شهردار مشهد گفت: با همکاری شهروندان مشهدی نهایت تلاش خود را برای میزبانی شایسته از زائران امام مهربانی ها در نوروز ۱۴۰۱ انجام خواهیم داد.

مشهد اماده میزبانی از زائران رضوی در نوروز۱۴۰۱/مخالفت با تغییر کاربری کوهستان پارک شادی

به گزارش قدس انلاین،سید عبدالله ارجائی در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره میزبانی از زائران در نوروز ۱۴۰۱ گفت:  تعداد زائران در نوروز ۱۴۰۱ افزایش چشم گیری خواهد داشت از اینرو نهایت تلاش خود را در حوزه های مختلف از جمله حمل و نقل عمومی و زیبا سازی شهری و تقویت زیرساخت های مختلف   انجام خواهیم داد تا با همکاری شهروندان مشهدی میزبانی شایسته ای از  زائران امام مهربانی ها داشته باشیم.

*کوهستان پارک شادی

 وی در پاسخ به سوال دیگر قدس انلاین در ارتباط با موضوع کوهستان پارک شادی نیز گفت: در این باره موضع خود را به صورت شفاف و صریح بیان کرده و اعلام می کنیم که با تغییر کاربری  در این مجموعه مخالف هستیم و اجازه ان را نخواهیم داد  اما  اگر متولی کوهستان پارک شادی که اتفاقا یک مجموعه اقتصادی است در راستای استفاده مردم از امکانات این مجموعه برنامه ای ارائه دهد در جهت عملیاتی کردن آن حمایت های لازم را خواهیم  داشت و از طرفی سرمایه گذار نیز برای این موضوع اعلام امادگی کرده است که منافع متولی مجموعه نیز تحقق پیدا خواهد کرد.

شهردار مشهد در پاسخ به سومین سوال قدس انلاین در ارتباط با موضوع کشف گورهای دسته جمعی در این شهر که مربوط به قیام گوهرشاد است و طی روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی خبرساز شده است،  نیز گفت: واقعه گوهرشاد جزو وقایع هویتی مشهد است، اما شهرداری،  دستگاه متولی درباره این مساله نمی باشد از اینرو دستگاه متولی  این مسئله به هر جمع بندی  در این باره و تایید صحت موضوع و همچنین اینکه ایا این گورهای دسته جمعی مربوط به واقعه قیام گوهرشاد می باشد یا خیر   دست پیدا کند  شهرداری مشهد آماده همکاری  خواهد بود.

*معتادان متجاهر

وی با بیان اینکه اصحاب رسانه پل ارتباطی بین خادمین مردم با جامعه هستند و درباره  حقوم مردم و احقاق حقوق انها کوتاه نخواهیم امد، افزود: برای موضوع معتادان متجاهر باید سلیقه ها را کنار گذاشته و قانون را مبنا قرار دهیم، بر طبق قانون ما اماده تعامل با همه دستگاه ها در این موضوع هستیم. از طرفی نگاه به مدیریت شهری نباید به صورت کیسه پول باشد زیرا این کیسه پول حقوق بیت المال است.

ارجائی با بیان اینکه  اولویت مدیریت شهری در موضوع معتادان متجاهر  بانوان و جوانان هستند، ادامه داد: شورا هرگونه موضوعی در این باره ابلاغ کند آماده اجرای آن هستیم.همچنین چرخه معیوب دستورالعمل اجرایی برای معتادان متجاهر باید اصلاح شود زیرا  اگر این دستورالعمل فعلی کارساز بود مساله معتادان متجاهر نباید روند افزایشی می داشت.از طرفی درباره موضوع امار در این حوزه سوال و مطالبه داریم  زیرا برخی از این معتادان متجاهر مشهدی نیستند و باید به منطقه بومی خود برگردند.

*بودجه شهرداری

وی  با اشاره به اینکه برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و مطالبات معوق به ناچار باید بودجه را افزایش می دادیم، افزود: برخی تصمیمات غلط در دوره های قبلی باعث توقف ساخت و ساز در مناطق بویژه در مناطق  ۹ و ۱۱ شده است به طوری که   تعداد پرونده های قضایی مبنی بر توقف ساخت و ساز بعد از اجرای طرح تفصیلی  در این دو منطقه بسیار افزایش یافته است.

ارجاعی  با بیان اینکه برای شهرداری وظایفی تعریف شده که متناسب با درامدهای ان نمی باشد از طرفی مدیریت شهری که نمی تواند خدمات رسانی به مردم را متوقف کند بنابراین   مساله  کسری بودجه رخ می دهد ،  افزود: بودجه ۱۴۰۱شهرداری مشهد  بالغ بر ۲۶ هزار میلیارد تومان است و سعی کرده ایم در این بودجه درامدهای پایدار را   ۴۶ درصد  افزایش دهیم. همچنین برای اولین بار ۷۰ درصد بودجه به سمت  فعالیت های عمرانی و ۳۶ درصد برای مناطق کمتر توسعه یافته اختصاص یافته لست. میزان وابستگی بودجه به اینده مشهد و ساخت و سازبه شدت کاهش یافته است و بر خودکفا کردن سازمان هایی که مبنای اقتصادی دارند پیش خواهیم رفت . همچنین در این بودجه  سهم فعالیت های  فرهنگی اجتماعی افزایش چشم گیری داشته است. مبنای ما در بودجه ۱۴۰۱ مشهد این است که سازمان هایی نظیر نمایشگاه بین المللی  و هفت حوض که سازمان های اقتصادی هستند خودکفا شده و حتی  به بودجه شهری کمک کنند نه اینکه مثل اکنون حتی از شهرداری یارانه دریافت کنند.

ارجائی با بیان اینکه رفتن من به مناصب و پست های بالاتر موضوع منسوخ و کهنه شده است و کسی که خدمتی را به عهده می گیرد اگر تمرکزش  به کار دیگری باشد پیش مردم بازنده خواهد بود، تصریح کرد: پرداخت پاداش در میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در مدیریت شهری  بر اساس مناسبات تقویمی همانند سایر دستگاه ها بوده است . از طرفی سعی کرده ایم  مجاری برخی پاداش ها در سال ۱۴۰۱ بسته شود.

*سرمایه گذاری

وی با اشاره به اینکه برای  اجرای پروژه های اطراف حرم مطهر رضوی،  ۶۰۰هزار اوراق مشارکت درخواست کرده ایم، بیان داشت:  یک گزینه برای پست معاون شهرسازی شهرداری برای انجام استعلامات  به دستگاه های نظارتی معرفی شده و در حال روال انجام کارهای اداری  می باشد امیدواریم سازمان های نظارتی حکم فرد معرفی شده را زودتر اعلام کنند.از طرفی  رفتن معاون شهرسازی به  استانداری خراسان شمالی اتفاقی بود و در ان حوزه نیز مبنایی برای  جابه جایی نداشتیم. همچنین بعد از رفتن وی نیز با فردی به توافق رسیدیم اما بعدا به دلیل مشکلات خانوادگی نتوانستند در مشهد حضور پیدا کنند.

شهردار مشهد  با بیان اینکه شعار ما حمایت از سرمایه گذاری  در شهر مشهد است، اظهار داشت:  البته نگاه ما به سرمایه گذاری در مشهد ، صرفا اقتصاد زمین نمی باشد .همچنین در موضوع اقتصاد شهری نیاز است به سمت شهر ثروتمند برویم نه شهرداری ثروتمند، از این رو زمینه ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری  در شهر مشهد باید تسهیل شود و شهرداری نیز  حمایت کامل خود را  از سرمایه گذاری سالم در راستای  ایجاد اسایش و رفاه  برای مردم  انجام خواهد داد البته تعیین اینکه سرمایه گذاری سالم است یا نه ، در حیطه وظایف ما نیست بلکه مراجع نظارتی باید این موضوع را تعیین کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایا اولویت مدیریت شهری مشهد ایجاد حسینیه است یا مواردی نظیر اجرای زودتر پروژه های عمرانی نیز گفت: از این فضا سرپوشیده  که نزدیک به ۳۰ هزار مترمربع وسعت دارد و  در نزدیکترین نقطه به حرم مطهر رضوی  واقع شده است تاکنون هیچ گونه استفاده ای صورت نگرفته بود در حالی که می تواند برای مواردی نظیر اسکان زائران پیاده ، ترویج فعالیت های  دینی ، فرهنگی، اجتماعی و حتی اشتغال زایی مورد استفاده قرار بگیرد اما برخی نگاه های سیاسی و غرض ورزانه به دنبال حاشیه کشاندن این ایده و طرح هستند  و حتی با با قرار دادن اسم اهل بیت (ع) برای ان نیز مشکل دارند.

*توسعه شهری

ارجائی در مورد تغییر فرودگاه مشهد نیز گفت:  ما با تغییر فرودگاه فعلی به دلیل  ایجاد الودگی صوتی موافق هستیم . مشهد نیاز به شهر فرودگاهی دارد زیرا  تعداد زائران رضوی شهر مشهد در حال حاضر با  استاندارد های  لازم برای شهر فرودگاهی  انطباق دارد . همچنین در سفر اخیر  وزیر راه  به مشهد،  مصوباتی در این زمینه داشته ایم و مطالبه  خود مبنی بر جابه جایی فرودگاه  را نیز اعلام کرده ایم که به محض ابلاغ از سوی وزارتخانه اجرایی خواهد شد.

وی در مورد توسعه شهر مشهد نیز گفت: نگاه ما توسعه  شهر به سمت شرق است البته این به معنای محدودیت  ساخت و ساز در غرب نیست  اما توسعه شهر در غرب تا کجا می خواهد انجام شود. از طرفی امروز ساخت و ساز ها به سمتی رفته است که  حرم مطهر  از لحاظ کالبدی در مرکز شهر قرار نگرفته است  و ادامه ساخت و ساز ها در شهر مشهد با رویه فعلی  شرایطی مشابه شهر ری و تهران را  برای مشهد ایجاد خواهد کرد.

ارجائی با بیان اینکه سفرهای خارجی را نفی نمی کنم اما سفر خارجی را صرفا برای سفر رفتن مجاز نمی دانم بلکه باید این  سفرها  برای مردم نیز منفعتی داشته باشد، ادامه داد: ما اهل اوردن نیرو اتوبوسی به شهرداری نیستیم . همچنین حضور مدیران خارج از بدنه شهرداری در دوره ششم قابل مقایسه با دوره های قبلی نیست در حال حاضر کارشناس های خوبی در شهرداری حضور دارند که می توانند مناصب مختلف را به دست بگیرند.البته واگذاری مسئولیت ها بر مبنای شایسته سالاری است. در دوره های قبلی ورود نیرو به شهرداری به جایی رسید که دستگاه های نظارتی به صراحت جلو این موضوع ایستادند.

وی با اشاره به اینکه برای ورود اتوبوس های جدید به حمل و نقل عمومی برنامه ویژه ای داریم،ادامه داد: ۲۰درصد الودگی مشهد مربوط به یک جا و سوخت مازوت در نیروگاه است. توسعه حمل و نقل ریلی یکی از برنامه های اصلی ما برای کاهش الودگی هوا است. از طرفی ساخت مترو نباید تنها با هزینه شهرداری باشد بلکه سهم دولت نیز در این موضوع مهم است که انتظار می رود در بودجه ۱۴۰۱ کمیسیون تلفیق و مجلس توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

*ساختمان های نا ایمن

شهردار مشهد درباره ساختمان های نا ایمن در این شهر نیز گفت: ساختمان های ناایمن در دوره قبلی شناسایی  شده اند و باید به دادستان معرفی شوند  نه باید در این مساله کوتاهی کنیم و شاهد رخ دادن  پلاسکوی دیگری باشیم زیرا  برخی از سراهای فعلی در مشهد  که تردد مردم در انها بسیار زیاد می باشد فاقد استانداردهای ایمنی لازم هستند. همچنین ما پروژه فاقد مطالعه انجام نخواهیم داد و همه انها را لغو کرده ایم،  مواردی نظیر پل نوغان باید درس عبرتی برای پروژه های فاقد مطالعه باشد نباید به هر قیمتی نسبت به اجرای هر پروژه ای اقدام کرد.

وی ادامه داد: تحقیق و تفحص مربوط به وظایف شهرداری نیست و شورا برای هر موضوعی که بخواهد می تواند تحقیق و تفحص را ابلاغ کند. همچنین به محله محوری و مسجد محوری اعتقاد ویژه داریم و از همان ابتدا اعلام کرده ایم که مشهد باید ۱۴ شهردار داشته باشد  و فاصله تصمیم تا اجرا را کوتاه کنیم از این رو اختیار شهرداری های مناطق باید افزایش پیدا کند تا پاسخ مردم در همان منطقه داده شود و به شهرداری مرکز ارجاع داده نشود.

ارجائی بیان داشت: پیمانکاران ،هر پروژه ای که بارترافیکی برای مردم ایجاد می کند  را به صورت شبانه روزی انجام دهند تا تردد مردم تسهیل شود  زیرا در موضوع انسداد مسیرها و سلب رفاه مردم  حساس هستیم و استفاده مردم از پروژه ها را منوط به افتتاح و کارهای تشریفاتی نخواهیم کرد. همچنین محکم پای انضباط ترافیکی در شهر مشهد هستیم زیرا در طول سال ۲۳۰هزار تصادف جرحی در مشهد  رخ می دهد که قابل پذیرش نیست و برخی از خیابان ها و شریان ها سهم انها در تصادفات بیشتر است که در سال اینده حداقل ۳ پروژه برای روان سازی ترافیکی پیشنهاد شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.