یک کارشناس امور اقتصادی گفت: تعیین مالیات بر املاک و خودروهای لوکس با عنوان «مالیات بر ثروت در جهان» وجود دارد و به کاهش فاصله طبقاتی کمک می‌کند.

مالیات بر عایدی سرمایه اختراع مجلس نیست/ وجود این نوع مالیات در ۱۸۰ کشور جهان

به گزارش قدس آنلاین، علی ملک‌زاده در مورد مالیات بر املاک و خودروهای لوکس اظهار کرد: مالیات بر خانه و خودروهای لوکس به صورت سالانه است، این مالیات هنگام خرید و فروش گرفته نمی‌شود مگر اینکه شخص مالیات را به صورت سالانه پرداخت نکرده باشد و بدهی مالیاتی از قبل باقی‌مانده باشد.

این کارشناس امور اقتصادی افزود: در دنیا این نوع مالیات به عنوان مالیات بر ثروت دریافت می‌شود و عناوین دیگری نظیر مالیات بر خانه‌ها و املاک لوکس(SDLT) و یا مالیات بر املاک(Property Tax) به کار برده می‌شود. ضمن اینکه طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ میزان این مالیات چندان زیاد نیست و از خانه‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان شروع می‌شود، مثلاً برای یک خانه ۲۵ میلیارد تومانی حدود پنج میلیون تومان مالیات محاسبه می‌شود.

ملک‌زاده در مورد مالیات بر عایدی سرمایه و برخی شائبه‌ها مبنی بر اینکه این مالیات اختراع مجلس است و چنین چیزی در جهان وجود ندارد، بیان کرد: اینکه بعضی‌ها می‌گویند در دنیا چنین مالیاتی نیست، امری واضح را کتمان می‌کنند. مالیات بر عایدی سرمایه در بیش از ۱۸۰ کشور جهان در حال اجراست و از سال ۱۹۱۳ یعنی ۱۰۹ سال قبل این مالیات در آمریکا به طور قانونی اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: این که می‌گویند این مالیات یک نوع مالیات بر تورم است، سخن اشتباهی است. مالیات بر عایدی سرمایه اساساً ضد تورم و موجب کنترل خلق پول و نقدینگی می‌شود به عنوان مثال در آمریکا وقتی با نقدینگی زیاد و سرگردان مواجه شدند، ابتدا بانک مرکزی آمریکا را تأسیس کردند و در اقدامی همزمان در سال ۱۹۱۳، مالیات بر عایدی سرمایه نیز برای کنترل نقدینگی اجرایی شد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید توجه داشت که این مالیات به دارایی‌های مصرفی تعلق نمی‌گیرد، بلکه دارایی‌هایی که به قصد سوداگری خریده و فروخته می‌شوند، مشمول این مالیات می‌شوند تا منابع مالی به سمت فعالیت‌های غیرمولد نرود.

ملک زاده تصریح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه با کاهش تقاضای سوداگرانه موجب کاهش تقاضای کل دارایی می‌شود، با فرض ثابت ماندن عرضه، تورم کاهش می‌یابد از طرفی این نوع مالیات با موتور ایجاد نقدینگی و خلق پول نیز مقابله می‌کند.

وی ابراز کرد: بعضی بانک‌ها یا خود در بازار سوداگرانه املاک و دارایی‌هایی مانند طلا و ارز ورود می‌کنند و یا با وام دادن‌های بی‌حساب و کتاب به افرادی که در این بخش‌ها سوداگری می‌کنند بر التهاب بازار می‌افزایند. این بانک‌ها به دلیل سودآوری بالای بازار املاک و ریسک بسیار پایین آن، توجیه خلق پول پیدا می‌کنند و حتی با وجود جریمه اضافه برداشت باز هم از سوداگری در این بازار سود می‌برند. شاهد مثال این فاجعه چندین برابر شدن نقدینگی طی ۱۰ سال اخیر و متوسط رشد اقتصادی صفر درصد است. به این معنا که منابع مالی در بخش‌هایی ورود کرده که ارزش افزوده‌ای برای اقتصاد ایجاد نکرده و اصطلاحاً غیرمولد بوده است.

وی با اشاره به فعالیت بانک‌ها در عرصه املاک، گفت: بانک‌ها برای اینکه خود را سودآور نشان دهند در فعالیت‌های پربازده مثل املاک فعالیت می‌کنند و افزایش قیمت در این بخش‌ها به نفع آن‌هاست. بانکی که ۲ هزار و ۵۰۰ خانه خالی دارد، قطعاً از افزایش قیمت سود می‌برد.

ملک‌زاده عنوان کرد: مالیات به عموم مردم لطمه‌ای نمی‌زند، بلکه مربوط به افرادی است که موجب فاصله طبقاتی در جامعه شده‌اند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.