رییس سازمان هواشناسی گفت:فاصله ایستگاه ها در کشورهای توسعه یافته ۲۵کیلومتر است درحالی که این فاصله در ایران حدود ۱۰۰ کیلومتر است و این وضعیت با استانداردها مغایرت دارد.

رییس سازمان هواشناسی: تجهیزاتمان با استانداردها فاصله دارند

به گزارش قدس آنلاین سحر تاج‌بخش، درباره اعتبارات سازمان هواشناسی اظهار کرد: سازمان هواشناسی یک سازمان حاکمیتی است و بخش اعظمی از هزینه‌های آن از طریق دولت تامین می‌شود. طی دو سال گذشته شرایط اعتبارات عمرانی ما خیلی مساعد نبود اما در جهت تامین اعتبار تلاش شد.

وی افزود: با توجه به ورود بیشتر تجهیزات از خارج از کشور  هزینه های ارزی برای خرید آن‌ها افزایش یافته است، با این حال تلاش سه ساله‌ ما در مسیر بهبود شبکه ایستگاه‌ها بوده است.

تاج‌بخش ضمن بیان این‌که در سازمان هواشناسی هنوز با استانداردها فاصله داریم، اظهار کرد: اگر روند افزایش اعتبارات ادامه یابد، با اعتباراتی که در اختیارمان قرار داده می‌شود شبکه‌های دیدبانی اعم از رادارها و ایستگاه‌های خودکار و ایستگاه جو بالا را می‌توانیم تقویت و به روزرسانی کنیم.

وی با بیان این‌که ضرورت توسعه تجهیزات کاملا محسوس است، گفت: طی بررسی‌های انجام شده در ۱۲کشور توسعه‌یافته دریافتیم که ایستگاه‌های هواشناسی حدود ۲۵ کیلومتر از هم فاصله دارند این درحالیست که در ایران این فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتر است و این میزان فاصله با استانداردهای پایش مغایرت دارد.

تاج‌بخش ادامه داد: کار اصلی سازمان هواشناسی پایش جو است. هرچه ایستگاه‌های بیشتری وجود داشته باشد، جو را بهتر مانیتور می‌کنیم و به تبع آن پیش‌بینی‌های بهتر و دقیق‌تری را می‌توانیم انجام دهیم و اگر داده‌ها به‌صورت آرشیو جمع‌آوری شود، ورودی خوبی برای مدل‌های پیش‌بینی بعدی است بنابراین اساس فعالیت ما توسعه شبکه پایش است که نیاز به زمان دارد تا به سرانجام برسد.

رییس سازمان هواشناسی افزود: طی چندین سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است اما به دلیل کمبود اعتبارات اتفاقات مثبتی نیفتاد و ما به توسعه نرسیدیم البته امیدواریم  با توجه دولت، اعتبارات تامین شود تا بتوانیم تجهیزات لازم را تامین کنیم.

وی با اشاره به تلاش برای استفاده از ظرفیت‌ها و توان‌ داخلی گفت:  منابع مالی سازمان هواشناسی محدود است و استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش بنیان به‌تنهایی برای ما مقدور نبود بنابراین با حمایت معاونت علمی فناوری رییس جمهوری و حمایت فنی سازمان هواشناسی ۸۷ پروژه را برای ساخت تجهیزات داخلی در دستور کار قرار دادیم.

تاج‌بخش در پایان تصریح کرد: تا تجهیزات داخلی ساخته شوند و بتوانند این استانداردها را کسب کنند، زمان می‌برد بنابراین تا آن زمان باید همچنان به روش‌های قدیمی ادامه دهیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.