وزیر خارجه لبنان گفت که در سفرش به کویت تن به شروط دولت‌های عرب خلیج نخواهد داد.

به موجودیت حزب‌الله پایان نمی‌دهم

به گزارش قدس آنلاین، وزیر امور خارجه لبنان پیش از سفر دیروزش به کویت گفت که قرار نیست در دیدار با همتایانش در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، عادی‌سازی روابط را منوط به خلع‌سلاح حزب الله کند.

منابعی به رویترز گفته‌اند که در پیش‌نویس نامه دولت لبنان به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آمده است که بیروت نگرانی‌های امنیتی آن‌ها را درک می‌کند و اجازه نخواهد داد کشورش به سکوی پرتابی برای اقدام علیه امنیت کشورهای عربی تبدیل شود.

عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان به الجزیره گفت: «من(به کویت) نمی‌روم تا حزب‌الله را خلع سلاح کنم. من به موجودیت حزب‌الله پایان نمی‌دهم، این موضوع در لبنان مطرح نیست. ما برای گفت‌وگو می‌رویم.» کشورهای عربی خلیج فارس که طی ماه‌های اخیر روابط پرحاشیه‌ای با لبنان داشته‌اند برای بهبود این روابط شرط گذاشته‌اند که دولت لبنان نیروهای مقاومت حزب‌الله را خلع سلاح کند. 

حزب الله که سال ۱۹۸۲ تاسیس شده از نیروی نظامی قدرتمندتری به نسبت ارتش لبنان برخوردار است. شرایطی که وزیر خارجه کویت به عنوان میزبان و میانجی در ۲۲ ژانویه به بیروت تحویل داد، شامل تعیین چارچوب زمانی برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، از جمله قطعنامه ۱۵۵۹ است که در سال ۲۰۰۴ به تصویب رسیده و خواستار خلع سلاح شبه نظامیان غیردولتی در لبنان است.

با این حال بوحبیب گفته اجرای قطعنامه ۱۵۵۹ که مستلزم خلع سلاح حزب الله است، «زمان می برد»؛ اما در پیش نویس پاسخ لبنان، این کشور شفاهی و عملی به سیاست جدایی از درگیری های منطقه ای به ویژه در سوریه متعهد شده است. لبنان همچنین متعهد می شود اقداماتی را که با همکاری دیگر کشورهای عربی برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به کشورهای عربی خلیج فارس انجام می‌دهد، تقویت کند.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.