رئیس‌جمهور ایران در مصاحبه‌ای با تلویزیون راشاتودی با بیان اینکه سردار سلیمانی به جامعه اسلام تعلق داشته بر ضرورت محاکمه عاملان ترور ایشان تأکید کرد.

رئیسی: سردار سلیمانی فقط متعلق به ایران نبود/ قاتلان او باید محاکمه شوند

به گزارش قدس آنلاین،  «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور ایران در مصاحبه‌ای اختصاصی با تلویزیون راشاتودی بر ضرورت محاکمه قاتلان سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تأکید کرد.

وبگاه شبکه خبری راشاتوی نوشته رئیسی دراین مصاحبه که پنجشنبه پخش شد گفت: «سلیمانی تنها متعلق به مردم ایران نبود او به جامعه مسلمانان تعلق داشت.»

او در ادامه تصریح کرد: «البته همه مردم، اعم از مسلمان و غیرمسلمان احترام زیادی برای کارهای او قائلند زیرا می‌دانند که او قادر بود مردم را از حملات دشمنان بشریت یعنی داعش و گروه‌های تکفیری نجات دهد.»

رئیس‌جمهور ایران در ادامه تأکید کرد هدف سردار سلیمانی از حضور در عراق و سوریه «مبارزه با تروریسم بود. او برای نجات دادن جان انسان‌ها در آنجا بود. همه در دنیا این را می‌دانند. بنابراین، قاسم سلیمانی قهرمان است.»

ارتش آمریکا دی‌ماه سال ۱۳۹۸ طی یک عملیات تروریستی سردار سلیمانی و شماری از همراهان ایشان را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند. ایران به تلافی این اقدام تروریستی چند پایگاه آمریکا را هدف حملات موشکی قرار داد، اما گفته که هنوز انتقام سخت علیه واشنگتن تمام نشده است. 

آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگو با راشاتودی گفت: «کسانی که مرتکب چنین جنایت بزرگی می‌شوند و به آن اعتراف می‌کنند مسلماً باید در دادگاه مجازات شوند. وعده محافظت از مظلومان و مجازات ظالمان، وعده‌ای صادق است و مطمئناً محقق خواهد شد.»

رئیس‌جمهوری ایران در بخش دیگری از این مصاحبه به مسئله مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پرداخته و گفته ایران این مذاکرات را «بسیار جدی» می‌گیرد. رئیسی همچنین تأکید کرده که امتناع آمریکا از عمل به تعهدات خود مانع برای از سرگیری اجرای کامل برجام است. 

او تصریح کرد: «چیزی که تا به حال شاهد آن بوده‌ایم نقض تعهدات از سوی آمریکایی‌ها بوده است. آمریکا رسماً این توافق را نقض کرده است.» رئیس‌جمهور ایران به علاوه یادآوری کرده که سه کشور اروپایی حاضر در برجام هم به تعهداتشان ذیل برجام عمل نکرده‌اند.

آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ بار اعلام کرد که ایران تعهداتش را اجرای کرده و به آنها پایبند بوده است. بنابراین ما تعهداتمان را اجرا کرده‌ایم اما آنها تعهداتشان را نقض کرده‌اند. آنها باید به وظایفشان عمل کنند. ما چیزی را زیر پا نگذاشته‌ایم.»

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به تمامی تعهداتش پایبند بود اما بعد از آن اعلام کرد با توجه به مفاد مندرج در برجام از حق خود برای کاهش تعهداتش در این توافق استفاده خواهد کرد.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در تبلیغات انتخاباتی‌اش وعده می‌داد در صورت ورود به کاخ سفید کشورش را به برجام بازخواهد گرداند. او علی‌رغم اعتراف به شکست حداکثری، تا کنون همین سیاست را علیه ایران اجرا کرده و از عمل به تعهداتش برای بازگشت به برجام خودداری کرده است.

رئیسی به راشاتودی گفت: «چنانچه طرف‌ها آماده رفع تحریم‌ها باشند زمینه برای رسیدن به توافق بر سر مسائل هسته‌ای کاملاً فراهم است.»

در حالی که شواهد گوناگون از مذاکرات حاکی از آن است که بی‌عملی طرف‌های غربی در انجام اقدامات لازم جهت بازگشت به برجام عامل اصلی کندی مذاکرات بوده مقام‌های این کشورها همواره تلاش می‌کنند از طریق جنجال‌های رسانه‌ای ایران را مقصر این موضوع نشان دهند.

در روزهای گذشته، منابع مختلف تصریح کرده‌اند که تا به حال پیشرفت‌های حاصل‌شده در گفت‌وگوها بیشتر در موضوعاتی بوده که به تعهدات هسته‌ای ایران مربوط می‌شوند و گره کار در مسئله مربوط به رفع تحریم‌ها است که به تعهدات طرف مقابل مربوط می‌شود. 

دیپلمات‌های غربی از هشتم آذرماه که نخستین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت سید ابراهیم رئیسی آغاز شده سعی کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم مذاکره‌کننده ایران را تحت فشار قرار دهند.

تحلیلگران می‌گویند هدف طرف‌های غربی از توسل به این تاکتیک، تحت فشار قرار دادن تیم مذاکره‌کننده ایران و وادار کردن آنها به عقب‌نشینی از خواسته‌های خود برای اخذ تضمین و راستی‌آزمایی از طرف غربی است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.