بیکاری مهمترین و پرتکرارترین مشکل در نقاط مختلف شهرها و روستاهای استان بوشهر است که یکی از پیش نیازهای اصلی برای رفع این مشکل، مهارت‌افزایی جوانان است.

بیکاری مشکلی پرتکرار در استان بوشهر/ جوانان مهارت‌افزایی شوند

به گزارش قدس آنلاین، بیکاری را می‌توان یکی از مهمترین معضلات و مشکلات به ویژه در بین قشر جوان دانست که اغلب آنها علی‌رغم داشتن تحصیلات دانشگاهی و مدارک معتبر راهی به بازار اشتغال پیدا نکرده‌اند.

یکی از تفاوت‌های استان بوشهر با دیگر نقاط کشور، وجود فرصت‌های شغلی بی‌شمار به واسطه حضور صنایع بزرگ از جمله تأسیسات نفت، گاز و پتروشیمی در پارس جنوبی، نیروگاه اتمی، بنادر و گمرکات و… است به گونه‌ای که فرصت‌های شغلی استان بیش از نیازها است.

حضور گسترده نیروهای غیربومی در پارس جنوبی به بهانه اینکه جوانان استان بوشهر مهارت لازم برای اشتغال در این مشاغل را ندارند، باعث شد تا جوانان بوشهری نتواند در مشاغلی که حق آنها بوده حضور یابند.

با گسترش زیرساخت‌های آموزش فنی در استان و توسعه دوره‌های مهارت‌آموزی و شکل‌های جدید مهارت‌افزایی، جوانان بوشهری برای اشتغال در صنایع مختلف ماهر شده‌اند و این بهانه‌ها دیگر پذیرفتنی نیست.

توسعه مهارت‌افزایی برای اشتغال پایدار

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های آموزش مهارتی در استان بوشهر یک نیاز اساسی و ضروری است.

غلامحسین کرمی مهارت‌آموزی را بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و گفت: ضعف مهارت فنی و حرفه‌ای در جامعه نتیجه نگاه غلط آموزشی در نظام تعلیم و تربیت کشور بوده است.

وی خواستار افزایش رونق و پویایی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای ویژه برادران و خواهران در سطح استان بوشهر شد و تاکید کرد: امروز توسعه و ترویج آموزش‌های مهارتی و فنی باید در اولویت مراکز فنی و حرفه‌ای باشد.

بیکاری مشکلی پرتکرار در استان بوشهر/ جوانان مهارت‌افزایی شوند

کرمی با بیان اینکه توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به منظور اشتغال پایدار لازم و ضروری است، افزود: فرهنگ‌سازی برای شناخت ارزش آموزش‌های مهارتی لازم است و رسیدگی به مشکلات فنی و حرفه‌ای در مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس انجام می‌شود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی بر حمایت نمایندگان مجلس از توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای رفع مشکل اشتغال تأکید کرد و اظهار داشت: مهارت باید در کشور به یک گفتمان تبدیل شود و بتواند جایگاه خود را در نظام اداری کشور باز کند.

راه اندازی مراکز مهارتی جوار کارگاهی

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر نیز گفت: دامنه خدمات آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بسیار وسیع بوده و این آموزش‌ها افراد قابل ملاحظه‌ای از جمله کارجویان، دانشجویان، سربازان، روستاییان و عشایر، زندانیان، شاغلان صنایع و صنوف و بیشتر اقشار جامعه را پوشش می‌دهد.

عبدالمجید دراهکی ارتقا مهارت تکنسین‌ها، کارگران و کارکنان صنایع و صنوف را نیز یکی از اهداف آموزش‌های مهارتی در جهت توسعه و شکوفایی مهارتی کشور بر شمرد و راه اندازی مراکز جوار کارگاهی را در این راستا دانست.

وی با بیان اینکه این مرکز با هدف ارتقای سطح مهارت کارگران با توجه به رویکرد سیاست‌های اقتصادی کشور مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان راه اندازی شده است، افزود: در مرکز آموزش بین کارگاهی شرکت تعانی عبا بافی شناساندن صنعت عبا بافی همراه با توانمندسازی نیروی کار، به روز شدن دانش فنی نیروها، آموزش تکنیک‌های مورد نیاز با ارائه مجوز و گواهینامه معتبر انجام می‌شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر ابراز امیدواری کرد که با استقرار سیستم‌های آموزشی و مراکز جوار کارگاهی در صنایع و صنوف بتوان گام مؤثری در جهت افزایش بهره وری و نیل به اهداف کمی و کیفی صنایع استان برداشت.

انتظار می‌رود مسئولان تلاش جدی برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی داشته باشند و جوانان جویای کار نیز با حضور در این کارگاه‌ها، خود را مهیای حضور در بازار کار کنند.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.