تولیت آستان قدس رضوی گفت: بازاریان اطراف حرم مطهر رضوی باید الگوی انصاف و اقامه نماز اول وقت در کشور باشند.

بازاریان اطراف حرم مطهر باید الگوی انصاف و نماز اول وقت باشند

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در ابتدای جلسه درس مکاسب المحرمه که در حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) برگزار شد، به احادیث و روایات ائمه اطهار(ع) در خصوص اهمیت اقامه نماز اول وقت اشاره و ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین سفارش‌های حضرات معصومین(ع) به‌ویژه حضرت رضا(ع) توصیه به اقامه نماز اول وقت است.
وی جایگاه بازار در فرهنگ اسلامی را بسیار رفیع دانست و تصریح کرد: بازار به سبب رفع نیازهای امت اسلام از ارزش و قداست ویژه‌ای در جامعه اسلامی برخوردار است و رعایت انصاف، سعه صدر، بپرهیز از دروغ، ستم و اجحاف در حق مشتریان از ویژگی‌های بازاریان مسلمان است.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: بازار اطراف حرم مطهر باید تجلی‌گاه فرهنگ، اخلاق و سیره رضوی باشد که یکی از مصادیق آن در کنار رعایت انصاف، ادای نماز اول وقت است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی یکی از مؤثرترین روش‌ها برای تحقق بازار اسلامی را انس بازاریان به فریضه نماز اول وقت معرفی و تصریح کرد: اگر بازاریان اطراف حرم مطهر هنگام اذان برای دقایقی مغازه‎های خود را تعطیل کنند و به استقبال نماز جماعت بروند، علاوه بر برکاتی که در زندگی و کسب‌وکار آن‌ها خواهد داشت، موجب اثرگذاری فرهنگی در کل کشور خواهند شد.
تولیت آستان قدس رضوی معنویت، ارزش و ثواب تعطیلی بازار در هنگام نماز را غیرقابل توصیف برشمرد و گفت: کسبه اطراف حرم مطهر عموماً انسان‌هایی مؤمن و همگی ارادتمند به حضرت رضا(ع) و نمازخوان هستند، اما چه‌بهتر است که به احترام امام رضا(ع) این نماز را اول وقت و به جماعت اقامه کنند تا پدیده‌ای زیبا و اثرگذار در جوار حضرت رضا(ع) رقم بخورد.
وی اقامه نماز اول وقت بازاریان را موجب الگو گیری و افزایش اعتماد مشتریان در خرید دانست و گفت: نماز اول وقت باعث برکت کسب‌وکار و افزایش رزق و روزی می‌شود و اشاعه این فرهنگ در میان بازاریان موجب تسری آن در جامعه خواهد شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در ادامه با طرح این سؤال که غربت امام رضا(ع) به چه معناست؟ توضیح داد: آن زمانی امام رضا(ع) غریب الغرباست که افراد اندکی به توصیه‌ها و دستورات ایشان عمل کنند، با عمل نکردن به دستورات و سخنان حضرت رضا(ع) در غربت این امام رئوف شریک می‌شویم.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امام رضا(ع) زمانی از غربت خارج می‌شوند که سخن مبارکشان در جامعه عملی شود، ابراز کرد: هرکسی باید از خود بپرسد که «من برای اینکه امام رضا(ع) از غربت خارج شوند چه قدمی برداشته‌ام؟»؛ غربت آن است که حتی در میان شیعیان جایگاه امام رضا(ع) شناخته شده نباشد و سخنان ایشان عمل نشود، نماز اول وقت یکی از توصیه‌های مهم امام رضا(ع) و تعیین کننده سرنوشت انسان در دنیا و آخرت است.

انتهای پیام

منبع: استان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.