۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 785451

مسئله مالیات بر صادرات محصولات پتروشیمی که توسط کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده در روزهای اخیر به عنوان یکی از چالش‌های اساسی و دغدغه‌های اهالی بورس بوده است.

بورس در احاطه بسته‌ها و مصوبات گوناگون

به گزارش قدس آنلاین، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به بررسی موضوع مالیات بر صادرات مواد پتروشیمی‌ پرداخت. همچنین وی اعلام کرد که بسته ۱۰ بندی حمایت از بورس همچنان به مجلس نرسیده است.

یکی از علل افت شاخص کل بورس در روزهای گذشته، اعلام خبر وضع مالیات بر صادرات مواد پتروشیمی خام و نیمه خام بود که می‌تواند اثر منفی بر روند سودآوری شرکت‌های پتروشیمی بورسی شود.

جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع عنوان کرد: این مالیات تنها بر مواد خام و نیمه خام وضع می‌شود و بیشتر برای جهت‌دهی پتروشیمی‌ها به ایجاد ارزش افزوده بیشتر در داخل کشور و جلوگیری از خام فروشی است.

وی درباره اثرات منفی این اقدام بر سهامداران بورسی، گفت: بهتر است این مالیات به صورت مرحله‌ای انجام شود و هر سال به عوراض صادراتی این محصولات اضافه شود. شاید امکان به یک باره انجام دادن این موضوع فراهم نباشد.

نماینده مردم شیراز در بهارستان، پیرامون بسته ۱۰ بندی وزیر اقتصاد برای حمایت از بورس، اظهار کرد: این بسته هنوز به مجلس ارجاع داده نشده است؛ اما اگر بخواهد اجرا شود، باید به صورت اصلاحیه در بودجه در نظر گرفته شود. اگر این اصلاحیه صورت پذیرد، مجلس با دولت همراهی خواهد کرد.

قادری درباره روند بررسی بودجه سال ۱۴۰۱،گفت: مجلس همچنان درگیر بررسی سمت درآمدهای بودجه است و وارد مبحث هزینه‌ها که اصل مطلب بودجه به شمار می‌رود، نشده است، بنابراین حداقل هفته آینده هم درگیر این موضوع خواهیم بود.

به زعم عده زیادی از کارشناسان و تحلیلگران بورسی، درز خبر وضع مالیات بر صادرات محصولات پتروشیمی به شبکه‌های اجتماعی زمینه‌ساز ریزش های اخیر شاخص کل بورس تهران شد. هرچند تابلوها در واپسین روز کاری هفته به رنگ سبز درآمد و شاخص کل را از محدوده قرمز خارج کرد؛ اما بسیاری از فعالان بازار نسبت به واقعی بودن این رشد ابراز تردید می‌کنند و آن را تحت تاثیر صحبت‌های سه‌شنبه شب ابراهیم رئیسی مبنی بر سامان بخشیدن به بازار سرمایه می‌دانند.

حال با توجه به آن‌که برنامه ادعایی ابراهیم رئیسی جهت حمایت از بورس، تفاوت چندانی با بسته ۱۰ بندی خاندوزی نداشت، اغلب تحلیلگران نسبت به اجرایی شدن آن ابراز تردید می‌کنند. از طرفی هم اگر مصوبه کمیسیون تلفیق پیرامون مالیات بر صادرات محصولات پتروشیمی در صحن علنی مجلس رای کافی را به خود جلب کند، احتمالا شاهد روزهای به مراتب سختتری در بازار سرمایه خواهیم بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.