۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 784272

گوشت گوسفند زنده یکی از سالم‌ترین گوشت‌هایی است که می‌توانید بخرید، زیرا در مزارع صنعتی پرورش نمی‌یابند و آن‌ها معمولاً در مزارع طبیعی و سنتی پرورش داده می‌شوند. به همین دلیل گوشت گوسفند زنده در مقایسه با گوشت گاو و مرغ گران‌تر است.

معیار های تعیین قیمت گوسفند زنده

عوامل مؤثر بر قیمت گوسفنده زنده

۱) هزینه‌ی نگهداری گوسفند بیشتر از هزینه‌ی پرورش حیوانات گوشتی دیگر است

دلایل مختلفی برای توضیح اینکه چرا باید برای گوسفند زنده هزینه بیشتری نسبت به سایر گوشت‌ها بپردازید، وجود دارد و اولین دلیل این است که گوسفند زمانی که به وزن کشتار می‌رسد از اکثر گوشت‌های دیگر زمان بیشتری برای پرورش می‌طلبد. همچنین هر چه دامدار بیشتر صبر کند تا یک حیوان به مرحله کشتار برسد، منابع، زمان و هزینه بیشتری را صرف آن می‌کند.

۲) فرآیند فروش گوسفند زنده

اکثر کشتارگاه‌ها حیوانات را از دلالان خریداری می‌کنند زیرا نمی‌خواهند یک روز کامل در حراج معطل شوند تا گوسفند فروخته شود. تاجران دام معمولاً از حراج‌های محلی بازدید می‌کنند و حیوانات را برای انجام سفارشات در کشتارگاه‌ها خریداری می‌کنند و مقداری قیمت آن را افزایش داده و به کشتارگاه می‌فروشند و در مرحله بعد کشتارگاه نیز اندکی افزایش قیمت می‌دهد و آن را به قصاب می‌فروشد و در پایان نیز قصاب گوشت را با دریافت مقداری سود به مصرف کننده نهایی می‌فروشد که در نتیجه این سلسله‌مراتب، گوشت با اختلاف بسیار زیادی از دامدار به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد. پس اگر می‌خواهید که گوشت ارزان‌تری خریداری کنید، باید اقدام به خرید گوسفند زنده از خود شخص دامدار کنید.

۳) بازده گوشت گوسفنده کم است

بازده گوشت برخی حیوانات عبارت است از:

  • گوسفند و بز ۵۰%
  • گاو ۶۰%
  • مرغ ۷۰%

برای مثال اگر یک گوسفند ۱۰ کیلویی خریداری کنید فقط ۵ کیلوگرم آن قابل استفاده و مفید خواهد بود.

۴) گوسفند زنده در مزارع صنعتی پرورش نمی‌یابند

گوشت ارزان قیمت در مزارع صنعتی مانند مرغداری‌ها پرورش داده می‌شود، اما در خصوص گوسفند زنده این‌گونه نیست و این امر برای کیفیت و سالم بودن گوشت بسیار حائز اهمیت است. همچنین گوشت گوسفند در شرایط سخت و استرس‌زا مانند سایر حیوانات گوشتی که در مزارع صنعتی پرورش می‌یابند، پرورش داده نمی‌شود. گوشت گوسفند به استرس حساس است و در شرایط استرس‌زا به اندازه کافی رشد نمی‌کند تا تولید انبوه را در مزارع صنعتی با سود قابل توجه همراه کند و به همین دلیل پرورش آن برخلاف مرغ در مراکز صنعتی صرفه اقتصادی ندارد و انجام نمی‌شود.

۵) متغیر بودن قیمت نهاده‌های دامی

در کشور ما با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات ارزی، قیمت خوراک و نهاده‌های دامی مورد نیاز برای گوسفند زنده نیز متغیر است و در نتیجه بر اثر افزایش یا کاهش قیمت خوراک، قیمت گوسفند زنده نیز تغییر می‌کند.

۶) نژاد گوسفند

نژاد یکی از عواملی است که بر قیمت گوسفند زنده تأثیر بسزایی دارد. برخی از نژادها با محیط‌ها و اقلیم‌های مختلف سازگارتر هستند. برخی از نژادها کمیاب هستند و شرایط پرورش آنها دشوارتر است. به همین دلیل نژاد گوسفند عامل مهمی در تعیین قیمت این نوع دام است.

۶) وزن گوسفند

یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت گوسفند زنده در بازار، وزن آن است. طبیعتاً هر چه گوسفند زنده وزن بیشتری داشته باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. 

گوسفند زنده

نکاتی که باید پیش از خرید گوسفند زنده به آن‌ها توجه کرد

  1. تصمیم گیری در مورد نژاد

قبل از تصمیم گیری برای خرید، حتماً نژاد گوسفند زنده را در نظر بگیرید. پیش از خرید گوسفند باید هدف خود را از خرید آن مشخص کنید. آیا می‌خواهید گوسفند را برای گوشت خریداری کنید یا ترجیح می‌دهید آنها را برای پشم پرورش دهید؟ آیا آنها را به عنوان حیوان خانگی می‌خواهید یا آنها را برای هدفی خاص مانند ذبح خریداری می‌کنید؟ در هر صورت، داشتن اهداف نهایی به شما کمک می‌کند تا نژاد مناسب را پیدا کنید.

  1. اجتناب از شرکت در حراجی‌ها

اگر چه احتمالاً با خرید گوسفند در حراجی‌ها، گوسفند زنده ارزان‌تری را به دست خواهید آورد اما این حراجی‌ها مشکلاتی را نیز دارند. حراج‌ها اغلب گمراه کننده هستند زیرا به شما اجازه نمی‌دهند که بدانید که گوسفندها از کجا آمده‌اند. شما از شرایطی که آنها در آن پرورش یافته‌اند اطلاعی ندارید و گاهی اوقات به حیوانات قبل از حراج دارو تزریق می‌شود، بنابراین از هیچ مشکل رفتاری نیز آگاه نخواهید شد.

  1. بازدید از مزرعه

به جای خرید یک گوسفند تخفیف‌دار یا رفتن به یک حراجی، به یک مزرعه محلی بروید. اگر بتوانید از مزرعه بازدید کنید، دید خوبی از نحوه پرورش گوسفندها بدست خواهید آورد. اگر مکان نسبتاً تمیز است و گوسفندها به نظر می‌رسند که به خوبی نگهداری می‌شوند احتمالاً لازم نیست نگران نحوه بزرگ‌شدن آن‌ها باشید و دیگر قرار نیست نگران مشکلات سلامتی آن‌ها باشید.

  1. بررسی چشم‌ها و پاها

در هنگام خرید گوسفند زنده دو بررسی کلیدی وجود دارد که باید پیش از خرید گوسفند انجام دهید که آن‌ها عبارتند از بررسی پاها و چشم‌ها. چشم‌ها می‌توانند نشانه خوبی از میزان انگل داشتن گوسفندان باشند. گوسفندها بسیار مستعد ابتلا به انگل‌های روده‌ای هستند، حتی اگر در بکرترین شرایط پرورش داده شوند. به طور مشابه، شما باید پای آنها را نیز بررسی کنید. آیا سم‌ها به تازگی کوتاه شده‌اند؟ پوسیدگی پاها یک مشکل بسیار شایع در سلامتی گوسفند زنده است و حذف آن به خصوص در هوای گرم می‌تواند مشکل ساز شود. اگر متوجه هر درجه پوسیدگی در پای گوسفندی که قصد خرید آن را دارید شدید، آن‌ها را نخرید.

  1. دلیل فروش را پیدا کنید

همیشه انگیزه‌های فروشنده برای رهایی یافتن از گوسفندان را به طور کامل بررسی کنید. در برخی موارد ممکن است دامدار مشکل مالی داشته باشد و برای رفع آن مجبور به فروش دام شده باشد.

  1. ستون فقرات، دنده‌ها گوسفند را بررسی کنید

تشخیص سلامت و تغذیه گوسفندان با بررسی دنده‌ها، باسن و ستون فقرات آنها معمولاً بسیار آسان است. گوسفندی با حداقل چربی و ماهیچه در دنده‌ها و ستون فقرات در وضعیت بدنی ضعیفی قرار دارد و در معرض خطر بیشتری برای بیماری و مرگ خواهد بود. از طرف دیگر شما گوسفندی را نمی‌خواهید که در آن ستون فقرات و دنده‌ها احساس نشود. در حالت ایده آل، شما گوسفندی می‌خواهید که سطح ماهیچه و چربی خوبی داشته باشد.

گوسفند مغانی

  1. پستان، پشم و دندان‌های گوسفند را بررسی کنید

در مورد دندان‌ها، باید کمی وقت بگذارید تا لب‌های گوسفند را از هم جدا کنید و مطمئن شوید که یک ردیف ۶ تا ۸ دندانی در پایین دارد که به طور یکنواخت با دندان بالایی برخورد می‌کند. اگر دندان‌های شکسته یا نامرتب وجود داشته باشد، می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که گوسفند بسیار پیر شده است و در آینده تغذیه برای او سخت‌تر می‌شود. گوسفندی که قصد خرید آن را دارید، بچرخانید تا بتوانید پستانش را بررسی کنید تا زمانی که او باردار یا شیرده نیست، پستان باید کوچک با دو نوک سینه برجسته باشد و نباید هیچ لکه سفت یا برآمدگی وجود داشته باشد، زیرا می‌تواند نشان دهنده ابتلای او به ورم پستان در گذشته باشد. 

گوسفند زنده‌ی خود را از بازار گوسفند تهیه نمایید

شما می‌توانید برای خرید گوسفند زنده به سایت بازار گوسفند مراجعه نمایید؛ همچنین با تماس به این سایت با خدماتی همچون تحویل گوشت قصابی شده و یا ذبح در محل برخوردار شوید. شما بعد از تحویل گوسفند در محل و تطبیق آن با خواسته‌ی خود به پرداخت وجه اقدام کنید. بازار گوسفند ارائه دهنده انواع گوسفند در نژادهای کردستان، مغان، افشار، سنگسار، بجنورد، شال، اهری و همچنین بره و میش است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس اینترنتی https://bazargosfand.com مراجعه نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.