نخست وزیر انگلیس در جریان سفر به کی‌یف به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک غرب برای جلوگیری از حمله احتمالی روسیه، متعهد به حمایت از حق حاکمیت اوکراین خواهد شد.

نخست وزیر انگلیس متعهد به حمایت از حق حاکمیت اوکراین شد

به گزارش قدس آنلاین، سفر بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به کی‌یف و تعهدش به حمایت از حق حاکمیت این کشور در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا از رایزنی فعال با متحدان درباره احتمال استقرار نیروهای آمریکایی در جناح شرقی ناتو جدا از ۸۵۰۰ نیرویی که هفته گذشته به حالت آماده‌باش درآمدند، خبر داد.

روسیه که کریمه را در سال ۲۰۱۴ میلادی از اوکراین گرفت و به خود الحاق کرد و از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین حمایت می‌کند، خواستار دریافت ضمانت‌های امنیتی از جمله تعهد ناتو به عدم قبول درخواست پیوستن کی‌یف به این ائتلاف شده است.

همزمان با اختلاف واشنگتن و مسکو بر سر برنامه‌ریزی‌های امنیتی پس از جنگ سرد در اروپا و نگرانی‌ها نسبت به تامین انرژی، آمریکا اشاره کرده که شانس اندکی برای پیوستن اوکراین به ناتو در آینده نزدیک وجود دارد؛ اما این کشور خودش باید درباره آینده‌اش تصمیم بگیرد.

همزمان با اینکه روسیه و آمریکا از اجلاس‌های بین‌المللی برای برچسب زدن به یکدیگر به عنوان کشور "محرک" استفاده کرده‌اند، تنش‌ها میان این دو کشور بر سر بسیج نیروهای روس در نزدیکی مرز اوکراین روز دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل نمایان شد.

بوریس جانسون که در داخل کشورش به خاطر نقض پروتکل‌های کووید ۱۹ با درخواست‌های استعفا و کناره‌گیری از قدرت رو به روست، قرار است در جریان سفر به کی‌یف با وولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار کند، چراکه در حال حاضر بر نقش جهانی انگلیس در جهان متمرکز است.

جانسون پیش از ورود به کی‌یف گفت: ما از روسیه می‌خواهیم تا عقب‌نشینی کند و برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک و جلوگیری از درگیری‌های خونینی بیشتر در مذاکرات مشارکت کند.

وی افزود: انگلیس به عنوان یک دوست و یک شریک دموکرات به حمایت از حق حاکمیت اوکراین در مواجه با افرادی که قصد تخریب آن را دارند، ادامه خواهد داد.

جانسون قرار است در نشست با زلنسکی درباره حمایت‌های استراتژیکی که انگلیس می‌تواند به اوکراین پیشنهاد کند، صحبت کند.

لندن تسلیحات دفاعی و برنامه آموزش پرسنل برای اوکراین فراهم کرده است اگرچه وزرا اعلام کرده‌اند که استقرار نیروهای جنگی بعید است.

آمریکا و انگلیس روز دوشنبه اعلام کردند که آماده‌اند در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند مقامات نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را با مصادره اموال و ممنوعیت سفر تنبیه کنند.

لهستان اعلام کرد که به اوکراین ارسال ده‌ها هزار مهمات را پیشنهاد داده و منتظر پاسخ کی‌یف است.

آمریکا همزمان با انتشار توصیه‌نامه‌ای برای شهروندانش در مورد عدم سفر به بلاروس در بحبوحه تنش‌ها با روسیه بر سر اوکراین، به اعضای خانواده کارمندان دولتش در بلاروس دستور داده تا این کشور را ترک کنند.

منبع: ایسنا

انتظار می‌رود امرو اقدامات دیپلماتیک دیگری نیز صورت گیرند.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس، تماس تلفنی میان پوتین و جانسون که قرار بود روز دوشنبه انجام شود احتمال امروز برگزار خواهد شد.

در همین حال قرار است سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز به صورت تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌اش گفت‌وگو کند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.