یک مسئول ارشد ارتش سوریه ضمن تأکید بر نقش محوری شهید سلیمانی در نابودی تروریسم تأکید کرد که حاج قاسم در هیچ نبردی در میادین مقاومت از یاد قدس غافل نبود.

سوری‌ها هیچ‌وقت حاج قاسم را فراموش نخواهند کرد/ سردار سلیمانی در میدان نبرد سوریه هم به فکر قدس و فلسطین بود

بی‌تردید نقش سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» در آزادی بخش بزرگی از اراضی سوریه از شر تروریست‌های تکفیری بر کسی پوشیده نیست و حتی دشمنان نیز به این امر اعتراف می‌کنند.

یکی از نقاط ضعف نظام سوریه طی سال‌های بحران، فقدان تجربه در استفاده از نیروهای مردمی بود، به همین سبب، سردار سلیمانی که تجارب زیادی از بسیج و نقش تعیین‌کننده آن در ایران داشت، به مقامات سوری توصیه کرد از ظرفیت‌های مردمی در مقابله با بحران جاری بهره‌برداری کنند، این اقدام علاوه بر آنکه از یک سو می‌توانست به ارتش و نیروهای امنیتی در برابر حملات تروریست‌ها کمک شایانی کند، از دیگر سو مقدمه‌ای بود برای ترمیم شکاف‌های موجود میان حاکمیت و ملت.

در همین راستا به‌مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی فرمانده بزرگ مقاومت و یاران باوفایش با سرتیپ «غالب جازیه» رئیس واحد رسانه در اداره سیاسی ارتش عربی سوریه به گفتگو نشسته‌ایم.

این مسئول ارتش عربی سوریه در این گفتگو تأکید کرد: سردار شهید «قاسم سلیمانی» در پیروزی‌های محور مقاومت در جنگ جولای ۲۰۰۶ و همچنین کمک به ارتش عربی سوریه از سال ۲۰۱۲ در مقابله با گروه‌های تروریستی ـ تکفیری معجزه ‌کرد. به‌لطف همین همکاری‌ها سازمان تروریستی داعش نابود شد و بیشتر اراضی سوریه و به‌ویژه استان حلب که این شهید بزرگ ما نقش برجسته‌ای در آزادسازی آن داشت، از شر تروریست‌ها آزاد شد.

* جمهوری اسلامی ایران در جریان مبارزه با گروه‌های تروریستی، از ابتدا کنار دولت و ملت سوریه قرار گرفت و نماد و ویترین این همراهی هم سردار شهید سلیمانی بود، این همکاری از کجا و چطور شکل گرفت و چه‌تأثیری در این مبارزه داشت؟

واقعیت این است که زبان از بیان عظمت جانفشانی فرماندهان بزرگ، قاصر است و گفتار به نوعی خیال تبدیل می‌شود، خصوصاً درباره سردار شهید قاسم سلیمانی که ارزش‌ها و آرمان‌ها را در شخصیت و اخلاق خود خلاصه کرده بود و با روح بزرگ و نورانی‌اش خورشید عزت و ماه کرامت را شکل داد. شهادت سردار سلیمانی نشان افتخار و چراغ حقیقتی بر سینه هر آزاده مقاوم و چراغ حقیقتی است که نسل‌ها را در راه پیروزی و آزادی رهنمون می‌کند.

رابطه برادرانه جمهوری عربی سوریه و جمهوری اسلامی ایران به زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ برمی‌گردد؛ جایی که «حافظ اسد» رئیس جمهور فقید سوریه پایه‌های این روابط را بنا نهاد و این پایه‌ها تحت رهبری «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه استوارتر شد و پیوندهای برادری و محبت میان دو ملت افزایش یافت و روابط میان ایران و سوریه در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در مقابله با توطئه‌های صهیونیستی ـ آمریکایی که منطقه را هدف گرفته‌ است، تقویت شد.

در همین چارچوب شهید ‌قاسم ‌سلیمانی برای تحکیم این پیوندها و ایستادگی در برابر توطئه‌های خصمانه تلاش کرد. شهید سلیمانی، قهرمان و مرد بزرگ مأموریت‌های سخت بود و در طول ۴۰ سال از جبهه‌ای به جبهه دیگر و از موضعی به موضع دیگر برای حمایت از ملت‌های مبارز در راه آزادی و دفاع از کرامت آنها، حرکت می‌کرد.

این شهید بزرگ ما در پیروزی‌های محور مقاومت در جنگ جولای ۲۰۰۶ و همچنین کمک به ارتش عربی سوریه از سال ۲۰۱۲ در مقابله با گروه‌های تروریستی ـ تکفیری معجزه ‌کرد، به‌لطف همین همکاری‌ها سازمان تروریستی داعش نابود شد و بیشتر اراضی سوریه و به‌ویژه استان حلب که این شهید بزرگ ما نقش برجسته‌ای در آزادسازی آن داشت، از شر تروریست‌ها رها شد.

شهید سپهبد قاسم سلیمانی با شخصیت فرماندهی منحصر به فرد خود توانست الگوی همرزمانش در عرصه مقاومت در میدان‌های افتخار و مردانگی باشد. حاج قاسم فرمانده‌ای شجاع بود که از دشواری‌ها نمی‌ترسید و مشکلات او را تحت تأثیر قرار نمی‌داد، همین امر سبب محبوبیت فراوان ایشان در محور مقاومت شد و توانست از خلال آن نیروهای گروه‌های متعددی را بسیج و سازماندهی کند.

شهید سلیمانی با همکاری و هماهنگی ارتش عربی سوریه نقش بالایی در مقابله با گروه‌های تروریستی ـ تکفیری مسلح داشت و با این هماهنگی و همکاری و سازماندهی توانست توطئه‌های صهیونیستی ـ آمریکایی که با هدف تجزیه منطقه و تسلط (آمریکا و رژیم صهیونیستی) بر آن شکل گرفته بود، شکست دهد.

حاج قاسم با حضور دائمی خود در همه میدان‌های مقاومت، کابوس وحشتناکی برای دشمنان بود که خواب را از آنها می‌گرفت، به همین دلیل دشمنان با تصور اینکه نبود حاج قاسم یک ضربه بزرگ به محور مقاومت وارد می‌کند ایشان را ترور کردند.

دشمنان تصور می‌کردند که نبودن حاج قاسم به آنها اجازه خواهد داد نقشه‌های خود را اجرا کنند، اما غافلگیر شدند زمانی که دیدند شهید سلیمانی حتی در غیاب خود نیز با قدرت بین دوستان و رزمندگان حضور دارد. حاج قاسم با رویکرد و محبوبیت خود که بعد از شهادتش به بهترین شکل نمایان شد همچنان حاضر است. حاج قاسم به شهادت رسید، همان‌گونه که ما آرزوی شهادت داریم و فرشتگان آسمان ایشان را به‌سمت بهشت جاویدان و رضوان هدایت کردند.

* شما به عنوان یک فرمانده نظامی، شیوه ارتباط و همکاری حاج قاسم با فرماندهان ارتش عربی سوریه را چطور دیدید و او چگونه توانست چنین پیوندی را برقرار کند؟

 از مهم‌ترین ویژگی‌های روابط سوریه و ایران پیوندهای برادری و محبت آمیز میان دو ملت برادر است. همین ویژگی در روابط دو ارتش نیز نمود پیدا می‌کند؛ جایی که این همکاری و هماهنگی به بهترین شکل آن در جبهه‌های مختلف میان فرماندهان میدانی ارتش عربی سوریه و نیروهای ایرانی به ویژه شهید سلیمانی که همواره با شجاعت همیشگی خود میان جبهه‌ها و میادین مختلف جابجا می‌شد، نمایان شد.

این همکاری و هماهنگی پیروزی بزرگی برای محور مقاومت محقق کرد و در اینجا لازم است بگوییم شهید سلیمانی در همه نبردهایی که حضور داشت هرگز قدس را از کانون توجه خود دور نکرد و از آن غافل نشد؛ چرا که ایشان معتقد بود همانطور که در سوریه هستیم باید هدف اصلی و همه نبردهای ما در خدمت این مسئله (فلسطین و قدس) باشد.

* شما خبر شهادت سردار سلیمانی را چطور شنیدید و شهادت او چه تاثیری در محور مقاومت گذاشت؟

 من این خبر را با کمال تاسف و اندوه و با احساسی تلخ به خاطر از دست دادن این فرمانده بزرگ که نمونه‌ای از نجابت و بخشش و جوانمردی و مردانگی و وفاداری بود دریافت کردم. با شهادت ایشان محور مقاومت یک مغز متفکر و فرمانده بزرگ را از دست داد. اما چیزی که سبب تسلی خاطر ما می‌شود این است که حاج قاسم افتخار شهادت را به دست آورد و با ارزش‌ها و آرمان‌ها و اصول خود هرگز در میان ما غایب نخواهد بود.

ما هرگز کسی را که روزی به کشور ما کمک کرد فراموش نمی‌کنیم؛ کسی که در کشور ما با ظلم جنگید تا پایه‌های ایمان بار دیگر استقرار پیدا کند. پیروزی سرنوشت ماست و شهید بر حق ما در خانه‌های باب الرضوان است.

* حاج قاسم فارغ از جنبه فرماندهی و نظامی، به لحاظ اخلاقی چه برخوردی با افراد داشت؟

 بی‌تردید حاج‌قاسم از هر ارزشی بزرگتر و از هر گفتمانی بالاتر است و کلمات و عبارات و بیت‌ها از وصف ایشان عاجز هستند. حاج قاسم فرمانده و انسانی با اخلاقی لطیف بود، مردم را دوست داشت و مردم نیز او را دوست داشتند. شهید سلیمانی الگوی مردانگی و جوانمردی و اخلاق است. حاج قاسم فرمانده‌ای شجاع بود که از خطرات نمی‌ترسید و عزم و اراده او در میدان نبرد تحت تاثیر قرار نمی‌گرفت. شهید سلیمانی همواره در هنگام مصیبت‌ها صبور بود و هنگام تصمیم‌گیری در میدان نبرد حکیمانه عمل می‌کرد. کسی که چنین ویژگی‌هایی داشته باشد نمی‌تواند در قلبها ننشیند و شایسته احترام و قدردانی نباشد.

* و سخن پایانی...

در پایان به روح بزرگ سردار شهید قاسم سلیمانی و همه شهدای مقاومت که این سرزمین را با خون پاک و مطهر خود معطر کردند درود می‌فرستم؛ شهدایی که دستاوردها و پیروزی‌هایشان یکی بعد از دیگری شکوفا شد و ما پیمان می‌بندیم که از این شهدای صالح الگو بگیریم و آنها همواره الگو و چراغ راه ما در مسیر پیروزی و آزادی باشند.

از جمهوری اسلامی ایران و رهبری و ملت و نیروهای مسلح آن که کمک‌های زیادی به ارتش عربی سوریه کردند تشکر و قدردانی می‌کنیم. البته این موضوع عجیبی نیست؛ چرا که پیمان برادری و همکاری میان ما به چندین دهه قبل برمی‌گردد و این پیمان همچنان پابرجا خواهد ماند و با رهنمودهای کریمانه آیت الله سید «علی خامنه‌ای» رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران و همچنین آقای بشار اسد مستحکم خواهد ماند تا خورشید حقیقت طلوع کرده و ابرهای تیره از آسمان منطقه کنار بروند و آزادی و عزت به ملت‌های منطقه برگردد.

از خداوند متعال می‌خواهم که روح شهید قهرمانمان سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش همواره شاد و جاودانه باشد و ما هم همیشه در راه ایشان هستیم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.