رئیس قوه قضاییه گفت: قضات و بازپرس‌هایی که اقدام به صدور قرارهای بازداشت موقت می‌کنند دارای مسئولیت شرعی و قانونی هستند.

قبل از تکمیل تحقیقات، از احضار و بازداشت خودداری کنید

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای،  با حضور در سازمان قضایی نیروهای مسلح، بر سر مزار مطهر شهید گمنامی که در محوطه این سازمان به خاک سپرده شده حاضر شد و ضمن قرائت فاتحه، به روح بلند این شهید و همه شهدای والامقام دوران دفاع مقدس ادای احترام کرد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، رئیس قوه قضاییه سپس ساختمان اداری سازمان قضایی نیروهای مسلح را که مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی است، افتتاح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین طی سخنانی که در جمع قضات و کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح داشت، شاغلان در این سازمان را مجاهدان در سنگری حساس دانست و اظهار کرد: در طول بیش از ۴ دهه، دشمنان ایران اسلامی توطئه‌های بسیاری را برای ضربه زدن به انقلاب ما طراحی و اجرا کردند، اما ما در سایه توجهات و عنایات امام عصر (عج) و هوشیاری و بصیرت، ولی فقیه، بر این توطئه‌ها غلبه پیدا کردیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت نیروهای مسلح و رجحان مقوله امنیت و استقلال کشور نسبت به سایر شئون و امور گفت: امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اوج اقتدار و عزت و قدرت بازدارندگی قرار دارند و این امر مرهون ولایت‌پذیری آن‌ها و تدابیر حکیمانه فرماندهی معظم کل قواست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به لاف‌ها و تهدیدهای توخالی که سالهاست از جانب دشمنان با جمله «همه گزینه‌ها زیر یا روی میز است» بیان می‌شود گفت: امروز نیروهای مسلح ما به واسطه تدابیر مقام معظم رهبری و پشتوانه و حمایت مردمی و تجهیزات سخت‌افزاری بومی که در اختیار دارند در اوج صلابت و اقتدار و بازدارندگی هستند و به همین سبب، ایادی نظام سلطه جرات انجام هیچگونه حماقت و شیطنتی علیه کشور ما را ندارند.

رئیس عدلیه فعالیت در سازمان قضایی نیروهای مساح را حساس و مهم دانست و گفت: شاغلان در سازمان قضایی نیروهای مسلح مسئولیت خطیر صیانت از حافظان امنیت و استقلال کشور را بر عهده دارند، از همین حیث فعالیت قضات و کارکنان این سازمان دارای اهمیت و حساسیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با تبیین و تشریح ابعاد و زوایای مختلف حساسیت و اهمیت کار در سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: چنانچه دشمن کوچکترین رخنه‌ای را در بخشی از نیروهای مسلح پیدا کند یا آنکه کوچکترین لکه کدری در قسمتی از این نیروها ایجاد گردد، خطرات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر کشور و مردم وارد می‌شود؛ بر همین اساس مسئولیت صیانت از نیروهای مسلح، تکلیفی سرنوشت‌ساز و خطیر است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه قضات و کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح به سبب حساسیت و اهمیت کار در این سازمان باید از تدابیر ویژه‌ای در امر رسیدگی به پرونده‌ها بهره بگیرند، گفت: رسیدگی به پرونده‌ها در سازمان قضایی نیروهای مسلح به سبب اهمیت و حساسیت موضوعات، اقتضائات خاص خود را دارد و بر همین اساس قضات و سایر دست‌اندرکاران قضایی این سازمان باید به تدابیر و ملزومات بعضا منحصر بفردی مجهز باشند و مراحل مختلف دادرسی در قبال پرونده‌ها را مورد به مورد با نهایت دقت‌نظر واکاوی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در همین راستا گفت: بدون تردید باید به سازمان قضایی نیروهای مسلح هم‌ردیف با اهمیت و حساسیت کار در این سازمان، به لحاظ تجهیز نیرو و امکانات در ابعاد مختلف کمی و کیفی و همچنین اداری و قضایی، توجه و عنایت داشت.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به شاخص‌ها، صلاحیت‌ها و تخصص قضات شاغل در سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: قضات سازمان قضایی نیروهای مسلح در راستای بهبود اجرای عدالت، ارتقاء وضعیت رسیدگی‌های قضایی، بهبود وضعیت پیشگیری از وقوع جرم و توسعه اقدامات قضایی در کشف جرم و نظارت بر ضابطین، دارای مسئولیت‌های خطیری هستند که باید هرچه بیشتر در اجرای این تکالیف و مسئولیت‌ها اهتمام داشته باشند و در تبیین جایگاه و ماموریت حساس خود برای آحاد جامعه تلاش ساعی مصروف دارند.

رئیس عدلیه در ادامه به بیان توصیه‌هایی خطاب به قضات در راستای ارتقاء کارایی و اثربخشی نظارت‌ها و بهبود وضعیت رسیدگی‌های قضایی پرداخت و آن‌ها را به مقوله مهم تکمیل تحقیقات قبل از احضار متهم یا متهمین توجه داد و بر همین اساس گفت: چنانچه قاضی یا بازپرس قبل از احضار متهمین و در حین تشکیل پرونده به تکمیل تحقیقات و جمع‌آوری ادلّه اهتمام ورزد، این مهم، اثر مطلوب خود را در مراحل بعدی دادرسی نشان خواهد داد و مانع از اطاله دادرسی‌ها می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه قضات و سایر مسئولان قضایی را به پرهیز از صدور قرارهای منتهی به بازداشت موقت در موارد غیرضرور توصیه کرد و گفت: چنانچه برای متهمی بنا به ضرورت قرار بازداشت موقت صادر می‌شود، باید نهایت دقت و احتیاط و سنجش جوانب امر از سوی قاضی صادرکننده قرار لحاظ شود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: همچنین شیوه بازرسی‌ها، بازجویی‌ها و سایر تمهیدات و ملزومات ناظر بر امر تحقیقات و تکمیل پرونده باید به گونه‌ای باشد که فرد احضار یا بازداشت‌شده، نسبت به برخورد صورت‌گرفته با خود و لحاظ جنبه‌های مختلف عدالت و دقت در قبال پرونده‌اش، آرامش خاطر داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه، جمع‌آوری ادلّه و اسناد ناظر بر اتهام انتسابی فرد پس از مرحله احضار و بازداشت او را اشکال و غلط دانست و همه قضات و مسئولان قضایی را از اتخاذ این روش بر حذر داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: من نمی‌خواهم بگویم که اقدامات ضابطین قضایی دارای اشکال و ایراد است بلکه تاکیدم بر آن است قضات و بازپرس‌هایی که اقدام به صدور قرارهای بازداشت موقت می‌کنند دارای مسئولیت شرعی و قانونی هستند و باید در مدتی که فرد متهم در بازداشت به سر می‌برد، بر مراحل مختلف تحقیقات از او نظارت داشته باشند و توجه کنند که در اختیار بودن متهم نزد ضابط، رافع مسئولیت‌های شرعی و قانونی قاضی صادرکننده قرار نیست.

رئیس عدلیه با تاکید بر اهمیت نحوه برخورد محترمانه با خانواده متهمین و حفظ کرامت و حیثیت آن‌ها در حین مراحل مختلف تحقیقات قضایی به ذکر خاطره‌ای از دوران قضاوت خود پرداخت و گفت: حفظ ابرو حرمت خانواده متهم و همچنین وجهه متهم نزد خانواده بسیار مهم و مورد تاکید است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بر ضرورت تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها در سازمان قضایی نیروهای مسلح و جلوگیری از اطاله دادرسی‌ها تاکید کرد و در همین راستا به مقوله مهم تجهیز نیروی انسانی در دستگاه قضایی پرداخت و گفت: نحوه جذب و گزینش نیروی انسانی در دستگاه قضایی نیازمند یک اقدام و تحول جدی است که ما به دنبال تحقق این مهم هستیم و به معاون اول دستگاه قضا و معاونت منابع انسانی در مورد ایجاد تحول در نحوه جذب، گزینش و بکارگیری نیروی انسانی، دستوراتی صادر شده است.

کاهش ۶۲ درصدی مانده پرونده و ۲۳ درصدی ورودی پرونده به سازمان قضایی نیروهای مسلح

پیش از سخنان رئیس عدلیه، حجت‌الاسلام والمسلمین پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به اصل ۱۷۲ قانون اساسی مبنی بر مسئولیت‌ها و کارکرد سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: جوان‌سازی کادر و استفاده از تجارب بلند پیشکسوتان، توجه به انتصابات درون سازمانی، کاهش آمار پرونده‌های قدیمی و معوقه، حبس‌زدایی و استفاده از ظرفیت‌های جایگزین حبس، کم کردن هزینه‌های جاری و اسراف‌زدایی، نوسازی و بهینه‌سازی تجهیزات موجود و تلاش برای الکترونیکی کردن کامل فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها، از جمله اهداف و برنامه‌های در دستور کار سازمان قضایی نیروهای مسلح است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورخاقان سپس از انجام ۷۸ مورد بازدید و بازرسی دادیاران، دادستان‌ها، قضات محاکم و فرماندهان عالی نظامی و انتظامی از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح طی سال ۱۳۹۹ خبر داد.

وی با بیان اینکه ارتقاء سطح اقدامات آموزشی از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح، کاهش ورودی پرونده به این سازمان و افزایش صیانت از نیروهای مسلح را به دنبال خواهد داشت، از کاهش ۶۲ درصدی مانده پرونده و ۲۳ درصدی ورودی پرونده به سازمان قضایی نیروهای مسلح طی ۵ سال گذشته خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خواجه‌وند صالحی دادستان نظامی استان تهران نیز طی سخنانی در این مراسم، تلاش در جهت صیانت و سلامت نیروهای مسلح را از جمله اهداف سازمان قضایی نیروهای مسلح برشمرد.

همچنین در این مراسم که مسئولان و تعدادی از قضات و کارکنان سازمان‌های قضایی نیروهای مسلح تمامی استان‌های کشور به صورت ویدئوکنفرانسی در آن شرکت داشتند، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح آذربایجان غربی، یکی از قضات سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران، یکی از کارمندان سازمان قضایی نیروهای مسلح استان سیستان و بلوچستان و یکی از بانوان کارمند سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران، به بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.