دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران با اشاره به ظرفیت جهانشهرهای ایرانی گفت: شهرداران و اعضای شورای شهر جهانشهرهای ایرانی می توانند پیام ملت ایران را از طریق نام و عنوان جهانشهرهای ایرانی و یونسکو به گوش جهانیان برسانند.

پیام ملت ایران با جهانشهرها به گوش جهانیان می رسد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، نخستین هم اندیشی جهانشهرهای ایرانی به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد.

حجت‌ الله ایوبی در این نشست که اجرای آن را عبدالمهدی مستکین برعهده داشت با تقدیر از حضور شهرداران شهرهای مختلف و مقامات و مسوولان در این نشست اظهار کرد: این نخستین مجمع هم اندیشی جهانشهرهای ایرانی است؛ شهرهایی که به شبکه شهرهای جهانی پیوستند. شهرداران و اعضای شورای این شهرها می توانند پیام ملت ایران را با استفاده از نام و عنوان جهانشهر ایرانی و سازمان خوشنام یونسکو به دنیا برسانند. 

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۴ یونسکو اقدام خوب و درستی انجام داد و به این نتیجه رسید شهرها محور توسعه و قلب تپنده مسائل اجتماعی و فرهنگی هستند. زمان زیادی طی شد که دولتمردان به این نتیجه رسیدند که کالای فرهنگی، لوکس نیست و جز کالاهای اساسی هر جامعه است و بدون فرهنگ جامعه قابلیت اداره کردن ندارد و کالای فرهنگی می تواند اقتصاد یک کشور را متحول کند؛ چراکه صنایع خلاق امروز به عنوان یک منبع اقتصادی ارزشمند مطرح است. 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران تاکید کرد: در سال ۲۰۱۳ درآمد صنایع خلاق و فرهنگی در دنیا بیش از ۲۰۰۰ میلیارد دلار بود و بیش از ۳۰ میلیون نفر از این راه شغل ثابت دارند. در اتحادیه اروپا ۷ میلیون نفر شغل ثابت در صنایع فرهنگی دارند. پس فرهنگ باعث توسعه است و کالای فرهنگی، فانتزی و سرگرمی نیست. در سال پیش از کرونا، بیش از یک میلیارد نفر بلیت سینما خریدند و در سال ۲۰۱۹ نیز ۵۰ میلیون گردشگر در یک اتفاق فرهنگی در این اتحادیه شرکت کردند.

به گفته ایوبی، درصد گردشگران فرهنگی که فقط به یک کشور برای فرهنگ می روند نزدیک ۲۰ درصد است و اگر سهم ما در گردشگری دنیا فقط همین گروه باشد، رقم قابل توجهی خواهد شد. 

وی توضیح داد: ۵ شهر خلاق داریم و یونسکو به درستی فهمید که باید منابع خلاق فرهنگی را برای توسعه شهرها بسیج کند و شهرهای خلاق در یکی از هفت رشته هنری همچون ادبیات، موسیقی، فیلم، معماری و... سرآمد هستند و شغل های پایدار در این رشته ها در این شهرها اتفاق می افتند. 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران اظهار کرد: در دوران حضورم در مدیریت سینما با ۲۹ میلیون تومان سینما سیار را راه اندازی کردیم و هر دستگاه سه شغل پایدار ایجاد می کرد. کسی که در سینما یا تئاتر کار می کند باید کتاب بخواند کسی که در کتابفروشی کار می کند باید کتاب بخواند و اشتغال در عرصه فرهنگ، باعث رشد می شود.

ایوبی ادامه داد: ما پنج شهر داریم که جز شهرهای خلاق هستند و ۱۲ شهر یادگیرنده داریم. شهرهای یادگیرنده، شهرهایی هستند که در مدیریت شهری آنها آموزش همگانی دیده شده است. آموزش تنها مدرسه یا دانشگاه رفتن نیست امروز اگر با تلفن همراه بلد نباشیم کار کنیم از چرخه زندگی حذف می شویم. 

وی با بیان اینکه شهرهای ما سفیران فرهنگ اسلامی و ایرانی ما در دنیا هستند، گفت: در دنیا ۲۹۵ شهر خلاق داریم و تمام پنج شهر ما به همه این شهرها دسترسی خواهند داشت و شهرداران این شهرها در کشور خود باید ویژه باشند و ما می توانیم فرهنگ خود را به این شهرها معرفی کنیم. حرف های ما امروز شنیدنی است و روشنایی، اندیشه و عرفان در مشرق و در نزد ما است. 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران تصریح کرد: امروز یونسکو بعد از سال ها به نظام استاد و شاگردی برگشته و فهمیده اند آموزش در کنار پرورش اهمیت دارد. امروز بحث اصلی در یونسکو اخلاق است و دریافته اند علم بدون اخلاق کافی نیست. 

ایوبی ادامه داد: شهرداران ما می دانند فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی ما شهرمحور پدید آمده و تمدن اروپایی براساس قلعه بوده و قهرمانان قلعه، جنگجویان بودند اما قهرمانان ما ادیبان و شعرا بودند؛ کجای دنیا هزار سال هنر کتاب دارند و هنرمندان پای کتاب و کتابت قرآن، هنر ریختند؟ جهانشهرها می توانند مقام آموزگاری ما را به دنیا نشان دهند و غرب جایی نیست که بخواهیم از آنان تقلید کنیم. 

وی توضیح داد: این مجمع نخستین مجمع جهانشهرهای ایرانی است و ما ظرفیت نوروز را داریم و دوستان ما می توانند با تمام شهرهای جهان نوروز، مجمعی را برای همکاری راه اندازی کنند. همچنین ما مسیر تاریخی راه ابریشم را داریم و کشورهای مختلفی در این مسیر فعال هستند. 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران عنوان کرد: یکی از بزرگترین پروژه های بین المللی ایران اسلامی، جشنواره رقص قلم بود که در مشهد مقدس برگزار شد و سازمان فرهنگ و ارتباطات، همراهی بسیار خوبی با این رویداد داشت و نتیجه این اتفاق ثبت جهانی پاسداشت هنر خوشنویسی شد. 

ایوبی افزود: راه ابریشم را از دست داده بودیم و تصور می کردیم راه ابریشم حیاط خلوت چین است اما ششمین همایش راه ابریشم را با میزبانی همدان برگزار کردیم و یکی از مدعیان امروز در راه ابریشم هستیم.

وی تصریح کرد: شهرها می توانند در تهران برنامه های مختلف را اجرا کنند و بستر جهانشهرها بهترین معرف ما خواهد بود؛ با انجمن عکاسان صحبت کردیم تا آثار عکاسی حرفه ای درجه یک شهرها را تهیه و نمایشگاه عکسی حرفه ای داشته باشیم و کتاب این تصاویر را چاپ کنیم. 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو یادآور شد: پیشنهاد می کنم بسته ای را از تمام شهرها از آیین نوروزی آماده کنیم و با کمک رایزنی های فرهنگی بنام جهانشهرهای ایرانی برای تمامی شهرهای دنیا بفرستیم. 

ایوبی گفت: امیدوارم گردشگران شهرهای خلاق افزایش یابند و باید همه موارد در این شهرها به بهترین شکل دگرگون شود. همه ما یک آرزو داریم که جایگاه درست و واقعی خود را پیدا کنیم و همانطور که آموزگار بودیم این مقام را دوباره زنده کنیم و در رکاب جهانشهرها هستیم و با هم اندیشی هم این کار را می کنیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.