ساخت مدارس متناسب با اقلیم هر منطقه از کشور و با توجه به درک فضا و معماری ایرانی اسلامی از سال‌های گذشته در دستور کار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفته و نمونه‌های مناسبی از این مدارس در مناطق مختلف ساخته و به محل تحصیل دانش آموزان تبدیل شده است.

ساخت مدارسی مطابق با اقلیم و معماری ایرانی اسلامی

به گزارش قدس آنلاین، معماری فضاهای آموزشی در ایران قدمتی طولانی دارد، شناسایی و معرفی مدارس تاریخی می تواند به درک فضا و نقشه‌های آینده نیز کمک کند؛ مدرسه به عنوان خانه دوم دانش آموزان نقشی مهم در تعلیم و تربیت رسمی فرزندان دارد و مکان و معماری مدرسه در چگونگی شکل گیری رفتار، شخصیت و یادگیری دانش آموزان تاثیرگذار است.

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در راستای اجرایی شدن اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری با همکاری جمعی از صاحب‌نظران در عرصه معماری کشور، همایش بین المللی «مدرسه ایرانی معماری ایرانی» در تراز سند برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری، با اولویت مدیریت سبز در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی را هر ساله برگزار می‌کند و تاکنون ۹ دوره از این همایش برگزار شده که دستاوردهای مناسبی نیز برای ساخت مدارس در مناطق مختلف کشور داشته است.

در راستای برگزاری این همایش‌ها از معماران مجرب کشور، استادان، دانشجویان و دانش‌آموزان علاقمند دعوت شده تا عکس ‌ها و طراحی‌ های خود را به منظور ارائه در همایش و نمایشگاه و شرکت در مسابقه، ارسال کنند. پس از ارائه طرح‌های مختلف، مدارسی ساخته‌ شدند که نسبت به گذشته یک جهش اساسی در طراحی معماری به منظور هویت بخشی به معماری مدارس از جنبه معماری ایرانی در آنها دیده شده بود.

مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور  درباره مدارس برتر و مجتمع‌های آموزشی جدید در کشور اظهار داشت: در حال حاضر ۴۳ مجتمع آموزشی یا مدرسه بزرگ در مقیاس کشور احداث شده است که مطابق با اهداف سند تحول بنیادین و منطبق با برنامه زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری است که توسط سازمان نوسازی پیگیری و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه این مجتمع‌های آموزشی بزرگ امکانات خاص و ویژه دارند، ادامه داد: این مجتمع‌ها دارای سالن‌های ورزشی، آمفی تئاتر، آزمایشگاه، کارگاه و سایت رایانه، کتابخانه و اتاق بازی برای کودکان هستند و هر مجتمع آموزشی هر سه مقطع تحصیلی را پوشش می‌دهد.

رخشانی مهر با بیان اینکه هر مجتمع در مساحتی بیش از ۱۰ هزار مترمربع احداث شده است، یادآور شد: نیازهای تحصیلی دانش آموزان به منظور دستیابی به حیات طیبه در این مجتمع ها پیش بینی شده است؛ بر این اساس  هر مجتمع حدود ۵۰ کلاس درس و فضاهای فرهنگی و ورزشی است. مجتمع‌های آموزشی و مدارس بزرگ، ما را به سمت استانداردهای مطلوب ساخت فضاهای آموزشی نزدیک می کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با ساخت این مجتمع‌های آموزشی، مدارسی در تراز نظام جمهوری اسلامی احداث شده است تا دانش آموزان در مدارس مطلوب به تحصیل بپردازند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.