شهردار مشهد گفت: دسترسی زائران و مجاوران به حرم مطهر رضوی از طریق خط ۳ قطار شهری منوط به پرداخت سهم دولت در اجرای این پروژه است.

اتصال قطار شهری به حرم مطهر رضوی در سال ۱۴۰۲ /دولت سهم خود را پرداخت کند

به گزارش قدس آنلاین، عملیات حفاری خط سوم قطارشهری مشهد به طول ۳۰ کیلومتر، که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد، از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.

اگرچه مجموعه مدیریت شهری مشهد در دوره پنجم اذعان داشتند که در سال ۱۴۰۰بخشی از این خط افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید به طوری که مثلا  موحدی زاده، نائب رئیس شورای پنجم مشهد  اظهار داشته بود: حفر تونل مسیر خط ۳ قطارشهری با قدرت پیش می رود  و در حوزه شرقی، دستگاه حفر تونل پایانه مسافربری امام رضا (ع) را پشت سر گذاشته و در حوزه غربی نیز دستگاه حفار به بولوار امامت رسیده؛ قرار است در نیمه اول یا دوم سال ۱۴۰۰، مسیر خط ۳ قطار شهری از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) با احداث ۳ ایستگاه میدان شهدا، باب الجواد (ع) و پایانه امام رضا (ع) بهره برداری شود، اما این موضوع  صرفا در قالب حرف باقی ماند و انجام نشد.

با روی کار آمدن دوره ششم ، اعضای شورا اسلامی و همچنین معاون وقت حمل و نقل شهرداری مشهد از اجرای این  پروژه  تا پایان  سال ۱۴۰۱ خبر دادند .

به طوری که مثلا خلیل الله کاظمی ، در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرده بود : مسیر ۵.۲کیلومتری خط ۳ قطار شهری  مشهد در محدوده  ایستگاه میدان شهدا تا ایستگاه باب الجواد و سپس پایانه مسافربری امام رضا(ع) در خوشبینانه ترین حالت انتهای سال ۱۴۰۱به بهره برداری خواهد رسید.

اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید :

بهره برداری از ۵.۲ کیلومتر خط ۳مترو در پایان سال ۱۴۰۱/ خط ۳ برای اجرای کامل به ۲۸هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی در پاسخ به این سوال که طبق اظهارات قبلی قرار بود این مسیر در نیمه اول سال ۱۴۰۰یا نهایتا در نیمه دوم سال جاری برای برخورداری زائران امام رضا(ع) و همچنین کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر به بهره برداری برسد ، عنوان کرد: به دلیل اینکه دریافت مجوز ترک تشریفات این پروژه از کمیته سه نفره دولت طولانی و حدود ۳ماه قبل صادر شد از این رو به ناچار قرارداد تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این پروژه سه ماه قبل با قرارگاه خاتم الانبیا به امضا رسید.

کاظمی با بیان اینکه حدود ۳۵۰۰تا ۴۰۰۰میلیارد تومان برای اجرای این مسیر اعتبار مورد نیاز است، افزود: مبلغ اوراق سال جاری حدود ۷۰۰میلیارد تومان است و اگر بتوانیم برای سال ۱۴۰۱مبلغ اوراق را افزایش دهیم و با توجه به اینکه واگن های مورد نیاز این مسیر نیز تامین شده و ۳۰واگن وارد مشهد شده است پیش بینی ما این است که با تامین اعتبار لازم،  در ماه های آخر سال اینده این مسیر آماده خدمت رسانی به زائران باشد.

وی در مورد اجرای کامل خط ۳قطار شهری مشهد نیز گفت: برای اجرای کامل این پروژه  در شرایط فعلی حدود ۲۸هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است این در حالی است که کل هزینه انجام شده برای افتتاح خط ۱و ۲ قطار شهری مشهد حدود ۷هزار میلیارد تومان بوده است بنابراین در صورت تامین اعتبار مورد نیاز اجرای این پروژه سرعت خواهد گرفت.

کاظمی ادامه داد: از طرفی همانند بهره برداری از خط ۲ ، در خط ۳ نیز رویکرد ما بر این است که ایستگاه به ایستگاه این پروژه را به بهره برداری برسانیم .

همچنین فرهمندی،  رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای ششم مشهد نیز در این باره عنوان کرد: یکی از اولویت  های اصلی ما در زمینه قطار شهری بهره برداری ۶ کیلومتر میانی خط سه از میدان شهدا به حرم مطهر رضوی و سپس به سمت پایانه مسافربری امام رضا(ع) است .

اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید:

۷۰ درصد بهای خدمات اتوبوسرانی بر گردن شهرداری است/ دسترسی قطار شهری مشهد به حرم رضوی تا دو سال آینده

وی ادامه داد: با تکمیل این پروژه دسترسی تمامی مبادی ورودی مشهد با قطار به حرم مطهر رضوی برقرار می‌شود، که برای اولین‌بار صورت می‌پذیرد؛ امیدواریم بتوانیم تا پیش از نوروز ۱۴۰۲ دسترسی ریلی به حرم رضوی را برقرار نماییم.

اما انگار این قول نیز عملی نخواهد شد زیرا شهردار مشهد بر این باوراست که این موضوع شدنی نمی باشد.

*دولت سهم خودرا پرداخت کند

سید عبدالله ارجائی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: دسترسی زائران و مجاوران رضوی به خط ۳ قطار شهری در خوش بینانه ترین حالت در سال ۱۴۰۲رخ خواهد داد.

وی افزود: اگر دولت تعهد و سهم خود در اجرای پروژه خط ۳ قطار شهری مشهد را به طور کامل پرداخت کند اتصال ترمینال، فرودگاه و راه آهن به حرم مطهر رضوی از طریق قطار شهری که در اولویت ما قرار دارد در سال ۱۴۰۲تحقق پیدا خواهد کرد اگرچه نمی توان قول دقیقی در این زمینه ارائه کرد.

شهردار مشهد افزود: اگر رسانه ها از نزدیک در جریان اجرای این پروژه قرار بگیرند متوجه خواهند شدکه قول های داده شده در دوره قبلی به هیچ وجه قابل اجرا نبوده و صرفا در حد حرف بوده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.