استاد دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، با تاکید بر اصلاح سبک زندگی، گفت: رژیم غذایی ناسالم یکی از عوامل ابتلا به کبد چرب است.

رژیم غذایی ناسالم از عوامل ابتلا به کبد چرب است

به گزارش قدس آنلاین آزیتا حکمت دوست، کبد چرب غیرالکلی را بیماری عنوان کرد که بر اثر تجمع چربی در سلول‌های کبدی به وجود می‌آید و اختلالات متابولیسم، چاقی و چربی و قند بالا احتمال بروز آن را افزایش می‌دهد و افزود: ۷۰ درصد مبتلایان به کبد چرب دچار اضافه وزن، چاقی و سابقه قند و چربی خون بالا هستند.

وی با اشاره به نقش رژیم غذایی در بروز کبد چرب گفت: رژیم غذایی ناسالم به خصوص مصرف زیاد چربی‌های اشباع و قندهای ساده و همچنین کاهش فعالیت بدنی و کم تحرکی از جمله عوامل مؤثر در ابتلاء به بیماری کبد چرب است.

حکمت دوست به این بیماران توصیه کرد: افراد مبتلا به کبد چرب باید از خوردن حجم زیادی از مواد غذایی در یک وعده پرهیز کنند و در هر وعده کالری کمی دریافت کنند.

به گفته وی، این بیماران اگر حجم زیادی از مواد غذایی را در یک وعده میل کنند تمام مواد غذایی مصرف شده در کبد آنها به تری گلیسیرید تبدیل می‌شود که با توجه به این که کبد این بیماران در آزاد کردن تری گلیسیرید از بافت کبدی و انتقال آن به سایر بافت‌ها مشکل دارد در این بیماران شاهد مشکلات بیشتری خواهیم بود.

حکمت دوست با بیان این مطلب که کبد چرب درمان دارویی قطعی ندارد خاطرنشان کرد: درمان اصلی و پیشگیرانه این بیماری، اصلاح سبک زندگی است.

استاد دانشکده تغذیه به مبتلایان به کبد چرب توصیه کرد که حتماً به متخصص تغذیه مراجعه کنند تا پس از تجویز رژیم غذایی مناسب و رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای، شرایطشان بهبود یافته و بیماری آنها وارد مرحله ۲ و ۳ نشود.

حکمت دوست در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت اصلاح سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی سالم به بیان توصیه‌هایی برای این افراد پرداخت.

وی تاکید کرد: این افراد باید در رژیم غذایی خود مصرف کربوهیدرات به خصوص کربوهیدرات‌های ساده (قند، شکر، شیرینی و چربی) را کاهش داده و از چربیهای غیراشباع مانند روغن‌های مایع و گیاهی (روغن زیتون و کانولا برای پخت و پز) استفاده کنند.

جدا کردن چربی گوشت قرمز و سفید، مصرف حداکثر دو بار گوشت قرمز در هفته، افزایش مصرف فیبر (انواع سبزی، سبوس و غلات)، استفاده از مواد غذایی دارای خواص ضدالتهابی (روغن ماهی و سیاهدانه) در برنامه غذایی، پرهیز از غذاهای سرخ کرده، مصرف غذاهای آب پز یا بخارپز، انجام ورزش و تحرک بدنی (روزانه ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در روز) از دیگر توصیه‌های این متخصص تغذیه به افراد مبتلا به کبد چرب بود.

وی، مصرف سبزی‌ها و غلات سبوس دار را برای این بیماران آزاد برشمرد و افزود: مصرف میوه‌ها علیرغم داشتن فیبر با توجه به این که حاوی قند فراوان هستند در این بیماران محدود است. این افراد روزانه مجاز به مصرف سه واحد میوه هستند اما نمی‌توانند سه واحد را یک باره میل کنند بلکه باید با فاصله زمانی در روز میل کنند.

به گفته حکمت دوست، مبتلایان به کبد چرب برای پایین آوردن چربی و قندخون خود باید دارو مصرف کنند. مصرف مکمل‌هایی مثل روغن ماهی، پروبیوتیک‌ها، بزرک (۳۰ گرم در روز) و سیاهدانه (حداکثر ۲ گرم در روز) که خواص ضدالتهابی دارد نیز برای پیشگیری از پیشرفت بیماری کمک کننده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.