مذاکره کننده ارشد روسیه و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام روز پنجشنبه در چارچوب رایزنی‌های دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها پیرامون مسائل باقی‌مانده در گفت‌وگوها رایزنی کردند.

رایزنی روسیه و اتحادیه اروپا درباره مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین

به گزارش قدس آنلاین، میخائیل اولیانوف با انتشار پیامی در توئیتر به این دیدار اشاره کرد و نوشت: ما آخرین وضعیت گفت‌وگوها را بررسی و درباره تعدادی از مسائل باقیمانده که قرار است در روزهای آینده در اولویت قرار گیرند بحث کردیم.

پیشتر علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران نیز  با انریکه مورا دیدار کرد. هم زمان جلسات در سطح کارشناسی نیز از صبح امروز در خصوص موضوعات مختلف آغاز شده است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و مذاکره‌کنندگان سرگرم تبدیل ایده‌ها به کلمات و جملات هستند. راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌هایی که ایران بر آن تاکید دارد، دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است. گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده و رسیدن به یک توافق خوب به تصمیمات خاص سیاسی واشنگتن درباره مسائل باقی‌مانده و رفع تحریم‌ها، بستگی دارد.

درحالی که روسیه و چین از خواسته های منطقی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حمایت می‌کنند، گفته می‌شود که غربی‌ها در میز مذاکره دائما رویکرد متغیری را در پیش گرفته و تجدید نظر در پیشرفت‌های حاصل‌شده را طلب می‌کنند. به گفته افراد آشنا با فضای مذاکرات، این عادت ناپسند طرف‌های غربی است که معمولا در میانه مذاکرات سعی می کنند طرف مقابل خود را برای گرفتن امتیاز هر چه بیشتر تحت فشار قرار دهند.

این روزها مذاکرات به گردنه تصمیم‌گیری‌های سخت سیاسی برای طرف‌های غربی رسیده و ضروری است که با برداشتن گام‌های معنادار و اقدام محور تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.