رییس قوه قضاییه در نخستین روز سفر خود به خراسان رضوی طی نشستی صمیمانه به مدت دو ساعت بطور چهره به چهره پای سخنان نمایندگان اقشار مختلف مردم در مشهد نشست و در همین چارچوب دستورات لازم را برای پاسخگویی به درخواستها و رفع مشکلات آنها صادر کرد.

رییس قوه قضاییه با اقشار مختلف مردم در مشهد دیدار و گفتگو کرد

به گزارش قدس آنلاین،حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین اژه‌ای در این نشست مردمی و امیدآفرین روز پنجشنبه در محل دادگستری خراسان رضوی میزبان نمایندگانی از خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان، ایثارگران، دانشجویان، استادان دانشگاه، طلاب و اعضای حوزه علمیه مشهد و همچنین نماینده صنعت دامپروری خراسان رضوی بود تا دغدغه‌های آنها را بطور مستقیم شنیده و رفع نماید. 
معافیت خانواده شهدا از هزینه دادرسی
نماینده خانواده شهدا و ایثارگران نخستین سخنران این نشست بود که مطالبات این قشر شریف را از دستگاه قضا مطرح نمود. 

همسر پاسدار شهید محمد معلمی "معافیت خانواده شهدا و ایثارگران از پرداخت هزینه دادرسی، دسترسی آسان آنها به وکیل معاضدتی، اختصاص شعبه  قضایی ویژه برای مراجعات حقوقی جانبازان اعصاب و روان و ایثارگران و همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ دقیقتر با هزینه کمتر به این قشر" را به عنوان درخواستها خانواده شهدا و ایثارگران از ریاست قوه قضاییه مطرح نمود. 
بانو نجفی افزود: بهره‌گیری از خدمات ایثارگران متخصص در پستهای قوه قضاییه برای نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت، اهتمام جدی به صدور آرای متقن در جهت احقاق حقوق مردم و جلوگیری از فساد فرهنگی، اجتماعی و تحکیم بنیاد خانواده از دیگر مطالبات خانواده شهدا و ایثارگران خراسان رضوی از حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای هستند. 
تاسیس پژوهشکده قوه قضاییه در مشهد
نماینده جامعه روحانیت خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست بر ضرورت تاسیس شعبه‌ پژوهشگاه قوه قضاییه در مشهد تاکید و بیان کرد: با تحقق این درخواست از ظرفیت عملی آن در جهت حل مسائل قضایی بهره‌برداری می‌شود.
دکتر وحدت شبیری افزود: ۵۰۰ نفر قاضی از مجموعه ۹۰۰ نفری قضات شاغل در داگستری خراسان رضوی در حوزه علمیه تربیت شده اند لذا می‌طلبد مرکز تخصصی قضا در حوزه علمیه مشهد تاسیس و فعال شود. 
وی ادامه داد: "مدرسه عالی فقاهت" به ابتکار تولیت آستان قدس در مشهد تاسیس شده که فضلای برجسته‌ای را تحویل نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد کرد لذا این آمادگی وجود دارد تا با همکاری کارشناساسی قوه قضاییه، فقهای برجسته برای فعالیت این قوه تربیت شوند. 
نماینده روحانیت خراسان رضوی در نشست با رییس قوه قضاییه همچنین به حضور روحانیون در مساجد و محافل دینی به عنوان اجتماعات مردمی و آگاهی آنها از درخواستهای مردم اشاره و بیان کرد: انتظار می‌رود قوه قضاییه برای رفع نگرانیهای مردم اقدام جدی داشته باشد که یکی از مهمترین دغدغه‌های آنان اطاله زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی به ویژه در حوزه مرتبط با جرایم خشن است.
وی گفت: همچنین درخواست می‌شود احکام دادگاهها بیش از پیش به صورت مستند و مستدل بر اساس قانونی اساسی صادر شوند و همچنین نهادهای مردمی برای ایجاد صلح و سازش مورد تقویت قرار گیرند. 
توجه ویژه نسبت به پژوهش
نماینده استادان دانشگاهها و جامعه پزشکی خراسان رضوی دیگر سخنران این نشست بود که در حضور رییس قوه قضاییه بر لزوم تقویت بودجه پژوهشی تاکید کرد.
دکتر شبستری افزود: با توجه به تحریمهای ظالمانه دشمنان مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیاز به طرح به مباحث راهبردی در سطح جامعه است که می‌بایست به این منظور دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور تقویت شده و حمایتهای جدی و موثرتری از جامعه دانشگاهی صورت گیرد. 
وی ادامه داد: ابلاغیه سال ۱۳۹۳ مقام معظم رهبری بر توسعه علم و فناوری تاکید نموده، همچنین بر اساس برنامه ششم توسعه یک درصد از بودجه ادارات باید در جهت توسعه امور و فعالیتهای پژوهشی دانشگاهها هزینه شود.
نماینده استادان دانشگاهها و جامعه پزشکی خراسان رضوی گفت: سال ۱۳۹۸ می‌بایست ۱۴ شرکت بزرگ دولتی در ایران ۱۱۸ میلیارد ریال برای پژوهش هزینه می‌کردند اما مبلغ هزینه شده تنها به هزار میلیارد ریال رسید که حتی بخشی از آن هزینه‌های سوری و ظاهری بود. 
وی افزود: اگر نسبت به خروج نخبگان از کشور شاکی هستیم شاید فضای مناسبی برای فعالیت آنها در داخل فراهم نشده‌ است، کشورهای بزرگ دنیا پنج درصد تولید ناخالص ملی خود را برای پژوهش اختصاص می‌دهند. 
دکتر شبستری ادامه داد: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران می‌بایست در خصوص افزایش سهم پژوهش از یک درصد بودجه ادارات به چهار درصد آن مطالبه‌گری نماید. 
وی همچنین گفت: سختگیری در حوزه قضایی و بازرسی خوب است اما وقتی زیاد می‌شود جسارت مدیران کاهش یافته و کارها معطل می‌مانند. به عنوان نمونه بخش "گردشگری سلامت" بیشتر از اینکه نظام‌مند باشد بر افراد و دلالی متکی است اما سهمی برای دلالان در مراکز علمی درمانی معتبر دیده نشده و دلالان، بیماران خود را به مراکز با کیفیت پایین معرفی می‌کنند که به "در خطر افتادن آبروی جامه پزشکی ایران" منجر می‌شود. 
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی
نماینده صنعت دامپروری خراسان رضوی نیز در نشست اقشار مردم با رییس قوه قضاییه در مشهد گفت: تامین خوراک دام هم‌اینک به سختی صورت می‌گیرد بطوری که امسال  بخاطر همین تنگنا دامهای مولد کشتار شدند که تهدیدی بزرگ برای آینده امنیت غذایی کشور است.
امین هراتی افزود: "رکود تورمی" در حالی بر فعالیت دامپروری حاکم شده که پرورش‌دهندگان دام و تولیدکنندگان محصولات دامی و لبنی کشور همزمان با معضل کمبود نقدینگی نیز مواجه هستند.

وی ادامه داد: دامداران روستایی نیز کمتر از نهاده‌های دولتی بهره‌مند می‌شوند و رانت زیرا فساد در سایه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی رخ داده‌ لذا باید حذف آن را مطالبه کنیم. 
نماینده صنعت دامپروری خراسان رضوی گفت: تعطیلی واحدهای دامی روستایی مخاطرات زیادی نظیر بیکاری و افزایش مهاجرت به شهر را در پی دارد. 

وی افزود: مشکلات کلان بانکی و اقتصادی هم‌اینک سرمایه‌گذاری را در حوزه بنیانی دامداری به عنوان یک صنعت پایه برای کشور، به صفر سانده است. 
هراتی ادامه داد: درخواست می‌کنیم قوه قضاییه با همکاری دیگر قوای کشور در وضعیت جنگ اقتصادی، از امنیت غذایی کشور حراست نموده و آن را حفظ کنند. 

وی گفت: تشکلهای دامی حتی در شرایط جاری و وضعیت اقتصادی نامتعادل هم توان تولید، مدیریت بازار و صادرات دام و فرآورده‌ای دامی را دارند اما باید به درستی و شکلی موثر و فوری مورد توجه قرار گیرند.
نماینده صنعت دامپروری خراسان رضوی افزود: بازار بطور دستوری قابل اداره و میریت نیست. همچنین صادرات لازمه تولید است و لازم است تا صادرات محصولات دامی بدون قید و شرط صورت گیرد. "ممنوعیت صادرات" هم‌اینک تولید را با مشکل اقتصادی و کاهش ارزآوری مواجه کرده است. 
وی دغدغه اصلی فعالان صنعت دامپروری خراسان رضوی را مدیریت بازار و معیشت مردم ذکر و بیان کرد: به عنوان مثال، هزینه بذر یونجه که تهیه آن در زمره ابتدایی‌ترین اقدامات حوزه کشاورزی است نقشی مهم در قیمت گوشت دارد لذا می‌بایست تک تک عوامل تاثیرگذار بر چرخه تولید در صنعت دامپروری مورد بررسی قرار گرفته و برای معضلات این حوزه چاره‌اندیشی شود.
همراهی دستگاه قضا با نخبگان جامعه
نماینده تشکلهای دانشجویی خراسان رضوی آخرین سخنران این نشست مردمی بود که خطاب به رییس قوه قضاییه گفت: این قوه دارای گوش شنوا برای شنیدن است و پیرو فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، همه باید در برابر قانون پاسخگو باشند. 
مولایی افزود: نخبگان جوان جایگاهی برای خود در انقلاب نمی‌بینند لذا انتظار داریم دستگاه قضا در کنار این قشر ما باشد. 
وی ادامه داد: رسیدگی فرسایشی به پرونده‌های قضایی کلان در خراسان رضوی و افزایش آمار مجرمان با سنین کم نیز موارد مهمی هستند که برایشان چاره‌اندیشی صورت گیرد.  
نماینده تشکلهای دانشجویی خراسان رضوی گفت: مطابق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی باید دسترسی مردم به قوه قضاییه آسان شود، قوه قضائیه به طور مداوم باید در خود اصلاحات و تحولات ایجاد کند که این مهم از طریق نظارت نخبگان مردمی ایجاد خواهد شد.
وی افزود: باید نماینده‌ای مردمی در دادگستری خراسان رضوی مستقر شود تا سخنان شهروندان را بدون واسطه به گوش رییس قوه قضاییه برساند. 
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای نیز پس از شنیدن دغدغه نمایندگان اقشار مختلف مردم، از رییس کل دادگستری  استان خواست برای رفع مشکلات از تمام اختیارات خود استفاده کند و اگر اختیارات بیشتری لازم بود، اعلام شود تا تفویض گردد. 

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.