۶ نفر از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک مشهد که به صورت شبکه‌ای و طراحی شده با تشکیل یک باند دست به اقدام‌های سودجویانه گسترده‌ای زده بودند دستگیر شدند.

انهدام شبکه فساد مالی در اتحادیه املاک مشهد

سوء جریان‌ها از سال۹۰ آغاز و هر روز هم ریشه اقدام‌های سازمان یافته اعضای اتحادیه املاک قطورتر می‌شد اما نهادهای متولی مانند مسئولان ارشد اتاق اصناف مشهد و اداره نظارت بر امور اصناف سازمان صمت هیچ توجهی به موضوع‌های حاشیه‌ای و حتی گزارش‌های واصله نداشتند.

متأسفانه در این سال‌ها فراوان دیده‌ایم وقتی دستگاه نظارتی به وظیفه خود توجهی ندارد و کوتاهی صورت می‌گیرد دستگاه قضایی برای جلوگیری از تضییع هرچه بیشتر بیت‌المال و حقوق مردم وارد ماجرا می‌شود.چند ماه پیش مستندات و شکایت‌هایی به یکی از شعبه‌های بازپرسی در ناحیه۲ دادسرای مشهد ارجاع شد و بازپرس پرونده برای بررسی تمامی ابعاد ماجرا که از سودجویی‌های گسترده در اتحادیه مشاوران املاک مشهد حکایت داشت اقدام‌های قضایی دقیق را در دستور کار قرار داد.

مسئولان اتحادیه املاک مشهد!

برخی اسناد به این واقعیت تلخ اشاره داشت که مسئولان اتحادیه مشاوران املاک مشهد با طراحی نقشه‌ای دقیق تعداد زیادی از متقاضیان اخذ پروانه فعالیت و یا افرادی که بدون پروانه فعالیت می‌کردند را سرکیسه کرده‌اند.از همین رو این مقام قضایی ابتدا سعی کرد تمامی افرادی که طعمه این سودجویی‌ها قرار گرفته بودند را شناسایی و به دادسرا فرا خواند.

وقتی این اقدام صورت گرفت روز به روز به حجم پرونده افزوده شد و کار به جایی رسید که مستندات جمع‌آوری شده به چهار جلد رسید.

در بازخوانی ادعاهای برخی شکات رویه اجرا کردن نقشه‌ها این‌گونه به تصور کشیده شد که ابتدا برخی بازرسان اتحادیه به سراغ آن‌هایی که پروانه کسب نداشته رفته و اخطار پلمب به آن‌ها می‌دادند.

نخستین پازل که همان اخطار پلمب بود اجرا و پس از آن به گونه‌ای وانمود می‌شد که دوای این درد در اتحادیه است و طرف را به سراغ مسئولان اصلی اتحادیه می‌فرستادند.

پس از آنکه او را در تنگنا قرار می‌دادند به این بهانه که اگر می‌خواهد پرونده‌ای برای او در دیگر مراجع تشکیل نشود و موضوع در اتحادیه حل شود، چند میلیون تومان (از ۲ تا ۱۰میلیون تومان) باید پرداخت شود. طعمه هم که چاره‌ای نداشت و تحت فشار فراوان قرار داشت پای معامله می‌رفت و مبلغ درخواستی را نقد و یا به شماره حساب‌های اعلامی که متعلق به سه زن بود واریز می‌کردند و مسئولان اتحادیه هم اخطار پلمب را باطل کرده و کرکره املاک غیرمجاز دوباره بالا می‌رفت.

در ادامه وجوه به حساب سرکرده باند واریز و از آنجا هم بین اعضا تقسیم می‌شد. در یکی از این موارد وقتی از طعمه می‌خواهند ۲میلیون پول نقد به دفتر مدیر مذکور در اتحادیه بیاورد و این کار صورت می‌گیرد، فرد خاطی به سرعت پول را داخل پاکت می‌گذارد و زیر میز مخفی می‌کند.

فردی دیگر هم مدعی شد: من مجوز فعالیت نداشتم و مغازه پلمب شد، مسئولان اتحادیه از من خواستند برای حل مشکل ۱۰ میلیون تومان بدهم اما گفتم این مبلغ را ندارم و درنهایت قرار شد ۵میلیون تومان به آن‌ها تحویل دهم آن‌هم به صورت نقد، پس از آن در محضر تعهد جمع کردن واحد صنفی را بدهم تا آن‌ها اخطار را لغو کنند. شماره حساب فرستادند و پول واریز شد آن‌ها هم آمدند و فک پلمب کردند!

فردی دیگر هم که عنوان کارگزاری روی سردر مغازه‌اش درج شده بود به همین شیوه به اتحادیه کشانده و ۳میلیون تومان از او رشوه گرفته بودند.

فرار مالیاتی گسترده هم اضافه شد

در ادامه بازپرس پرونده باتوجه به ابعاد گسترده ماجرا و احتمال فرار گسترده مالیاتی در اتحادیه مشاوران املاک مشهد، دستور داد کارشناسان اداره کل مالیات هم موضوع را مورد بررسی قرار داده و نتیجه را اعلام کنند.

پس از چند روز تلاش کارشناسان اداره کل مالیات اعلام کردند در حوالی اتحادیه یک کافی‌نت دایر شده که به صورت گسترده‌ای در تخلف‌های رخ داده دخیل است و با سوءاستفاده از کد کاربری و دیگر مشخصات املاکی‌هایی که ترک کار و عدم اشتغال خود را اعلام کرده‌اند در محل اقدام‌های خلاف قانون و فرار مالیاتی رخ داده و موجبات تضییع حقوق بیت‌المال هم فراهم شده است. 

ازسوی دیگر درمحل با کد کاربری دیگران کسب درآمد صورت می‌گرفت در حالی که مالک کد عدم فعالیتش اعلام شده و مالیاتی هم پرداخت نمی‌کرده است. در این گزارش کارشناس اداره کل امور مالیاتی همچنین به سلسله اقدام‌هایی که در اتحادیه املاک رخ داده و موجب شده تا فرار مالیاتی گسترده‌ای در این صنف رخ دهد و حتی شبکه جعل قولنامه ایجاد شود هم اشاره کرد. حتی برچسب‌های مخصوص(هولوگرام) قولنامه‌ها را به اسم این افراد و دیگران صادر می‌کردند و از برخی در ازای تحویل هر برچسب ۴۰هزارتومان دریافت می‌کردند.

به این واسطه تعدادی از افراد که با کد آن‌ها تخلف‌های گسترده‌ صورت گرفته بود به دادسرا احضار و یکی از آن‌ها مدعی شد من از سال ۹۰ دفتر املاکم را جمع و ترک کارم را هم اعلام کرده بودم!

تحقیقات دقیق قضایی همچنین روشن کرد در این امر مسئولان ارشد اتحادیه املاک به صورت باندی و سازمان‌یافته حضور دارند و حتی درآمدهای نامشروع میلیونی را بین هم تقسیم می‌کنند.

حتی معلوم شد هدایت این باند ارتشا و اختلاس با اصلی‌ترین عضو اتحادیه املاک بود و پنج نفر دیگر از اعضای این اتحادیه دستورات او را اجرا می‌کردند و حتی برای برداشت وجه از حساب اتحادیه سندسازی می‌کردند.

دستگیری در اتحادیه 

وقتی عمق تخلف‌های صورت گرفته مشخص و مستندات محکمه‌پسند جمع‌آوری شد با دستور مقام قضایی مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی برای دستگیری آن‌ها وارد عمل شدند. از همین رو سرهنگ حسین جوانبخت، رئیس پلیس جرایم اقتصادی خراسان رضوی هدایت عملیات را برعهده گرفت و مأموران هر ۶متهم پرونده را در اتحادیه مشاوران املاک مشهد دستگیر کردند.

درحین دستگیری سرکرده این باند که عضو ارشد اتحادیه نیز هست کیف دستی همراهش را از ساختمان بیرون انداخت که ماجرا لو رفت. کیف کشف و پس از بازرسی آن ۸۵۰ عدد هولوگرامی که با کد کاربری دیگران ثبت شده بود کشف شد.

در پی بازرسی از محل حدود ۱۹میلیون تومان وجه نقد، چندین فقره چک با ارقام چند صدمیلیون تومانی، قولنامه‌های صوری و... کشف شد.
با انتقال اعضای بازداشت شده اتحادیه مشاوران املاک روز گذشته به شعبه مذکور به این افراد اتهام اختلاس و ارتشا به صورت شبکه‌ای و باندی تفهیم و دیگر مراحل قضایی پرونده طی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 0
    سر شما سلامت. که تازه از خواب بیدار شدید. گمان کنم پیگیری و کشف این باند هم شاید انتصاب و وابستگی یکی از ذیع نفعان به مقام قضایی یا انتظامی بوده باشد وگرنه توی این مملکت ازاین اتفاق ها خیلی می افته. کسی نیست به داد مردم برسه.
  • فتاحی خرو علیا خراسان نیشابور ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 0
    نتیجه عمل مهمه..اگه راست میگین مردم رو بصورت ملموس از روند کار مطلع وبه نتیجه برسونین..وگرنه ملت هیچ اعتمادی بشما و کارای شما ندارن.گوش مردم پر این حرفهاست.. فقط خبرشو علنی میکنین و نتیجه بی نتیجه..
  • ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 0
    اینها هم از بانکها وسارمانهای دولتی که اختلاس می کنند یاد گرفتندوخواستند عقب نمانند از عقبا
  • ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 0
    خدا راشکر باز یه نفر پیداشد جلوی این باندها رابگیرد. خداکند ادامه دارباشد وحق کسانی که بی عدالتی شده پس گرفته شود. درود بر بازپرس باوجدان. دمش گرم
  • ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    0 0
    سلام من هم از اونها شاکی ام کجا باید شکایت کنم 3 میلیون پارسال بخاطر جواز کسب ازم پول گرفتن
  • سیدهادی ایرانی ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    ۲ سال بنگاه من و به ناحق! پلمپ کرده بودن! من و با خاک کوچه یکسان کردن! شکایت هم کردم منتها اینها همه جا نفوذ داشتن و من کارم به جایی نمی رسید! هنوزم دارم بدبختی هایی که اینا به سرم آوردن و تحمل می کنم. و هنوزم مشکلاتی که برام درست کردن ادامه داره.
  • MMM ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    0 0
    فساد در اتحادیه چیست واقعیت بسیار درد ناک در مورد اتحادیه مشاورین املاک وقتی نتیجه انتخابات اتحادیه که با غذا و پول باشد و افراد سالم در این رقابت هیچ وقت ثبت نام نمی کنند و اگر هم ثبت نام کنند چون بحث تبلغاتی و حتی اطلاع رسانی بهسایر اعضا و عدم شناخت و معرفی برابر وجود دارد ، در نهایت کسانی صاحب منصب میشوند که هزینه میلیاردی کرده اند و یا اسپانسرها و دست های پشت پرده دارند که در مقابل این هزینه هزار را و کارغیر قانونی و یا در پوشش قانونی و رانت میخواهند ، رئیس اتحادیه که با غذا و اسپانسر میلیاردی رای بیاورد و هیئت مدیر که هر کدام تبلغات میلیاردی کرده اند( غذا مرغ ،کباب وانواع تالار ،رستوران و مسجد ، حسینیه و...) نتیجه چنین اتفاقی معلوم است، که منشا ء عدم مدریریت در بازاراملاک و ساماندهکی مسکن و افزایش گرانی مسکن و عدم برخورد با تخلافاتی از کلاهبرداری بزرگ تا کوچک ملکی تا مثل املاک بدون جواز کسب و یا املاکی که داری جواز کسب ولی همه نوع تخلف دارند مثل بحث عدم ثبت کدرهگیری و ثبت قرارداد در سامانه و یا بحث گران فروش و یا بحث عدم به رسیدگی شکایت مردم و
  • اسماعیلی ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    طرف خودش رئیس اتحادیه مشاورین املاک خودش همون تابلو ی نرخنامه ۱۴۰۲و کمیسیون و قوانین صنفی را برای تمام املاک در مشهد با امضاء خودش در نرخنامه تایید امضاء میکند بعد خودش رعایت نمیکید هم کد رهگیری ثبت نمیکند و قرار دست نویس مینویسه کمیسیون غیر قانونی میگیره و فاکتور هم نمی دهد و حتی سقف قیمت اجاربها خانه در هر محلهرا طبق نرم افزار رعایت نمی کندحالا مردم عادی برای شکایت در مورد گران فرشی کمیسیون بیشتر ویا عدم کدرهگیری قرارداددستنویس و یا عدم صدور فاکتور و عدم رعایت مصوبه و نرم افزار اجاه بها از مشاورین املاک کجا باید بروند یا شکایت از رئیس اتحادیه و هئیت مدیرش و افراد کله کنده ؟ خواستی می توانی بری اتحادیه املاک که ماست مالی کنند شکایت رو و یا باید در سایت تعزیرات و.. اقدام کنند و برای افراد کله کند .(بعد میکند چرا مشهد اینها بنگاه بدون جواز کسب دارد)