با وجود ادعای مطرح شده در یکی از شبکه های تلویزیونی معاند درباره مشکلات آلودگی آب سبزوار، مسئولان امر اعلام می کنند که آب شرب سبزوار مشکل آلودگی ندارد و این ادعا مردود است.

 آب شرب سبزوار مشکل آلودگی ندارد/ مردم به شایعات توجه نکنند

به گزارش قدس آنلاین، ادعای مطرح شده توسط یکی از شبکه های معاند درباره آلودگی آب شرب سبزوار از طریق معادن کرومیت موجود در منطقه داورزن نگرانی هایی را در میان مردم منطقه پدید آورده بود. موضوعی که بارها توسط مسئولان شهرستان پیگیری شده و انتشار این شایعات نیز در حالی انجام می شود که تا کنون هیچ کس آلودگی منابع آب از طریق این معادن را تایید نکرده است. به همین جهت با مسئولان امر، نظر کارشناسی آنها را درباره صحت و سقم این ادعای مطرح شده جویا شدیم.

آبفای سبزوار: طرح این ادعا مبنای علمی ندارد

حسین ریاضی مدیر عامل آب و فاضلاب شهری سبزوار  می گوید: موضوع آلودگی آب سبزوار از طریق معادن کرومیت نظری شخصی بوده و مبنای علمی ندارد.

وی با اظهار اینکه در این حوزه باید مراکز دانشگاهی و مراکز علمی و علوم پزشکی و محیط زیست  نظر دهند، افزود: آب شرب سبزوار از نظر کیفیتی هیچ مشکلی ندارد.

آبفای خراسان رضوی: سلامت آب به صورت مدون پایش می شود

روابط عمومی آبفای خراسان رضوی نیز با صدور اطلاعیه ای در این خصوص خاطرنشان می کند: جهت اطمینان از سلامت آب شرب مشترکین عزیز، ضمن کلرزنی و کلرسنجی شبانه روزی توسط همکاران کنترل کیفی امور آبفا و کنترل توسط کارشناسان محترم شبکه بهداشت، نمونه برداری از کلیه منابع تولید و شبکه توزیع به منظور آزمایشات میکروبی، شیمیایی و ... بصورت برنامه مدون انجام و نتایج در آزمایشگاه های پیشرفته مربوطه تجزیه و تحلیل می شود. همکاران محترم شبکه بهداشت نیز بصورت شبانه روزی، سلامت آب را پایش می کنند و هرگونه احتمال خطر را جهت اطمینان بیشتر، سریعا اعلام می نمایند.

نماینده مجلس: سلامت مردم موضوعی نیست که بشود به راحتی از کنار آن گذشت

بهروز محبی نجم آبادی نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی نیز  می گوید: سلامت مردم موضوعی نیست که بشود به راحتی از کنار آن گذشت و پیگیر این موضوع هستیم تا اطلاعات دقیق تری به دست بیاوریم. باید آزمایش های دقیق تری روی آب شرب سبزوار انجام شود و برای این موضوع باید پژوهش جدی انجام شود.

وی می افزاید: بحث تعطیلی معادن مطرح نیست. میزان کرومیت موجود در آب شرب سبزوار نیز بالا نیست و در حد مجاز است. یکی از مشکلات در حوزه آب شرب شهری پایین رفتن سطح آب سفره های زیر زمینی است و باید پروژه های آبخیز داری در سطح منطقه اجرا گردد.

محیط زیست: فاصله معادن با چاه های آب رعایت شده است

حمیدرضا صادقی رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار نیز در ارتباط با این موضوع می گوید: درباره شایعه آلودگی آب شرب سبزوار از طریق معادن کرومیت داورزن، مقرر شد دانشگاه حکیم سبزواری در این زمینه تحقیقاتی انجام دهد که تا کنون نتیجه آن اعلام نشده است.

وی می افزاید: تا زمانی که کرومیت ۳ ظرفیتی تبدیل به کرومیت ۶ ظرفیتی نشده است برای انسان و طبیعت خطری ندارد و آب سمی نمی شود. معادن فعال باید فاصله استاندارد با چاه های آب شرب داشته باشند و تا کنون این استانداردها رعایت شده و تذکرات و اخطارهای لازم در این زمینه داده ایم. برای مضر بودن این معادن باید مراجع ذیصلاح با بررسی های لازم اظهار نظر کنند و مدتی نیز به دستور دادستانی داورزن در گذشته معادن کرومیت منطقه داورزن تعطیل شدند.

از سوی دیگر، زهرا قلیچی پور رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه حکیم سبزواری نیز بیان می کند: نتایج تحقیقات انجام شده درباره مضر بودن یا نبودن معادن کرومیت داورزن در تاثیر گذاری بر روی آب شرب سبزوار قطعی و مشخص نشده است. برای دستیابی به نتایج قطعی به تحقیقات و دریافت داده های بیشتر در زمان زیادتری نیاز است.دانشگاه: تحقیقات برای رسیدن به نتایج دقیق تر ادامه دارد

وی تاکید می کند: این موضوع با سلامت عمومی جامعه مربوطه است و نیاز به همکاری بیشتر ادارات تا تعیین نتایج دقیق داریم. از نظر زمین شناسی و جغرافیای منطقه، کرومیت در برخی از لایه های زمین در ان منطقه وجود دارد و تا زمانی که کرومیت از ۳ ظرفیتی به ۶ ظرفیتی تبدیل نشود خطری ندارد.

قلیچی پور خاطرنشان می کند: البته روی فعالیت هایی که با سلامتی انسان و محیط زیست وجود دارد باید ملاحظه بیشتری کرد.

صنعت و معدن: معادن تعطیل شده است

همچنین شهرام طلوع فر رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار نیز  می گوید: یکی از معادن کرومیت منطقه شملق با اتمام اعتبار پروانه آن تمدید نشده است و یکی از دیگر از معادن نیز با حکم دادگاه در حال حاضر تعطیل و غیر فعال است.

وی می افزاید: واحدهایی که با دستور دادستانی یا احکام روسای شعب دادسرا یا هر موضوع دیگری متوقف شده اند غیر فعال و تعطیل هستند و فعالیت بعدی این معادن منوط به صدور احکام جدید است و باید دستور قضایی لازم را داشته باشند.

سلامت آب پایش می شود؛ مردم نگرانی نداشته باشد

با عنایت به اظهارات مسئولان و دست اندرکاران، به نظر می رسد موضوع آلوده بودن آب سبزوار نیز از جمله شایعات بی اساسی است که هر از گاه از طریق معاندان مطرح می شود تا موجی از نارضایتی را در مردم ایجاد کنند. لذا به نظر می رسد مردم با در نظر گرفتن حق قانونی خود، پاسخ را با کمک رسانه های رسمی از مسئولان امر بخواهند و رسانه ها نیز مکلف هستند به عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولان، اینگونه موضوعات را رسیدگی کرده و نتیجه را نیز در اسرع وقت در اختیار مردم قرار دهند تا از دامن زدن به شایعات بی اساس و ایجاد یاس و ناامیدی در مردم جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.