بارش برف در برخی از شهرها باعث رونق دوباره کار برف‌روبی شده است؛ شغلی که چند سالی است به دلیل کم‌بارشی متقاضی ندارد و تقریبا از بین رفته است. حالا در برخی سایت‌ها آگهی‌های برف‌روبی منتشر شده است که مردم می‌توانند برای تمیز کردن حیاط و پشت‌بام خانه‌هایشان با آن‌ها تماس بگیرند.

 قیمت جدید برف روبی در زمستان ۱۴۰۰ / آگهی‌های برف‌ روبی زنده شدند

به گزارش قدس آنلاین،در پی بارش‌های شدید در برخی از شهرهای ایران بازار کسب‌وکار برف‌روبی دوباره داغ شده است. زمستان‌ها شنیدن صدای کارگران پارو به دست که در خیابان داد می‌زدند «برف پارو می‌کنیم» امری عادی بود، اما سال‌هاست به دلیل کم‌بارشی خبری از این شغل در بسیاری از شهرها نیست. 

در روزهای اخیر بارش برف در برخی شهرها مثل اردبیل و ارومیه باعث رونق گرفتن کسب‌وکار برف‌روبی شده و افرادی در سایت دیوار آگهی‌هایی را برای برف‌روبی کوچه‌ها، حیاط و پشت‌بام خانه‌ها منتشر کرده‌اند. 

یکی از آگهی‌دهندگان که در ارومیه زندگی می‌کند به همشهری‌آنلاین گفت: چند سالی بارش برف آنقدر زیاد نبود که مردم به ما نیاز داشته باشند اما امسال خدا را شکر برف خوبی در شهر باریده به طوری که تقریبا ۴۰ سانتی‌متر برف آمده است. به خاطر همین تصمیم گرفتم برای تمیز کردن حیاط و پشت بام خانه‌ها آگهی منتشر کنم. 

او در پاسخ به این‌که تا الان چند سفارش گرفته است، گفت: هنوز بارش برف ادامه دارد بعد از این‌که برف قطع شود مردم تماس می‌گیرند.

این کارگر که شغل اصلی‌اش تخریب ساختمان است، درباره میزان دستمزدش توضیح داد: بستگی به متراژ دارد. مثلا اگر ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر باشد هزینه‌اش ۴۰۰ هزار تومان می‌شود. 

یکی دیگر از آگهی‌دهندگان که از اهالی اردبیل هست نیز گفت: حدودا ۳۵ تا ۴۰ سانتی‌متر برف باریده است و هنوز هم ادامه دارد و برای تماس مردم باید تا زمان قطع شدن برف صبر کنم. 

او هم درباره دستمزدش توضیح داد: بستگی به اندازه محوطه‌ای دارد که باید تمیز کنم. دستمزد کارگر روزانه ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است و با توجه به این مقدار و متراژ محوطه‌ای که باید تمیز شود با طرف مقابل توافق می‌کنم. 

او درباره میزان تحصیلات و شغل اصلی‌اش بیان کرد: دیپلم دارم و در حوزه تاسیسات کار می‌کنم. 

یک نفر دیگر هم در آگهی با این عنوان «برف هاتونو پارو میکنم نگران نباشید» نوشته است: «سلام عرض می‌کنم به تمام همشهریان عزیز اگر می خواهید از یخ زدن حیاط یا جلوی در پارکینگ راحت بشین یا پشت بام خونتون بامن تماس بگیرید جوان پر انرژی فوری میام و در کم ترین زمان تمیز می کنم.» او که خوش را علی معرفی می‌کند می‌گوید: هنوز تماسی برای کار نداشته است اما او هم خدایی دارد که روزی رسان است.

علی در معرفی شغل اصلی اش توضیح می دهد که تابستان‌ها کارگری می کند و به باغ های میوه می رود اما در زمستان همیشه مشکل کار داشته و اگر فرصتی مثل برف باریدن و... پیش بیاید او بلافاصله آگهی منتشر می کند تا شاید کار گیرش بیاید.

یک جوان توسعه‌یافته جوانی است که از هر فرصتی برای کار استفاده می‌کند

دکتر جعفر بای متخصص مسائل اجتماعی در این رابطه به همشهری آنلاین می‌گوید: سال‌ها در بین جامعه ما واژه‌هایی مانند شغل کاذب و... جا افتاده است. اما من خودم اعتقادی به این دسته‌بندی ندارم. مثلا من دستفروشی را جزو این دسته نمی‌دانم. من خودم وقتی دستفروشی را می بینم با اینکه می گویند از دست فروش نخرید اما خرید می‌کنم. چون شرایط اجتماعی و اقتصادی طوری نیست که قائل به این موضوعات باشیم. همه آنهایی که دارند کارهای ناپایدار می کنند طبیعتا علاقه ای به این کار ندارند اما تن داده اند و وظیفه ما این است که از آنها در این شرایط خاص حمایت کنیم.

وی ادامه می دهد: الان همین افرادی که آگهی برف روبی منتشر کرده اند یا دستفروشی و... می کنند اکثرا تحصیل کرده و داران شان اجتماعی قابل احترام هستند اما به دلیل اینکه جذب شغلی درستی نشده اند تن به این مشاغل فصلی و موردی داده اند.

او می افزاید: برف روبی یا هرس و باغبانی از این دست کارهایی که سابق بر این یک طیف خاص تخصصی می طلبید اما الان جوانی که دنبال چنین کاری است قطعا به خاطر نیاز مالی است و جامعه ما باید از چنین جوان هایی حمایت کنند.

دکتر بای ادامه می دهد: جامعه باید چنین افرادی که از فرصت‌های کوچک برای کار کردن استفاده می کنند تحسین کند چون این فرد غرور تحصیلی و جوانی را نادیده گرفته و دنبال کار است.

او با بیان اینکه وجود این جوان ها مایه افتخار است به مردم توصیه کرد وقتی به جوانی مثلا برای برف روبی کار می دهند سعی کنند غرور و شان او را حفظ کنند و درباره این موضوعات با او حرف بزنند و بگویند که چقدر به کار او احترام قائلند تا آن جوان برای کارهای بعدی تشویق شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی با تاکید بر اینکه امروزه جرائم خرد به خاطر بیکاری افزایش پیدا کرده می گوید: اگر مردم می خواهند جرائم خرد یا بزرگ کم شود باید جوان ها را در همین مقاطع حمایت کنند و به آنها کار بدهند یا اگر دست فروشی می کنند خرید کنند؛ به این صورت جوانان ما متوجه می شوند مردم می خواهند کمک کنند تا روزی حلال و آبرومندی سر سفره شان ببرند.

منبع: همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.