۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 785362

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: نسبت نسخه الکترونیک تولید شده به کل نسخ در درمان غیرمستقیم تا پایان آذر ۱۴۰۰، ۸۰ درصد بوده است و انتظار می رود مقدار این شاخص تا پایان سال جاری به ۹۵ درصد برسد. برنامه نسخه الکترونیک با استفاده از تمامی ظرفیت‌های درون و برون سازمانی و تعامل حداکثری با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور تکمیل می‌شود.

مشکلات نسخه الکترونیک برطرف می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، امروزه نسخه نویسی الکترونیک به عنوان یک ضرورت در کشور مطرح است و مزایای آن بر کسی پوشیده نیست. واقعیت این است که افزایش فرآیندهای کاغذی حین ارائه خدمات پزشکی تبدیل به مشکلی بزرگ در ایران در عصر ارتباطات و اینترنت شده است و چاره اندیشی برای رفع آن را می‌طلبد.

در پاسخ به این مشکل، اولین بار در سال ۱۳۸۴ در قانون پنج ساله چهارم توسعه مسئله نظام سلامت الکترونیک مطرح شد. پس از آن نیز به صورت مستمر این موضوع در قوانین پنجم و ششم توسعه مورد تأکید قرار گرفت. از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰، نسخه الکترونیک به عنوان یکی از بخش های مهم نظام سلامت الکترونیک به صورت آزمایشی در بستر بیمه خدمات درمانی اجرا شد.اما این روند پس از تغییرات مدیریتی متوقف شد.

پس از تغییر وزیر بهداشت در سال ۱۳۹۷، سعید نمکی در برنامه پیشنهادی خود به مجلس، از ۲۷ طرح برای نظام سلامت الکترونیک سخن گفت. سرانجام در سال ۱۳۹۸، نسخه الکترونیک با هدف حذف دفترچه های کاغذی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.این فراز و فرودها ادامه یافت، تا اینکه از اول دی ماه سال جاری قانون نسخه نویسی الکترونیک با دستور رئیس جمهور اجرایی شد. اما و اگرهای بسیاری درباره این قانون وجود دارد و موافقان و مخالفان دلایل خود را مطرح می‌کنند. مخالفان معتقدند که در حال حاضر بسترهای لازم برای اجرای این قانون وجود ندارد و موافقان نیز می‌گویند بسترهای فعلی برای شروع کار کافی هستند و در ادامه باید به ارتقای آن‌ها پرداخت.

 شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی هدف از تعیین برنامه استقرار نسخه الکترونیک را استقرار پرونده سلامت الکترونیک در مراکز طرف قرارداد می داند و تصریح می کند: در حال حاضر آمار مربوط به شاخص نسبت نسخه الکترونیک تولید شده به کل نسخ در درمان غیرمستقیم در دسترس قرار دارد.

وی می افزاید: نسبت نسخه الکترونیک تولید شده به کل نسخ در درمان غیرمستقیم تا پایان آذر ۱۴۰۰، ۸۰ درصد بوده است و انتظار می رود مقدار این شاخص تا پایان سال جاری به ۹۵ درصد برسد.

مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: به منظور دستیابی به هدف تعیین شده، فعالیت هایی پیش بینی شده است که عبارت است از تکمیل ثبت نام پزشکان غیرطرف قرارداد در سامانه و تکمیل ثبت نام واحدهای پاراکلینیک غیرطرف قرارداد.

شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به این موضوع که پیاده سازی کامل نسخه الکترونیک به عنوان پیش نیاز تشکیل پرونده الکترونیک بیماران مطرح است، می گوید: نسخه نویسی الکترونیک با ثبت نام تمامی پزشکان، دندانپزشکان و ماماها اعم از طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد در مطب های شخصی و درمانگاه ها در سامانه نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی از سال ۹۷ در کل کشور برای تمامی پزشکان پیاده سازی شده است. بر این اساس، تجویز دارو، خدمات پاراکلینیک و خدمات ارایه شده توسط پزشک در سامانه ثبت و نسخه نویسی تکمیل می شود.

شهرام غفاری ادامه می دهد: داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیکی طرف قرارداد یا غیرطرف قرارداد می‌توانند پس از مراجعه بیمار با ورود به سامانه نسخه الکترونیک یا از طریق نرم افزارهای شخصی خود یعنی API نسبت به رویت نسخه و ارائه خدمت اقدام کنند.

به گفته غفاری، امکان دارد چنین طرح بزرگی که با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف در حال تکمیل است، با ایرادات و کاستی‌هایی همراه باشد اما با این حال با تلاش خستگی‌ناپذیر و دانش فنی متخصصین امید فراوانی برای تکمیل این برنامه بزرگ وجود دارد.

غفاری ادامه می دهد: برنامه نسخه الکترونیک با استفاده از تمامی ظرفیت‌های درون و برون سازمانی و تعامل حداکثری با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور تکمیل می‌شود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان می کند: همکاری بین بخشی و رویکرد تعاملی با سایر دستگاه‌ها از مسائل حائز اهمیت در این برنامه است. تصمیمات مهم درباره روند اجرایی و تکمیل این برنامه بایستی با هماهنگی و کار تیمی اتخاذ شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.