سفیر چین در واشنگتن هشدار داد که تحریک جریان جدایی طلب تایوان از سوی آمریکا، می‌تواند به درگیری نظامی این دو قدرت بزرگ قرن ۲۱ منجر شود.

چین درباره درگیری نظامی با آمریکا هشدار داد

به گزارش قدس آنلاین، کین گانگ، سفیر چین در آمریکا هشدار داد کار دو کشور می‌تواند به درگیری نظامی ختم شود چنانچه واشنگتن، تایوان را به جدایی طلبی ترغیب کند.

وی در این باره افزود: بگذارید روی این موضوع تاکید کنم که مسئله تایوان بزرگترین عامل آتش افروزی میان چین و ایالات متحده است.

گانگ ادامه داد: اگر مقامات تایوانی که از سوی آمریکا بال و پر داده می‌شوند، همچنان در مسیر جدایی طلبی گام بردارند، اینکه مسئله به درگیری نظامی چین و آمریکا منجر شود، بسیار محتمل خواهد بود.

در واکنش به این اظهارات، وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که واشنگتن ذیل قانون آمریکایی روابط با تایوان، همچنان به سیاست «چین واحد» پایبند است.

طبق این قانون، آمریکا حق حاکمیت پکن بر تایوان را به رسمیت می‌شناسد اما خود را ملزم می‌داند که به تایپه برای دفاع از خود کمک کند.

پنتاگون در این باره مدعی شد: توانایی خود را برای مقاومت در برابر استفاده از زور که ممکن است امنیت مردم تایوان را به مخاطره بیندازد، حفظ می‌کنیم.

همین موضع گیری دوپهلوی دولت واشنگتن در قبال تایوان است که اوضاع را در رابطه با این منطقه پیچیده می‌کند. پکن بارها به آمریکا هشدار داده که اگر ادعای پایبندی به اصل چین واحد را دارد، از اظهارنظرها یا اقداماتی که می‌تواند به سوء برداشت جریان‌های جدایی طلب تایوان منجر شود، پرهیز کند؛ اما به نظر می‌رسد، این دوگانگی و عدم شفافیت بخشی از رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک دولت واشنگتن باشد که در دوره ریاست جمهوری جو بایدن دموکرات شدت بیشتری به خود گرفته و بر مبنای مقابله با قدرت یابی چین در منطقه نفوذ سنتی این کشور متمرکز است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.