کارشناسان معتقد هستند که تنش بین مسکو و واشنگتن بر سر بحران اوکراین، خطر به‌کارگیری سلاح‌های هسته‌ای در جهان را افزایش می‌دهد.

بحران اوکراین و احتمال وقوع فاجعه هسته‌ای

به گزارش قدس آنلاین، رئیس کمپین بین المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای Ican» در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه هشدار داد: تنش‌های شدید بین روسیه و آمریکا در خصوص اوکراین، خطر توسل به سلاح‌های هسته‌ای و ایجاد یک فاجعه سیاره‌ای را افزایش می‌دهد.

با توجه به بحرانی که در خصوص اوکراین، بین این دو قدرت هسته ایِ جهان به وجود آمده است، بِئاتریس فیهن، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۷، خاطرنشان کرد: «هرگونه درگیری که در آن، یک یا چندین کشور دارنده سلاح هسته‌ای دخالت داشته باشند، به شدت خطرناک است». واشنگتن از حمله روسیه به اوکراین بیم دارد، این در حالی است که مسکو این موضوع را تکذیب می‌کند؛ اما نیروهایش را در مرز مشترک با اوکراین مستقر کرده است.

فیهن معتقد است: «در یک محیط امنیتی پرتلاطم، همه چیز می‌تواند خیلی سریع تشدید شود و به همین علت ضروری است، اوضاع را آرام کرد.»

وی با ابراز نگرانی از سلاح‌های هسته‌ای مستقر در مرز روسیه و همچنین سلاح‌های توزیع شده در اروپا که در صورت درگیری می‌تواند به اهدافی تبدیل شوند، گفت: «از این بیم دارم که اوضاع از کنترل خارج شود. هم اکنون، زمان جنگ و تهدید نیست، بلکه زمان نشستن بر سر یک میز و مذاکره است». 

اوکراین به معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد

به اعتقاد رئیس این سازمان غیردولتی، چنین اوضاعی بیانگر ضرورت ارتقای خلع سلاح هسته‌ای در سطح جهانی است.

وی تأکید کرد: «ما از بلاروس، گفته‌هایی مبنی بر استقرار سلاح‌های هسته‌ای روسیه در این کشور شنیده ایم که موضوع بسیار خطرناکی است».

فیهن پیشنهاد کرد برای کمک به آرام کردن اوضاع، بلاروس و اوکراین به معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای بپیوندند. این پیمان، یک سال پیش به اجرا درآمد و سبب شد تا سازمان غیردولتی که خانم بِئاتریس فیهن، ریاست آن را به عهده دارد، برنده جایزه نوبل صلح شود.

برنده حایزه نوبل ۲۰۱۷ به ونزوئلا و کوبا اشاره کرد که این پیمان را تصویب کرده اند و بنابراین نمی‌توانند به روسیه اجازه دهند سلاح‌های هسته‌ای در کشورهایشان مستقر شود.

وی ادامه داد: «پیوستن به این معاهده، گام مثبتی است که کشورها می‌توانند برای کمک به کاهش تنش انجام دهند».

فیهن گفت: با وجود آنکه هیچ قدرت هسته‌ای این پیمان را امضا نکرده، اما پیامدهای مثبت و القایی داشته است که به ویژه باید به اقدام صندوق‌های سرمایه گذاری و بانک‌ها در خروج سرمایه‌های خود از شرکت‌هایی که در ساخت تسلیحات هسته‌ای مشارکت دارند، اشاره کرد.

برنده جایزه نوبل ۲۰۱۷ بیان کرد: فعالان مبارزه با تسلیحات هسته‌ای از ابتدا امیدوار بودند این معاهده، همانند تأثیری که درباره مین‌های ضد نفر و سلاح‌های خوشه‌ای داشت، به تدریج درباره سلاح‌های هسته‌ای هم تأثیرگذار باشد؛ حتی کشورهایی که این معاهده را امضا نکرده اند، مجبور می شوند متوجه حقارتی شوند که استفاده از این سلاح‌ها در پی دارد. با وجود این، بدون شک سال‌ها زمان لازم است تا شاهد روند مشخصی باشیم.

منبع: صداوسیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.