رییس اتحادیه صنف فرش دستباف مشهد گفت: قوانین دست و پاگیر، مالیات، کمبود مشوق های دولتی و کاهش شدید صادرات فرش، انگیزه تولیدکنندگان در این بخش را کاهش داده و انتقال مرکز ملی فرش ایران به وزارت میراث فرهنگی نیز مشکلات این بخش را بیشتر خواهد کرد.

آسیب های  طرح انتقال مرکز ملی فرش ایران به وزارت میراث فرهنگی

به گزارش قدس انلاین، اخیرا توافقاتی بین دو وزارت‌خانه "صنعت، معدن و تجارت" و "میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری" برای انتقال مرکز ملی فرش دستباف ایران به وزارت میراث فرهنگی انجام شده است و این موضوع تولیدکنندگان و تجار این بخش را نگران کرده است و مجمع اتحادیه‌ها و انجمن‌های حوزه فرش دستباف سراسر کشور نیز دیروز در خصوص انتقال مرکز ملی فرش از وزارت صمت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیانیه ای صادر کرد.

هدفگذاری صادرات فرش دستباف در ایران ۱۵۰ میلیون دلار است، این در حالی است که سالانه ۲ میلیون بافنده حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف تولید می‌کنند و پیش بینی می شود امسال صادرات فرش به ۶۰ میلیون دلار برسد.

هادی مخملی  در این باره اظهار کرد: بخش تولید فرش دستباف در تامین مواد اولیه و صادرات به خارج از کشور وابسته است و در صورتی که زیر پوشش وزارت صمت باشد می تواند نیازهای خود در این بخش و شرایط بازرگانی و تجاری را حفظ کند.

وی بیان کرد: فرش از یک زنجیره تامین ارزش برخوردار است که همه بخش‌های آن به هم وابسته اند و باید سیاستگذاری درستی انجام شود تا با تقویت صنعت و تجارت بتوان هنر را متجلی کرد.

ثبت جهانی، مسیر رونق دوباره فرش افشار تکاب در آذربایجان‌غربی

۱.۷ میلیون متر مربع فرش دستباف در نیمه نخست امسال تولید شد

حال فرش دستباف ایران با تحریم‌های داخلی خوب نیست

رییس اتحادیه صنف فرش دستباف مشهد گفت: فرش دستباف اشتغالزایی زیادی دارد و تخمین زده می شود که ۲ میلیون نفر به صورت مستقیم و هشت میلیون نفر به صورت غیرمستقیم در صنعت فرش دستباف فعال باشند و همه زمینه های تولیدی فرش جنبه صادراتی داشته و به آن وابسته است.

مخملی اضافه کرد: در صورتی که مرکز ملی فرش ایران به وزارت میراث فرهنگی انتقال یابد، به جنبه هنری آن بیشتر توجه شده و حوزه تجارت و صادرات آن کمرنگ می شود که این انتقال مورد مخالفت همه اتحادیه‌ها و انجمن‌های حوزه فرش دستباف کشور است.

وی اظهار داشت: دولتها به فرش بی مهری زیادی داشته اند و این کالای ملی را چندان مورد توجه قرار نداده اند، فرش ایرانی به دلیل حمایت ناکافی دولت نتوانسته به عنوان یک کالای رقابت پذیر جایگاه خود را حفظ کند و اکنون کشورهایی مثل ترکیه وارد بازار بین المللی این محصول شده اند و این امر زنگ خطری برای فرش ایران است.

رییس اتحادیه صنف فرش دستباف مشهد گفت: قوانین دست و پاگیر، مالیات، کمبود مشوق های دولتی و کاهش شدید صادرات فرش، انگیزه تولیدکنندگان در این بخش را کاهش داده و انتقال مرکز ملی فرش ایران به وزارت میراث فرهنگی نیز مشکلات این بخش را بیشتر خواهد کرد.به گزارش ایرنا،

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.