدی و نگران کننده از موج دوم شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید۱۹ به ثبت رسیده است.

مقایسه عملکردها

دانشگاه آکسفورد با انتشار نتایج تحقیقی به مقایسه عملکرد بخشی از مهم‌ترین کشورهای اروپایی در مدیریت بحران کرونا پرداخته و تدابیر اتخاذ شده توسط این کشورها برای اعمال محدودیت‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده است.

اقدامات انجام شده برای مهار و مدیریت بحران در مدارس، اماکن عمومی، شرکت‌ها و اداره‌ها در این مطالعه زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

این تحقیق با تکیه بر ۸ شاخص عمده، نحوه مدیریت بحران کرونا و اعمال محدودیت‌ها در کشورهای اروپایی را ارزیابی کرده و برای این ارزیابی نمره‌ای بین صفر تا ۱۰۰ در نظر گرفته است. نمره ۱۰۰ نشان‌دهنده بالاترین میزان و سطح محدودیت‌ها است.

کشورها چه نمره‌ای گرفتند؟

فرانسه در زمان اعلام قرنطینه عمومی در روز ۱۷ مارس نمره ۸۷.۹۶ را گرفت که نشان داد یکی از کشورهایی است که بیشترین محدودیت را اعمال کرده است. در آن دوره اسپانیا نمره ۷۱.۷۶ گرفت، ایتالیا ۸۵.۱۹ شد و به آلمان نیز نمره ۴۲.۱۳ تعلق گرفت.

این ارزیابی، اما پس از برداشته شدن قرنطینه عمومی برعکس شد. فرانسه روز ۱۹ اوت صاحب نمره ۴۳.۵۲ شد، ایتالیا ۵۰.۹۳ گرفت، به اسپانیا نمره ۶۲.۵ داده شد و برای آلمان نمره ۵۶.۹۴ ثبت شد.

اروپای قرمز 

در حالی که اروپا بار دیگر به مرکز جهانی شیوع ویروس کرونا تبدیل می‌شود، محدودیت‌ها برای مقابله با بروز دوباره بحران سلامتی در کشورهای مختلف همزمان با آغاز فصل سرد باز می‌گردند.

آژانس کنترل بیماری‌های اروپا اعلام کرد وضعیت بیماری کووید-۱۹ در ۱۰ کشور «به‌شدت نگران‌کننده» و در ۱۰ کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا نیز «نگران‌کننده» است.

به‌گفته آژانس کنترل بیماری‌های اروپا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در بلژیک، لهستان، هلند، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، استونی، یونان، مجارستان و اسلونی «به‌شدت نگران‌کننده» است.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با اجرای کارزار گسترده واکسیناسیون در آغاز فصل تابستان، بسیاری از محدودیت‌های مرتبط با بیماری کووید را لغو کرده بودند. 

واکسن و دیگر هیچ.... 

وقتی صحبت از تولید واکسن در کشورهایی همچون روسیه شد، محققان ایرانی هم دست به کار شدند و نتیجه تلاش آنها واکسن هایی همچون برکت بود که البته تولید واکسن ایرانی همچنان ادامه دارد.

از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، میزان واردات واکسن افزایش چشمگیری پیدا کرد و با  تزریق همگانی واکسن آمار مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش یافت. 

این در حالی است که سویه جدید کرونا با عنوان اومیکرون که شیوع آن از آفریقا آغاز شد، دردسری جدید برای مردم جهان به خصوص آنهایی که واکسن نزده اند محسوب شده است.

این موضوع سبب شده تا در کشور ما متخصصان و مسئولان وزارت بهداشت تاکید ویژه ای برای تزریق دوز سوم واکسن داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به سراغ دکتر رضایی رفتیم تا نظر وی را درباره مقایسه مدیریت کرونای ایران و اروپا جویا شویم:

رئیس اداره آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت می گوید: باید اذعان داشت مقایسه مدیریت کرونا در کشورها، با اقتصاد و سیاست و معیارهای جمعیت شناختی و فرهنگ متفاوت، کار دشواری است اما اگر بخواهیم طی دو سال کرونا قضاوتی در این باره داشته باشیم می توان گفت در تعیین رنگ آبی و زرد و قرمز کشورها، معیارهای زیادی موثر است که از آن جمله علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی می توان به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها و مشارکت و همراهی مردم اشاره کرد که این مفهوم در واکسیناسیون حداکثری شهریور تا آبان۱۴۰۰ در ایران کاملا مشهود است.

او ادامه می دهد: بطور کلی در این مقایسه، کشور ما پاسخ قابل قبولی دارد. به خصوص در گام آخر که واکسیناسیون همگانی به طور جدی انجام گرفت و در بازه زمانی کوتاهی، بخش قابل توجهی از جمعیت کشور واکسینه شدند.

دکتر رضایی در مقایسه کرونای ایران و اروپا خاطرنشان می کند: ملاک قرمز و آبی بودن هایی که در نقشه ما هست میزان بستری هاست، اما منحنی اخیر اروپا با شیب تند مبتلایان، نشان دهنده ابتلای بیماران سرپایی در تعداد بسیار زیادی از مردم است که البته اگر مردم ایران نیز بی احتیاطی کنند ممکن است ابتلای بسیار بالا برای کشور ما هم به سرعت اتفاق بیفتد.

رئیس اداره آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت ادامه می دهد: واکسن به تنهایی مانع موارد سرپایی و تعداد زیاد بیمار نمی شود بلکه این امر تابعی از رفتارهای مختلف مانند میزان رعایت ماسک در اماکن همگانی  است. در واقع درک مردم از خطر کرونا، دوری از دورهمی، استفاده از ماسک در فضای بسته و رعایت دیگر پروتکل هاست که مانع اصلی به وجود آمدن موج می شود.

رضایی درباره تفاوت مدیریت کرونا در ایران و اروپا می گوید: فرق ما با اروپا این است که در اروپا بعد از فروکش کرونا، بازگشایی ها بدون هیچ محدودیتی انجام شد و موج بزرگ اروپا حاصل همین رفتار غلط اجتماعی شان بود. اما در ایران با رعایت احتیاط و تأخیر در بازگشایی ها از جمله بازگشایی مدارس، خوشبختانه هنوز دچار موج بعدی نشده ایم.

رئیس اداره آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه واکسن مانع بستری شدن می شود ادامه می دهد: هرچند واکسن، آمار بستری را پایین می آورد اما در جلوگیری از تشکیل موج ها، به اندازه رعایت پروتکل ها و مشارکت مردمی موثر نیست بنابراین همه این عوامل در کنار واکسن، می تواند جامعه را از مرگ و میر بالا حفظ کند. 

او یادآور می شود: شاید روزی در دنیا واکسنی بسیار قوی ساخته شود که مانع بروز موج شود اما تاکنون چنین واکسنی ساخته نشده، بنابراین در حال حاضر با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی می توانیم از بروز موج جلوگیری کنیم و در این میان، تهویه اماکن سربسته و ماسک زدن مخصوصا استفاده از یک ماسک پارچه ای بر روی ماسک طبی در فضاهای شلوغ بسیار مفید خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.